Tråden for dumme spørsmål.

God kveld, long time listener first time caller her. Har etter mange års somling endelig satt meg et ekstrakt brygg.
Dog jeg kjøpte et grain kit for omkring 10 år siden da nøgne ø solgte utstyr, som dere sikkert skjønner av starten på innlegget ble det liggende på boden.

Men nok om det!, over til dumme spørsmål!
Jeg er kjent med bruken av hydrometer men ikke til øl, under måling av SG etter en uke gjæring (ca ferdig etter oppskrift og evt tid for å tilsette tørrhumle) så la jeg merke til at hydrometeret gir meg forskjellig måling om jeg lar den ligge i væsken litt. Repeterte måling og det samme skjedde. Leser jeg av umiddelbart får jeg 1018, venter jeg noen minutt får jeg 1020. Hva er mest riktig?
(Jeg så ingen variasjon når jeg målte OG)

Dumme spørsmål nr2, jeg har en forventet FG på 1015 og ligger nå altså på 1018-1020. Er dette å regne innenfor normalen?
(gjæringen/plopping har vært rolig siden i går/dag 6)

-Christopher
 
Første spørsmål handler sikker bare om CO2(kullsyre) som fester seg på hydrometeret. Snurr det og se igjen, kanskje den viser 1.018.

Det andre, ja det høres ikke feil ut det, nå blir det vanskelig å gi noe konkret svar uten å vite gjær og temperatur.

Er det MJ sett med MJ gjær, så ville jeg økt temperaturen noen grader og forsiktig "swirlet" på karet, uten å åpne eller noe og gitt det en god 4+ dager :)
 
Første spørsmål handler sikker bare om CO2(kullsyre) som fester seg på hydrometeret. Snurr det og se igjen, kanskje den viser 1.018.

Det andre, ja det høres ikke feil ut det, nå blir det vanskelig å gi noe konkret svar uten å vite gjær og temperatur.

Er det MJ sett med MJ gjær, så ville jeg økt temperaturen noen grader og forsiktig "swirlet" på karet, uten å åpne eller noe og gitt det en god 4+ dager :)
«Alltid» bra å gi det noen ekstra dager. Er selv nybegynner, (1 1/2 år / 50 brygg), og det vanskeligste i starten er å være tålmodig.
Du har sikkert trukket denne slutningen selv, men; Det settet i boden egner seg sikker bra som fuglemat.
 
Sist redigert:
God kveld, long time listener first time caller her. Har etter mange års somling endelig satt meg et ekstrakt brygg.
Dog jeg kjøpte et grain kit for omkring 10 år siden da nøgne ø solgte utstyr, som dere sikkert skjønner av starten på innlegget ble det liggende på boden.

Men nok om det!, over til dumme spørsmål!
Jeg er kjent med bruken av hydrometer men ikke til øl, under måling av SG etter en uke gjæring (ca ferdig etter oppskrift og evt tid for å tilsette tørrhumle) så la jeg merke til at hydrometeret gir meg forskjellig måling om jeg lar den ligge i væsken litt. Repeterte måling og det samme skjedde. Leser jeg av umiddelbart får jeg 1018, venter jeg noen minutt får jeg 1020. Hva er mest riktig?
(Jeg så ingen variasjon når jeg målte OG)

Dumme spørsmål nr2, jeg har en forventet FG på 1015 og ligger nå altså på 1018-1020. Er dette å regne innenfor normalen?
(gjæringen/plopping har vært rolig siden i går/dag 6)

-Christopher
Kullsyra roter til målinga. (Jeg går ut fra at du tar ut en prøve i et måleglass og bruker hydrometeret der?) Det er ikke så dumt å la det stå ei stund. Så spinner du hydrometeret, slik at det kvitter seg med bobler som henger fast ved det og får det til å flyte høyere. Da skal du få riktig måling.

Veit du om du skal lese av etter hvor væskenivået treffer skalaen, eller der hvor overflatahinna (meniskusen) treffer den? Hvis ikke, sjekk ved å måle ved 20 grader i vann. Det er det hydrometere (vanligvis) er kalibrert i forhold til. Det skal da vise 1.000, og da ser du hvilken målemetode som blir riktig.
 
Nærmer med 3 år og syns enda det er vanskelig :p
Jeg har funnet en kur; starte ett nytt brygg før forrige er ferdig. Samt ha problemer med å få ledige fat :p Samt brygge «småbrygg» som skal på flaske. Kjedelig å vaske flasker ... selv om jeg merker at i det siste har jeg begynt å sette pris på renholdsaspektet ved brygginga, også. Sjukt!
 
