Tråden for dumme spørsmål.

Noe jeg ikke har prøvd: Vil det ha noe for seg å bruke antiskummiddel under gjæring for å unngå at gjæren går over alle bredder? Vil det påvirke det ferdige ølet på noen måte, tenker da skumfasthet
Googler du dette vil du finne at produsenter av anti foam også anbefaler disse under gjæring. Noen hevder t.o.m. at de vil bedre skumfasthet. Jeg har prøvd det kun en gang uten å kunne si det var noen forskjell uten at det skal tillegges vekt selvsagt …
 
Noe jeg ikke har prøvd: Vil det ha noe for seg å bruke antiskummiddel under gjæring for å unngå at gjæren går over alle bredder? Vil det påvirke det ferdige ølet på noen måte, tenker da skumfasthet
Jeg har ikke overveid å bruke antiskummiddel fordi jeg synes det har vært mye uklarhet rundt konsekvensene. Denne artikkelen virker grei: https://draymans.com/brewing-with-antifoam-is-it-good-or-bad/

Essensen av det artikkelen sier, er at det er mange fordeler ved å bruke antiskummiddel, men at du må finne den riktige doseringa. Hvis ikke kan du oppleve negative konsekvenser, særlig hvis du gjenbruker gjæren.

Jeg er usikker på om artikkelen forutsetter at du filtrerer eller klarer ølet aktivt før du tapper opp. Sjøl om den er positiv til bruken av stoffet, frister det likevel ikke meg å bruke det. Jeg gjenbruker gjær over flere brygg, så jeg lever heller med skummet:). Men jeg synes ikke det er noen grunn til å fraråde deg å bruke det. Vær bare litt forsiktig med doseringa, kanskje.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke overveid å bruke antiskummiddel fordi jeg synes det har vært mye uklarhet rundt konsekvensene. Denne artikkelen virker grei: https://draymans.com/brewing-with-antifoam-is-it-good-or-bad/

Essensen av det artikkelen sier, er at det er mange fordeler ved å bruke antiskummiddel, men at du må finne den riktige doseringa. Hvis ikke kan du oppleve negative konsekvenser, særlig hvis du gjenbruker gjæren.

Jeg er usikker på om artikkelen forutsetter at du filtrerer eller klarer ølet aktivt før du tapper opp. Sjøl om den er positiv til bruken av stoffet, frister det likevel ikke meg å bruke det. Jeg gjenbruker gjær over flere brygg, så jeg lever heller med skummet:). Men jeg synes ikke det er noen grunn til å fraråde deg å bruke det. Vær bare litt forsiktig med doseringa, kanskje.
Ser det blir påstått at det kun er nødvendig å tilsette i kok og at effekten vil følge videre under gjæring. Tror jeg lar det gå for denne gang og tester i kok neste gang.
Men nå går det som det måtte gå, A38 vil ut å lufte seg litt :)
20210427_080002.jpg
 
Ser det blir påstått at det kun er nødvendig å tilsette i kok og at effekten vil følge videre under gjæring. Tror jeg lar det gå for denne gang og tester i kok neste gang.
Men nå går det som det måtte gå, A38 vil ut å lufte seg litt :)
Vis vedlegget 51280
En grunn til at jeg ikke stresser med antiskum, er at det faktisk er en grei måte å topphøste på å bare la godsakene tyte ut via en slange og ned i ei godt desinfisert flaske el.lign.. Og med den gjæren der kan det være greit å kunne friske opp noe av den høsta gjæren og gi den tilbake til ølet når det begynner å gå treigt mot slutten.
 
En grunn til at jeg ikke stresser med antiskum, er at det faktisk er en grei måte å topphøste på å bare la godsakene tyte ut via en slange og ned i ei godt desinfisert flaske el.lign.. Og med den gjæren der kan det være greit å kunne friske opp noe av den høsta gjæren og gi den tilbake til ølet når det begynner å gå treigt mot slutten.
God ide, trur jeg skal koble fra og samle i en mindre beholder(denne er full av starsan) :)

20210427_094414.jpg
 
Gjærer med S-04 for første gang, og synes å huske og ha lest at den kan gå kjapt i dvale om en ikke øker tempen mot slutten.
Har noen et tips til hvordan jeg skal forholde meg? Ligger på 19° nå og gjærer som bare det. (Ned 35 poeng siden søndag kveld)
 
Gjærer med S-04 for første gang, og synes å huske og ha lest at den kan gå kjapt i dvale om en ikke øker tempen mot slutten.
Har noen et tips til hvordan jeg skal forholde meg? Ligger på 19° nå og gjærer som bare det. (Ned 35 poeng siden søndag kveld)
Du har startet litt høyt for min smak, men burde gå greit å øke 2 grader når du ser at stormen avtar eller nærmer deg antatt FG.

