Tråden for dumme spørsmål.

Skulle måle FG på stouten (eg sliter med grums opptil krana, eit par sider tilbake i tråden). Er det lurast å bruke heverten her, eller er stouten eit øl som er lett å oksidere?


Screenshot 2021-03-04 at 18.55.08.png

Eg antar for øvrig ei måling med så mykje grums kanskje ikkje vert heilt reell? Det håpar eg i alle fall ikkje, for hydrometeret viser 1.032. :p
 
@frank meese OBS og NB: Jeg sier ikke "rehydrere og pitche", jeg sier at du skal sette en liten starter. la den nå topp aktivitet ("high kräusen"), og så hive den oppi. Å bare tilsette mer gjær tror jeg har null effekt.
Takk Finn. Nå har jeg ikke det på lager , kun ale gjær og bryggeutsalg er kun på nettet så det tar nok for lang tid. Det står nå i 20 grader men ikke noe liv.
 
Skulle måle FG på stouten (eg sliter med grums opptil krana, eit par sider tilbake i tråden). Er det lurast å bruke heverten her, eller er stouten eit øl som er lett å oksidere?


Vis vedlegget 50126

Eg antar for øvrig ei måling med så mykje grums kanskje ikkje vert heilt reell? Det håpar eg i alle fall ikkje, for hydrometeret viser 1.032. :p
Ta måling på øl, ikke trub.
 
Eg gjorde ei måling no utan trub. Får 1.030. Skuffande. Skulle vere 1.016. Men eg trur eg veit årsaka: det skjedde ein feil med meskinga. Me dobbeltmeska, og andre runden så meska det på 76 grader og sakte nedover den fyrste halvtimen. Kan dette vere årsaka? Det var ein bryggetabbe av oss.
 
Trub har jo ingenting å si på en måling. med mindre det klistrer seg fast til hydrometeret siden det ikke er oppøst i væsken man skal måle.
 
generelt skeptisk til ting fra ali som skal i støpsel men...
Normalt sett anser jeg ikke dette som problem, de får tingene jeg har som skal i støpsel brukes bare på dagtid, mens vi er hjemme. Dette er jo litt anderledes, spesielt siden dette skal så med støpsel i 24/7 i 14 dager eller hvor lang tid gjæringen tar.

Når det er sagt har vi nok noen ganger naiv tiltro til at kvalitetskontrollen fungerer bra på alt det som selges over disk i Norge.

 
Nok eit dumt spørsmål frå meg: me fekk akkurat installert ny baderomsvifte hos oss, og eg fekk ein idè om å flytte bryggeprosessen inn dit av praktiske hensyn. Men spørsmålet er om ei slik vifte har godt av/tåler damp frå vørter? Badet har ikkje vindauge.
 
Sist redigert:
Nok eit dumt spørsmål frå meg: me fekk akkurat installert ny baderomsvifte hos oss, og eg fekk ein idè om å flytte bryggeprosessen inn ditt av praktiske hensyn. Men spørsmålet er om ei slik vifte har godt av/tåler damp frå vørter? Badet har ikkje vindauge.
Er det baderomsvifte skal den vel ha minimum ip44 sertifisering. Altså at den tåler en god del fuktighet og vannsprut

Damp fra vørter er det samme som damp fra dusjen, alt er vanndamp.
 
Normalt sett anser jeg ikke dette som problem, de får tingene jeg har som skal i støpsel brukes bare på dagtid, mens vi er hjemme. Dette er jo litt anderledes, spesielt siden dette skal så med støpsel i 24/7 i 14 dager eller hvor lang tid gjæringen tar.

Når det er sagt har vi nok noen ganger naiv tiltro til at kvalitetskontrollen fungerer bra på alt det som selges over disk i Norge.

Det finnes en nettside med varsel på alle produkt som det er funnet feil på og solgt i Norge. Husker ikke navnet på den siden nå, men hjelpe meg så mye som er brannfarlig osv.... Det var så mye at jeg orket ikke å lese gjennom alt.
 
Nok eit dumt spørsmål frå meg: me fekk akkurat installert ny baderomsvifte hos oss, og eg fekk ein idè om å flytte bryggeprosessen inn dit av praktiske hensyn. Men spørsmålet er om ei slik vifte har godt av/tåler damp frå vørter? Badet har ikkje vindauge.

At vifta overlever er jo en ting, men den har ikke nubbtjangs å få vekk all dampen!
 
Ante meg at det kunne bli eit problem ja. Eg får nesten berre koble frå brannalarmane og teste eit brygg.

De viftene der tar ikke dampen etter en vanlig dusj en gang og må gå lenge etterpå for å få ned fuktigheten. Du bør seriøst ikke brygge inne hvis dette er eneste måten din å bli kvitt damp. Selv om du er på et bad så har f.eks. ikke taket dampsperre / membran og all denne dampen vil du helst ikke samle opp inne i huset ditt.
 
Rehydrert 20 gram M84 gjær
jeg ville svartelista allt som har med Mangrove Jack å gjøre. S-23 er relativt tilgivende og lager veldig klart øl. Naboen sverger til denne og brygger i garasja si der varmepumpa holder ca 15C. Det blir helt ok øl ut av prosessen hans selv om det er litt for pragmatisk etter min mening.
 
Nok eit dumt spørsmål frå meg: me fekk akkurat installert ny baderomsvifte hos oss, og eg fekk ein idè om å flytte bryggeprosessen inn dit av praktiske hensyn. Men spørsmålet er om ei slik vifte har godt av/tåler damp frå vørter? Badet har ikkje vindauge.
Hvor brygger du nå? Det enkleste er å trille vekk komfyren og koke på kjøkkenet, under kjøkkenvifta. Forutsatt at kjøkkenvifta er kraftig nok, og at du gidder å tørke vekk litt kondens, er det en suveren måte å brygge inne på.
 
Tilbake
Topp