Kullsyra roter til målinga. (Jeg går ut fra at du tar ut en prøve i et måleglass og bruker hydrometeret der?) Det er ikke så dumt å la det stå ei stund. Så spinner du hydrometeret, slik at det kvitter seg med bobler som henger fast ved det og får det til å flyte høyere. Da skal du få riktig måling.

Veit du om du skal lese av etter hvor væskenivået treffer skalaen, eller der hvor overflatahinna (meniskusen) treffer den? Hvis ikke, sjekk ved å måle ved 20 grader i vann. Det er det hydrometere (vanligvis) er kalibrert i forhold til. Det skal da vise 1.000, og da ser du hvilken målemetode som blir riktig.
Takk for et godt utfyllende svar :)
Har ikke tenkt på hvor det skal leses, jeg følte meg en smule dum nå da jeg også har vært borti det spørsmålet i feks pipetter. (lese ved væskenivå eller overflatehinne)

Takk til dere andre også, det stemmer at det er MJ, men med spraymalt istedet for MJ brew enhancer.

Planen er nå å følge med på SG over et par tre dager. Gjæringskarer fikk seg forøvrig en liten swirl idag når jeg flyttet litt på det og tilsatte humle.

Ha en fin lørdagskveld
 
Hvor går egentlig "grensen for et humlerikt øl," med tanke på eventuell oksygenfri overføring ?
Kanskje litt som å spørre om hvor mye veier en fisk ? En faktor er vel også hvor lenge man forventer å lagre ølet. Vel, med mitt glisne lager - ikke lenge.

Skal overføre Missing Link, en American Pale Ale fra Fermzilla til fat, med labre utsikter til å bli særlig gammel - Bør jeg stresse med oksygenfri overføring av denne ?

ol_missing_link-jpg.50609
Øl_Missing_Link.jpg
 
Sist redigert:
Kjenner jeg er litt rusten. Holder det med en halvliter starter til denne, shaken?

Vis vedlegget 50592
Fy søren - såpass heldig ja - at du klarte å sikre deg en årgangs utgave av den ?

Men Miguel - om du først er her og orker å svare - Meningen din i BrewZillaens tilfelle ? Selvsagt mer enn gjerne andre også med synspunkter. Fikk nemlig noe hakeslepp da jeg kom over DENNE tråden om eventuell bruk av falsk bunn.

Kan trygt si jeg befinner meg et sted mellom fersk og sylfersk, men prøver etter beste evne på en 65 liter Brewzilla uten særlig annen veiledning enn manual og YouTube. I motsetning til Grainfather leveres denne med silbunn under maltrøret og dessuten low density elementer. Har verken hatt problem med fastbrenning eller effektivitet. I manualen beskrives skyllingen og i neste trinn nedkjøling etter kok (bruker CFC). Tar selvsagt ut maltrøret etter skylling, men aldri vurdert også å fjerne silbunnen før kok. Har nesten vansker med å tro du mener den også bør fjernes i BrewZillaens tilfelle eller ? Se vedlagte bilde der humlepose åpenbart ikke er brukt . . .

Bestilte Riptide i november som visstnok skal være like rundt hjørnet, i den tro at den innebygde pumpa i BZ'n var for svak. Har senere skjønt at det skyldtes tett silbunn, noe som hindret vørter-flowen til pumpeinnsuget i bunn av kjelen.Øl_Silbunn.jpg
 
Fy søren - såpass heldig ja - at du klarte å sikre deg en årgangs utgave av den ?

Men Miguel - om du først er her og orker å svare - Meningen din i BrewZillaens tilfelle ? Selvsagt mer enn gjerne andre også med synspunkter. Fikk nemlig noe hakeslepp da jeg kom over DENNE tråden om eventuell bruk av falsk bunn.

Kan trygt si jeg befinner meg et sted mellom fersk og sylfersk, men prøver etter beste evne på en 65 liter Brewzilla uten særlig annen veiledning enn manual og YouTube. I motsetning til Grainfather leveres denne med silbunn under maltrøret og dessuten low density elementer. Har verken hatt problem med fastbrenning eller effektivitet. I manualen beskrives skyllingen og i neste trinn nedkjøling etter kok (bruker CFC). Tar selvsagt ut maltrøret etter skylling, men aldri vurdert også å fjerne silbunnen før kok. Har nesten vansker med å tro du mener den også bør fjernes i BrewZillaens tilfelle eller ? Se vedlagte bilde der humlepose åpenbart ikke er brukt . . .

