Tråden for dumme spørsmål.

W-34/70 er også robust og tilgivende på relativt høye temperaturer. Selv har jeg dårlig erfaring med og inntrykk av Mangrove Jack's-gjær, og unngår derfor det.
 
Sist redigert:
Kølsch, engelsk golden ale. Eller brygg en lager med wlp810 eller m54 som er lagergjær som fungerer rundt 18C. Wlp028/wyeast1728 gjærer også rent og lageraktig på 13-14C.
Kölsch har jeg tenkt på, men planen er å spare Saaz og Mittelfrüh til @cjohansen sin Glasshus Saison klone.

Ser at Graham Wheeler har en populær Golden ale klone av en øl som heter Summer lightning. Tenker denne er et perfekt utgangspunkt. Takk.

W-34/70 er også robust og tilgivende på relativt høye temperaturer. Selv har jeg dårlig erfaring med og inntrykk av Mangrove Jack's-gjær, og unngår derfor det.
Har ingen erfaring med MJ selv, men har lest flere på Norbrygg med den erfaringen. Men i går kom jeg over en tråd om tørrgjær på homebrew-forumet. I følge den er MJ i hovedsak ompakket Lallemand og Fermentis gjær, ikke vet jeg. Uansett så lenge jeg har tilgang på Lallemand og Fermentis blir det nok en av de.
 
Sikkert komplett idiotisk spørsmål, men hvorfor skyller man ikke mesken med vørteren man allerede har mesket i? Dvs hive total vannet oppi med en gang og bare skylle med vørteren man allerede har? Eller vil da sukkeret feste seg på korna igjen?
 
Sikkert komplett idiotisk spørsmål, men hvorfor skyller man ikke mesken med vørteren man allerede har mesket i? Dvs hive total vannet oppi med en gang og bare skylle med vørteren man allerede har? Eller vil da sukkeret feste seg på korna igjen?
1kg korn tar til seg ca. 1L veske. Når meskingen er ferdig er dette vørt med samme SG som vørten du sitter igjen med. Hadde du skylt med dette ville ikke noe endret seg. Skyller du med vann derimot vil du skylle ut noe av denne vørten fra korna og de tar til seg skyllevannet i stedet. Så du får enkelt sagt med deg mere av vørten videre.
 
1kg korn tar til seg ca. 1L veske. Når meskingen er ferdig er dette vørt med samme SG som vørten du sitter igjen med. Hadde du skylt med dette ville ikke noe endret seg. Skyller du med vann derimot vil du skylle ut noe av denne vørten fra korna og de tar til seg skyllevannet i stedet. Så du får enkelt sagt med deg mere av vørten videre.
Ante meg at det var en enkel forklaring :D
 
Hei, håper du har funnet svar på spørsmålet ditt! Vurderer å kjøpe upgrade kit’et selv til min Digiboil 35 som jeg til nå har brukt til BIAB. Hvordan synes du det fungerer i bruk?
Beklager veldig veldig sent svar, men upgrade kittet er veldig bra! Hadde jeg vært deg derimot hadde jeg kjøpt en brewzilla i dette tilfellet og brukt 35 literen som HLT.
 
Skal kjøpe meg liten fryser for og bygge om til keezer, og forbanner meg over at det er umulig og få noen tall på hvor store de er innvendig! Noen som har noen anbefalinger til fryser
 
bøtte uten kran vil lekke mindre en en bøtte med kran. Uansett. Har ingen ting med om man gjør feil eller ikke...



Trenger ikke tilte en bøtte uten kran...

peram
Poenget mitt var bare at det ikke er noen egentlig grunn til ikke å bruke kran hvis man gjerne vil fordi man ser fordeler ved å bruke det.
 
Ikke helt ølbrygging, men mjød.
Fulgte en oppskrift på nettet og de skal ofte modnes en god stund på secondary fermenter.
Fant nå ut at det er nesten et krav å ha de på glass, ikke plastikk.
Har kun plastikkbøtter...

Så, hvordan løser jeg det? Slenger over på secondary for å klarne det litt og fjerne grums og heller flaske det tidligere?
Dvs flaske når FG er stabil kontra la den ligge på secondary i månedsvis?
 
W-34/70 er også robust og tilgivende på relativt høye temperaturer. Selv har jeg dårlig erfaring med og inntrykk av Mangrove Jack's-gjær, og unngår derfor det.
Jeg er også skeptisk til Mangrove Jack's gjær, etter et par uhell som jeg ikke har hatt på noen andre brygg (pauser i utgjæring som kan lure en til å tro at ting har gjæret ferdig og gushere som tyder på en form for infeksjon). Mistenker at MJ kan ha litt krysskontaminering mellom ulike gjærtyper, eller noe slikt.
 

denne :)
Er ikke så fornøyd med disse bøttene, lokket er ikke spesielt tett. Jula bøttene er veldig mye bedre. Ellers er det fint å lagre på plastkanner, (sjekk at de er næringmiddelsgodkjent). De «opaque» tåler ofte varmt vann/vørter). Ønsker man mindre ingress av luft, tror jeg vannkanne (5l med vann) fra feks Rema er suverene. Med disse kan man også lett presse ut overflødig luft, og de koster ... ca 39kr(?).
 
Er ikke så fornøyd med disse bøttene, lokket er ikke spesielt tett. Jula bøttene er veldig mye bedre. Ellers er det fint å lagre på plastkanner, (sjekk at de er næringmiddelsgodkjent). De «opaque» tåler ofte varmt vann/vørter). Ønsker man mindre ingress av luft, tror jeg vannkanne (5l med vann) fra feks Rema er suverene. Med disse kan man også lett presse ut overflødig luft, og de koster ... ca 39kr(?).
Problemet er at plasten i de valige bøttene våre ikke er diffusjonstett. PET-plast er bedre, og skulle holde for de fleste formål, men er heller ikke helt tett.
 
Problemet er at plasten i de valige bøttene våre ikke er diffusjonstett. PET-plast er bedre, og skulle holde for de fleste formål, men er heller ikke helt tett.
Ja, glemte legge til disse dette over; Bøtte/kanne som er opaque (ugjennomsiktig) har høyere oksygeningress. Vannkannene (feks Rema) er PET.
I noen tilfeller er det akseptabelt/ønskelig(?) med litt oksygen, (hvis man feks ønsker sherrypreg feks for barleywine), har inntrykk at dette også gjelder lambic (jnf eiketønne), kom gjerne med detaljer/korrigeringer her, Finn :) (eller andre som har kompetanse her).
 
Tilbake
Topp