Jeg antar at de fleste som sliter med det ikke har temperaturkontroll. At gjær går i dvale etter storm er vel relatert til at det ofte er 3-5 grader mer i karet enn i rommet så når da stormen roer seg synker temperaturen også blir det tidlig kveld.

Med en form for temperaturstyring går det nok greit å holde deg på 19 også, men 2 grader skader ikke mot slutten uansett :)
 
Etter å ha foreslått for min samboer at vi kunne trekke ølslanger opp til terrassen om sommeren for så å ta ned tårnet om høsten, spurte hun om vi ikke heller skulle trekke slangene rett opp til kjøkkenet å ha tappetårn der hele året. Gud hvor jeg elsker denne kvinnen! Eneste bakdelen er at vi (hun) vil ha et portabelt tårn som vi kan ta ned når det blir lengre perioder mellom bruk. Jeg tenker å montere et tårn på en gammel og rustikk planke med ølslanger som kan legges langes veggen og ned mot gulvet til en kobling. Tårnet kan være lagret i øl-kjøleskapet i kjelleren mellom hvert bruk.

Jeg tenker å bruke Ball lock kobling mellom ølslange fra kjeller og ølslange til tårn. Denne hurtigkoblingen blir liggende på gulvet under kjøkkenbenken. Begge strekk med slanger er isolerte. Vil dette være en god løsning, eller finnes bedre alternativer?

Jeg kommer til å bruke Duotight koblinger på resten av oppsettet, og 8mm (5/16") EVABarrier ølslanger. Planlegger også å tilføre en stengeventil på hver slange i øl-kjøleskapet for å forhindre evt. lekkasjer under kjøkkenbenken når tårnet ikke er tilkoblet.

Innspill/tips til forbedring?
 
Så jeg ikke glemmer det så tar jeg en oppdatering allerede nå.
Dag 1.
Vis vedlegget 51222

Dag 2.
Vis vedlegget 51223

Dag 3.
Vis vedlegget 51224

Jeg har aldri vært borti en så jevn gjæring før, fra den startet opp på 1.045 og ned til 1.035 på dag 3 har gjæringa holdt nøyaktig samme tempo og konsekvent spist 5 poeng i døgnet. Dette er jo mye saktere enn hva jeg er vandt med på 14 grader og jeg håper den spiser seg ned til 1.008 ish.

Og det er jo veldig tidlig å si noe som helst, men en ting vil jeg kommentere og det er at det er nesten ingen lukt fra blow off'en. Jeg krysser fingrene for at det er en bra ting..
Kjører en ny oppdatering på Brewly sin W34/70.

Dag 4.
received_4257001370990752.jpeg

Dag 5.
received_1072308996592030.jpeg

Dag 6.
received_795606421373787.jpeg

Nå på dag 6 er den nede i 1.007 om tilten er til å stole på, den pleier jo være det, men er enda greit med aktivitet i blow off'en, ca hvert 3. Sekund. Fortsatt bortimot luktfritt. D-rast så fort aktiviteten avtar, om jeg kald kræsjer kommer ann på hvor stort bryggesuget blir, har bare 1 gjæringsskap, så om D-rast blir gjort i romtemp og skapet blir ledig, blir det vel ikke noe av KK.

Temperaturen har så og si holdt seg stabil på 13,9.
Screenshot_20210427_141502_com.warpkode.brewfather.jpg
 
Som sagt, det er mye som er uklart for meg med dette her. Og å ha gr/l som generelt mål er sjølsagt håpløst, all den stund innholdet av oljer kan variere ganske mye. Videre så må jo metningspunktet - i gr/l til tørrhumling - variere kraftig alt etter hvor mye av de aktuelle oljene (særlig linalool og geraniol) som er med fra tilsetninger på den varme sida. Massive doser under wp på relativt lav temperatur må jo bety noe i sammenhengen.

