Jeg har gjæret lager både tradisjonelt og etter hurtigmetoden, og kan ikke si jeg merker noen forskjell i løpet av levetiden på en batch her på gården( som kan være ganske så kort på lagerøl)Ja, gjør det samme, men det er jo ett hett tema. Noe av det første jeg møtte på vei inn i bryggehobbyen var ... la oss kalle det «advarseler» rundt Brülosophy sine «eksperimenter». Jeg synes det de gjør er interessant, men pga alle ... myter(?) rundt lager, har jeg vært konservativ. De to siste (lagere) jeg har brygget, kjørte jeg én på 14 C, (vanlig trykk), så én på 16C, men under trykk (ca 10 psi). Begge ble fine.
Neste lager blir 30l + 10l, da tester jeg 10l på 18C, (har bare ett kjøleskap til gjæring).
Det som overbeviste meg var dette «eksperimentet»:
39 ølinteressert mennesker, og halvparten BJCP dommere kan ikke smake forskjell? Det er godt nok for meg, (at jeg ihvertfall prøver ...).exBEERiment | Fermentation Temperature: WLP800 Pilsner Lager Yeast In A Pale Lager
Author: Marshall Schott Fermentation temperature interests me. For years, I was guided by the idea that cooler fermentations decreased the risk of off-flavor production and ultimately produced bett…brulosophy.com
Det jeg har lest på Brulosophy og andre steder er at tradisjonelt gjæret lager visstnok skal ha bedre lagringsstabilitet enn hurtiggjæret, men som over... så lenge overlever ikke en batch hos meg.
Grunnen til at jeg foretrekker 11grader er at jeg har en gammel potetkjeller på gården som jeg bruker til ølkjeller. Da er det bare å pitche og ned i kjelleren med karet..set'n forget... 2-3 dager diacetylrast etter rundt tre uker og flask... For meg er det det enkleste.