Ingen som har noen tanker rundt dette?Skal brygge en wit og bruke T-58, noen som har et anbefalt temp regime på gjæringen? Aldri brygget wit, og aldri brukt denne gjæren før ...
Skal brygge en wit og bruke T-58, noen som har et anbefalt temp regime på gjæringen? Aldri brygget wit, og aldri brukt denne gjæren før ...
Jeg bruker den i White IPA og da kjører jeg 17-18 til det nærmer seg FG og 20-21 resten av veien.Ingen som har noen tanker rundt dette?
Du pleier vel å ha smaksløkene i orden, så da prøver jeg kanskje på detAldri brygga wit selv heller, men jeg ville kanskje sagt 21 C
Oppgitt temperatur er 15 -20
Nøgne brygger sin på 22, og det er fin profil på den, ikke for mye
Hva slags bidrag fra gjæren opplever du at du får da?Jeg bruker den i White IPA og da kjører jeg 17-18 til det nærmer seg FG og 20-21 resten av veien.
Hovedsakelig nellik, krydder og haze Den gjærer ikke så langt ned, men når Brewfather sier 1.017 så havner jeg glatt på 1.014.Hva slags bidrag fra gjæren opplever du at du får da?
Noen som har tips til rimelig varmebelte som fungerer ålreit? Samt hva brukes egentlig for å isolere selve temperaturmåleren mot gjæringsdunken?
Dekker tempføleren til incbird med ca. 10x10 cm bit av sitteunderlag, tapes fast med maskeringstape, varmekilde nederst i kjøleskap er en omsk varmekabel (konstant effekt, tenker ikke selv) montert på en nettingrist. Gjæringskar står på kryssfinerplate med 6 hull (9cm dia.)på neste avsats i skapet. Ca 8-9 cm over. Funker aldeles glimrende!Noen som har tips til rimelig varmebelte som fungerer ålreit? Samt hva brukes egentlig for å isolere selve temperaturmåleren mot gjæringsdunken?
Ser fin ut den fra Felleskjøpet.Jeg brukte den her som varmebelte, funket fint det. https://www.felleskjopet.no/hjem-og...us/tilbehoer/varmematte-230v-53x22cm-50319804
Men skaffer etter hvert varmeelement for montering i gjæringsskap
etter tips på forumet.1852M Varmerør, 45w - 30 cm 240V - IP55 - Termisk sikring - Marineshop AS
Prisgunstige varmerør i god kvalitet. Monteringsbrakett (2 stk.) medfølger. - Termisk sikring IP=55 CE-godkjent Må monteres horisontalt. Egenskaper L: 3...www.marineshop.no
Fun fact: kjøpte varmematten som
«hent i butikk», da hadde de funnet frem denne:
Varmematte 3,0x1M 1000W Ebeco | Felleskjøpet.no
Matten er utsyrt med termostat, 2,5 meter tilkoblingskabel og jordet støpsel. Festehull langs mattens ytterkanter. Den tiner normalt opp til 30cm/døgn o...www.felleskjopet.no
Da tenker jeg jeg måtte oppskalert gjæringskaret litt, eller kjørt veldig belgisk/kveik!
Mulig du kan teste med en slik? I tillegg til å legge et donald pocket under bøtta på sida til tappekrana et par dager før du tapper?Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?
Den enkle løsninga er sjølsagt å plassere karet skrått fra starten av.Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?
Vis vedlegget 50068
Sist så vippa eg bak karet rett før tapping, men gjærkaka låg solid og fast. Det enklaste er kanskje rett og slett berre å be om gjæringskar med hull høgare oppe?
Det der er en viktig grunn (av flere) til at jeg gjærer i bøtte uten kran. Hevert fungerer helt fint.Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?
Vis vedlegget 50068
Sist så vippa eg bak karet rett før tapping, men gjærkaka låg solid og fast. Det enklaste er kanskje rett og slett berre å be om gjæringskar med hull høgare oppe?
Nå er det der et problem jeg aldri har hatt, og som uansett er lett å unngå. Hvilke er de andre viktige grunnene dine, igjen? (Jeg spør fordi jeg har dårlig hukommelse, og er nysgjerrig, altså.)Det der er en viktig grunn (av flere) til at jeg gjærer i bøtte uten kran. Hevert fungerer helt fint.
Jeg har aldri fått så svær gjærkake at den kommer helt opp til tappekranen. Og jeg er ikke akkurat forsiktig med bunnfallet når jeg overfører vørter fra kokekjele.Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?
Vis vedlegget 50068
Beklager for dumt spørsmål - men vi er jo i tråden for dumme spørsmål. Hvordan klarer du å få så massiv gjærkake? Mye tørrhumling, eller? Poenget mitt er at problemet kan ligge i prosessen din - og ikke utstyret.Eg har akkurat gått bort frå hevert for å forsøke å unngå oksygenet, så vil gjerne få kran til å fungere.
Nedkjølinga skjer med pumpe og kjølekappe, så det blir ein del med. Eg skal forsøke å tillegge meg ein time ekstra der det kan få tid til å synke.
Dette er standard gjæringsbøtte frå Bryggselv. Og på Hasle så kan eg spørre om å få hullet der eg vil faktisk, så eg skal ordne meg ei bøtte med kranen eit par cm opp. Og Donald-pocket på denne batchen.