Bestilte Riptide i november som visstnok skal være like rundt hjørnet, i den tro at den innebygde pumpa i BZ'n var for svak. Har senere skjønt at det skyldtes tett silbunn, noe som hindret vørter-flowen til pumpeinnsuget i bunn av kjelen.Vis vedlegget 50610
Hva er dette bildet av? Aldri sett noe slikt før... o_O
 
Hva er dette bildet av? Aldri sett noe slikt før... o_O
Tok bilde av silbunnen pakket av humlepellets etter brygging. Vedlagt et bilde av den i bunn av kjelen slik den ligger under kok - og et omtrent som avbildet i forrige post, men her liggende opp/ned.

Kanskje ikke så rart "pumpa gikk tørr" og heller ikke regner med det er en spesielt god idé og fjerne den før kok - i alle fall uten bruk av humlepose. Har for øvrig kjøpt Kegland's Hop Missile, men den er ennå ikke testet.

Silbunn.jpgSilbunn2.jpg
 
12 g/l er hvertfall ett humlerikt øl. (Selv om mye er i koken her).
Fy søren - såpass heldig ja - at du klarte å sikre deg en årgangs utgave av den ?

Men Miguel - om du først er her og orker å svare - Meningen din i BrewZillaens tilfelle ? Selvsagt mer enn gjerne andre også med synspunkter. Fikk nemlig noe hakeslepp da jeg kom over DENNE tråden om eventuell bruk av falsk bunn.

Kan trygt si jeg befinner meg et sted mellom fersk og sylfersk, men prøver etter beste evne på en 65 liter Brewzilla uten særlig annen veiledning enn manual og YouTube. I motsetning til Grainfather leveres denne med silbunn under maltrøret og dessuten low density elementer. Har verken hatt problem med fastbrenning eller effektivitet. I manualen beskrives skyllingen og i neste trinn nedkjøling etter kok (bruker CFC). Tar selvsagt ut maltrøret etter skylling, men aldri vurdert også å fjerne silbunnen før kok. Har nesten vansker med å tro du mener den også bør fjernes i BrewZillaens tilfelle eller ? Se vedlagte bilde der humlepose åpenbart ikke er brukt . . .

Bestilte Riptide i november som visstnok skal være like rundt hjørnet, i den tro at den innebygde pumpa i BZ'n var for svak. Har senere skjønt at det skyldtes tett silbunn, noe som hindret vørter-flowen til pumpeinnsuget i bunn av kjelen.Vis vedlegget 50610
Hvis du baker kakebunn i bryggmaskinen må du huske å ta den ut før du brygger neste brygg. Eller forsøkte du deg på en pastry stout?
 
Acetaldehyd vs Florale/fruktige humler eller fruktige estere fra gjær: Lett å skille fra hverandre eller ikke?

Jeg har i en rekke brygg syntes at det har luktet og smakt litt epleaktig av ølet. Jeg har tenkt acetaldehyd fordi første assosiasjon er "Grønne epler" (type Granny Smith, som er en syrlig eplesort jeg liker godt som frukt).

I det senere har jeg blitt i tvil. Når jeg leser om acetaldehyd, så beskrives det jo som råtne epler, det med råttenhet synes jeg ikke at jeg kjenner.

Kan det være at gjær/humle bidrar med mer fruktighet enn forventet, og at jeg dermed tenker "usmak" fordi forventning ikke står i forhold, men at dette ikke er acetaldehyd, likevel?
 
Acetaldehyd vs Florale/fruktige humler eller fruktige estere fra gjær: Lett å skille fra hverandre eller ikke?

Jeg har i en rekke brygg syntes at det har luktet og smakt litt epleaktig av ølet. Jeg har tenkt acetaldehyd fordi første assosiasjon er "Grønne epler" (type Granny Smith, som er en syrlig eplesort jeg liker godt som frukt).

I det senere har jeg blitt i tvil. Når jeg leser om acetaldehyd, så beskrives det jo som råtne epler, det med råttenhet synes jeg ikke at jeg kjenner.

Kan det være at gjær/humle bidrar med mer fruktighet enn forventet, og at jeg dermed tenker "usmak" fordi forventning ikke står i forhold, men at dette ikke er acetaldehyd, likevel?
Jeg skal ikke si det ene eller andre, men på en lager jeg brygget en god tid tilbake, med lite humle, fikk jeg veldig mye grønne epler og jeg kastet hele skiten. Tenkte at dette måtte være acetaldehyd. Det smakte ikke råttent for meg, men godt var det uansett ikke … :p
 
Tilbake
Topp