Tråden for dumme spørsmål.

Heisann, fant den på ølbrygging.no nå, halve prisen (200kr). Har vært veldig fornøyd med den, men har fått noen småhull.
Jeg bruker samme, men mindre og er også veldig fornøyd selv om den er litt vanskeligere å få ren siden det kommer noe korn mellom pose og de forsterkede stroppene :)
 
Hvor kommer tallet 1,59 fra i likningen?

takk for utregningen forresten, kan jeg sove litt bedre i natt
For sukker er det ikke slik at 100g = 1 dl.
Tettheten til sukker (sukker, farin) er 1,587 g/ml (avrundet til 1,59). Dvs at 1g sukker opptar 1/1,59 = 0,63 ml/g. Dette må du ta hensyn til når du lager løsning med sukker og vann. 100g sukker + 400g vann blir riktignok 500g, men det blir ikke 5 dl av det, bare 4,63 dl.
 
Kan se om jeg kan få den sendt, er vel dyrere med portoen enn selve pumpa..
Heh, ja det er rart med det. Gratis frakt fra Kina, svinedyrt innenlands.
Lurer på om denne tåler varm vørter
Har selv lurt på å oppgradere den gamle bryggemaskinen med en slik en. Metallimpeller - bør jo være bunnsolid. Har en passe stor motor liggende også - tror du lett kan brenne ut drillen hvis du skal kjøre lange, kontinuerlige resirk'er.
 
Heh, ja det er rart med det. Gratis frakt fra Kina, svinedyrt innenlands.

Har selv lurt på å oppgradere den gamle bryggemaskinen med en slik en. Metallimpeller - bør jo være bunnsolid. Har en passe stor motor liggende også - tror du lett kan brenne ut drillen hvis du skal kjøre lange, kontinuerlige resirk'er.
Trenger vel ikke gå på særlig speed en drill på den, er 30 liter som skal rund i en liten time
 
Avsto lenge med å bestille fra eBay/Wish etter at de nye reglene kom, men for noen mnd siden prøvde jeg meg - det skled rett gjennom (uten ekstra kost). Usikker om de har (hvadetnåheter) - forhåndsbetaling av moms mm.
Søk på
DC12V 18W Pump for Homebrew Craft Brewing Beer Wine Wort Mash Circulation Part
Du trenger også en 12 V 18+W DC strømforsyning, (jeg hadde det liggende fra gamle pc høytalere)
AliExpress har fått på plass VOEC, jeg har ikke hatt noen pakker som har stoppet i posten. Selgere skal merke pakkene med VOEC nummeret, men ikke alle gjør det. Så jeg har like greit lagt inn AliExpress sitt VOEC nummer som en del av min adresse. Aner ikke om det hjelper eller har betydning.

Fant en slik ja, men den kommer ikke før om 3-4 uker, om jeg bestiller fra kina. andre forslag enn å gjøre det manuelt :) ?
Du kan jo velge DHL som fraktalternativ, da har du den normalt i løpet av en uke.
Selv skyr jeg avgiftssultne-DHL som pesten, og lar heller være å handle om det er eneste alternativet. Jeg har i flere tilfeller betalt mer for dyrere og tregere som UPS og EMS.

ePacket tar vanligvis mellom 14 dager og en måned. Har fått på en uke der også, men det er sjelden.
NOK 173.79 34%OFF | DC 12V Brewing Pump Low Noise Durable Homebrew Beer Circulation Brushless Water Pump Home Brew Beer Pumps

Forøvrig får du en kraftige litt dyrere totalpris (inkl frakt)
NOK 514.10 49%OFF | HomeBrew Magnetics Pump Beer Brewing Food High Temperature Resist Electric Pump Stainless SteelInflation Device For Home Brewery
 
AliExpress har fått på plass VOEC, jeg har ikke hatt noen pakker som har stoppet i posten. Selgere skal merke pakkene med VOEC nummeret, men ikke alle gjør det. Så jeg har like greit lagt inn AliExpress sitt VOEC nummer som en del av min adresse. Aner ikke om det hjelper eller har betydning.


