Tråden for dumme spørsmål.

Tenkte forøvrig ikke på volumet av sukker i beregningen, men 1 gram vann er jo 1 ml, så da kan man egentlig bare ta vekten av sukkervannet når man er ferdig, man vet jo hvor mye sukker det er i

Liten oppdatering, flasket 20L.
Tror jeg gjorde noe galt, målte opp 165g sukker og 335g vann som da ble 500g til sammen og 3,3g sukkerlake per 10ml.

noe gjorde jeg iallfall feil, for når jeg nærmet meg slutten begynte jeg å gå tom og regnet 50 halvlitersflasker for å ha godt med væske.

tok resten med sukker på vekt.

ender vel opp med flaskebomber og overkarbonert øl. Faen

Liten oppdatering, flasket 20L.
Tror jeg gjorde noe galt, målte opp 165g sukker og 335g vann som da ble 500g til sammen og 3,3g sukkerlake per 10ml.

noe gjorde jeg iallfall feil, for når jeg nærmet meg slutten begynte jeg å gå tom og regnet 50 halvlitersflasker for å ha godt med væske.

tok resten med sukker på vekt.

ender vel opp med flaskebomber og overkarbonert øl. Faen
165g sukker og 335g vann blir 165/1,59+335 = 439 ml. 10 ml av det gir 10/439*165 = 3,75 g sukker. Det går mest sannsynlig helt fint så lenge gjæringen var ferdig. Jeg har brukt 7 g/l på IPA før uten at det var noe stor forskjell fra 6 g/l som jeg vanligvis bruker.

Dersom du skulle hatt 500 ml totalt måtte du brukt 500-165/1,59 = 396g vann og hatt 561g til sammen.

165g sukker og 335g vann blir 165/1,59+335 = 439 ml. 10 ml av det gir 10/439*165 = 3,75 g sukker. Det går mest sannsynlig helt fint så lenge gjæringen var ferdig. Jeg har brukt 7 g/l på IPA før uten at det var noe stor forskjell fra 6 g/l som jeg vanligvis bruker.

Dersom du skulle hatt 500 ml totalt måtte du brukt 500-165/1,59 = 396g vann og hatt 561g til sammen.
Hvor kommer tallet 1,59 fra i likningen?

takk for utregningen forresten, kan jeg sove litt bedre i natt

Hvor kjøper jeg ei billig og dugandes sirkulasjonspumpe?
Da jeg bygde sirk til Digiboilen min betalte jeg under 200 kr på eBay. De har de samme på Wish. Har kjørt over 30 brygg gjennom den, og bruker den fortsatt til sparge vann når jeg brygger på Brewtools’en.
B3DBB1DD-D45D-4547-A5CD-0C5E4560C2B9.jpeg
Avsto lenge med å bestille fra eBay/Wish etter at de nye reglene kom, men for noen mnd siden prøvde jeg meg - det skled rett gjennom (uten ekstra kost). Usikker om de har (hvadetnåheter) - forhåndsbetaling av moms mm.
Søk på
DC12V 18W Pump for Homebrew Craft Brewing Beer Wine Wort Mash Circulation Part
Du trenger også en 12 V 18+W DC strømforsyning, (jeg hadde det liggende fra gamle pc høytalere)

Sist redigert:
Da jeg bygde sirk til Digiboilen min betalte jeg under 200 kr på eBay. De har de samme på Wish. Har kjørt over 30 brygg gjennom den, og bruker den fortsatt til sparge vann når jeg brygger på Brewtools’en.
Vis vedlegget 50466
Avsto lenge med å bestille fra eBay/Wish, men for noen mnd siden prøvde jeg meg - det skled rett gjennom (uten ekstra kost). Usikker om de har (hvadetnåheter) - forhåndsbetaling av moms mm.
Søk på
DC12V 18W Pump for Homebrew Craft Brewing Beer Wine Wort Mash Circulation Part
Du trenger også en 12 V 18+W DC strømforsyning, (jeg hadde det liggende fra gamle pc høytalere)

Fant en slik ja, men den kommer ikke før om 3-4 uker, om jeg bestiller fra kina. andre forslag enn å gjøre det manuelt :) ?

Fant en pumpe på en annonseside i norge, this pump is intended for use with water only, står det på den, opptil 100 grad, men ser lik ut som de som er beregnet for brygging. Er det bare å kjøre på?

Ser ut som en BrewBag® vestbrygg har de i 36 og 50 liter i allefall.

Heisann, fant den på ølbrygging.no nå, halve prisen (200kr). Har vært veldig fornøyd med den, men har fått noen småhull.

Heisann, fant den på ølbrygging.no nå, halve prisen (200kr). Har vært veldig fornøyd med den, men har fått noen småhull.
Jeg bruker samme, men mindre og er også veldig fornøyd selv om den er litt vanskeligere å få ren siden det kommer noe korn mellom pose og de forsterkede stroppene :)

Hvor kommer tallet 1,59 fra i likningen?

takk for utregningen forresten, kan jeg sove litt bedre i natt
For sukker er det ikke slik at 100g = 1 dl.
Tettheten til sukker (sukker, farin) er 1,587 g/ml (avrundet til 1,59). Dvs at 1g sukker opptar 1/1,59 = 0,63 ml/g. Dette må du ta hensyn til når du lager løsning med sukker og vann. 100g sukker + 400g vann blir riktignok 500g, men det blir ikke 5 dl av det, bare 4,63 dl.

Kan se om jeg kan få den sendt, er vel dyrere med portoen enn selve pumpa..
Heh, ja det er rart med det. Gratis frakt fra Kina, svinedyrt innenlands.
Lurer på om denne tåler varm vørter
Har selv lurt på å oppgradere den gamle bryggemaskinen med en slik en. Metallimpeller - bør jo være bunnsolid. Har en passe stor motor liggende også - tror du lett kan brenne ut drillen hvis du skal kjøre lange, kontinuerlige resirk'er.

Heh, ja det er rart med det. Gratis frakt fra Kina, svinedyrt innenlands.

Har selv lurt på å oppgradere den gamle bryggemaskinen med en slik en. Metallimpeller - bør jo være bunnsolid. Har en passe stor motor liggende også - tror du lett kan brenne ut drillen hvis du skal kjøre lange, kontinuerlige resirk'er.
Trenger vel ikke gå på særlig speed en drill på den, er 30 liter som skal rund i en liten time

Tilbake
Topp