Du kan jo velge DHL som fraktalternativ, da har du den normalt i løpet av en uke.
Selv skyr jeg avgiftssultne-DHL som pesten, og lar heller være å handle om det er eneste alternativet. Jeg har i flere tilfeller betalt mer for dyrere og tregere som UPS og EMS.

ePacket tar vanligvis mellom 14 dager og en måned. Har fått på en uke der også, men det er sjelden.
NOK 173.79 34%OFF | DC 12V Brewing Pump Low Noise Durable Homebrew Beer Circulation Brushless Water Pump Home Brew Beer Pumps

Forøvrig får du en kraftige litt dyrere totalpris (inkl frakt)
NOK 514.10 49%OFF | HomeBrew Magnetics Pump Beer Brewing Food High Temperature Resist Electric Pump Stainless SteelInflation Device For Home Brewery
Jepp, hadde glemt/gadd ikke søke opp begrepet (VOEC), ser at Alibaba, eBay, Wish, osv er registrert.
 
Forøvrig får du en kraftige litt dyrere totalpris (inkl frakt)
NOK 514.10 49%OFF | HomeBrew Magnetics Pump Beer Brewing Food High Temperature Resist Electric Pump Stainless SteelInflation Device For Home Brewery
Kommer på 720 kr med frakt og moms, den er gjerne verdt det, er også 220 volt
 
Kommer på 720 kr med frakt og moms, den er gjerne verdt det, er også 220 volt

Jeg skal la andre svare på hva du trenger. :D

Men her en en litt mindre og rimeligere. Søker du på modellnummer er det mulig du kan finne bedre priser på begge.
NOK 299.05 | china guangzhouNew Food grade homebrew Magnetic Drive Pump MP-10RN With Stainless Steel Head
 
Jeg skal la andre svare på hva du trenger. :D

Men her en en litt mindre og rimeligere. Søker du på modellnummer er det mulig du kan finne bedre priser på begge.
NOK 299.05 | china guangzhouNew Food grade homebrew Magnetic Drive Pump MP-10RN With Stainless Steel Head
Trenger kanskje bare slik til 202 kr all inkl, 550 kr for den du linket

 
Hos Petit Agentur ser jeg at europeiske 2018 humler er dyrere enn 2019 feks Mandarina. Og Magnum 2020 er billigere enn 2019, (selv om den står oppført med høyere alphasyre%). Noen som aner grunnen. Dårlig sesong for aromahumler i 2019, (og enda dårligere sesong for alpha i 2020) ... eller lok fra lev?
 
Kan jeg putte whirlfloc og gjærnæring i gjæringskaret? Brygger med ekstrakt sett
Whirlfloc is essentially Irish Moss and purified carrageenan. It needs to be boiled to induce a negative charge, which in turn attracts positive charged particles in the boil (i.e. proteins) to assist them to crash out in the cold break. Adding in the fermenter would do nothing.

Gjærnæring er unødvendig om du bruker tørrgjær
 
Mørkt øl som blir DÅRLIGERE ved lagring :confused: .Jeg brygget en porter i november i fjor der den eneste tilsettingen var presskannekaffe. Over nyttår så brygget jeg en imperial stout der jeg ikke tilsatte noe annet enn sukker i slutten av kok.

Med det samme så var jeg meget fornøyd med de og tenkte at disse komme til å bli helt utmerket med lagring,imperial stouten tok jeg tilogmed en simultansmaking med NØ Imperial stout sin og den var slettes ikke ulik.

MEN etter 3-4 måneders lagring er det dukket opp en usmak.En ganske fremtredende og stikkende bismak som ikke kan sammenlignes med humlebitterhet.Ellers så virker ølet greit både når det gjelder lukt og smak.

Noen som har en formening om hva som kan ha skjedd ?
 
Dere som er gode på Lager/w-34/70:
Tenkte "set and forget" metoden, 14 grader/18 dager + 18 grader/3 dager. Deretter lagering.
Ser ut som en grei plan?
 
Tilbake
Topp