Undersøkelser tyder også på at du får bedre ekstraksjon ved å tilsette flere mindre doser enn du får fra en stor. Men da får du på den annen side kanskje problemer fordi du øker ekstraksjonen av de grønne aromaene fra de tidlige tilsetningene? Det æ'kke lett:).

Det som virker rimelig trygt å si, er at du endrer balansen mellom grønne og fruktige aromaer ved å øke tilsetningene ut over et visst nivå, og at loven om minkende utbytte av innsatsen gjelder. Dessuten får du økt uttrekk av polyfenoler og humulinone (bitterstoff) når du øker tilsetningene. Så jeg er rimelig sikker på at det finnes et optimum for ethvert øl, dvs. at en ide om at det blir bedre øl jo mer humle du bruker, er grunnleggende gal.

Men så var det det med å finne det optimum'et, da:). Likevel, for meg har det funka fint å bruke 4 6 gr/l som ei ramme. Men jeg skal innrømme at jeg brukte 2gr + 6 gr/l i den siste NEiPA'en. Og den blei bra. (Den forrige blei også bra - og der lå humla i veldig lenge. Så teori og praksis ... .)
Er ikke mye av dette (hop saturation point) fortrinnsvis basert på forskningen av dr. Shellhammer et al? Mener å huske at det var dry hop med cascade(?).
 
Skal brygge denne nå: https://www.bryggselv.no/mangrove-j...weisse-ale-pouch-limited-edition-craft-series

Oppskriften sier "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 600 g dextrose for å oppnå ønsket alkoholprosent." - Jeg har kjøpt spraymalt istedenfor og lurer nå på hvor mye jeg skal bruke.

Ser her: https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/articles/360005436958-What-should-my-SG-Reading-be- at SG(?) skal være 1.008 for denne øllen.. mener de OG?

Noen tips til å regne ut mengde spraymalt?
 
Skal brygge denne nå: https://www.bryggselv.no/mangrove-j...weisse-ale-pouch-limited-edition-craft-series

Oppskriften sier "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 600 g dextrose for å oppnå ønsket alkoholprosent." - Jeg har kjøpt spraymalt istedenfor og lurer nå på hvor mye jeg skal bruke.

Ser her: https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/articles/360005436958-What-should-my-SG-Reading-be- at SG(?) skal være 1.008 for denne øllen.. mener de OG?

Noen tips til å regne ut mengde spraymalt?
Fant denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrifter-med-maltekstrakt-vs-spraymalt.890/

Så 600g dextrose * 1.25 = 750g spraymalt - er det innafor tro?
 
Skal brygge denne nå: https://www.bryggselv.no/mangrove-j...weisse-ale-pouch-limited-edition-craft-series

Oppskriften sier "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 600 g dextrose for å oppnå ønsket alkoholprosent." - Jeg har kjøpt spraymalt istedenfor og lurer nå på hvor mye jeg skal bruke.

Ser her: https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/articles/360005436958-What-should-my-SG-Reading-be- at SG(?) skal være 1.008 for denne øllen.. mener de OG?

Noen tips til å regne ut mengde spraymalt?
Du trenger 134 gr spraymalt for å erstatte 100 gr dextrose. 804 gr spraymalt er hva du må bruke, altså:). (Jeg brukte denne for å finne dette: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ Kjekk å ha - og det er plenty av andre kjekke kalkulatorer samme sted.)

1.008 må vel være FG, altså final gravity, dvs. den egenvekta (SG) du måler når ølet er utgjæra, og det ikke skjer noe mer. Det kan godt hende den ikke blir akkurat 1.008. Det viktige er at du får fastslått hva den er når gjæringa er over, og at du får fastslått at gjæringa er over. Du trenger strengt tatt to målinger med samme resultat med et par dager mellom for å være sikker på det.
 
1.008 må vel være FG, altså final gravity, dvs. den egenvekta (SG) du måler når ølet er utgjæra, og det ikke skjer noe mer. Det kan godt hende den ikke blir akkurat 1.008. Det viktige er at du får fastslått hva den er når gjæringa er over, og at du får fastslått at gjæringa er over. Du trenger strengt tatt to målinger med samme resultat med et par dager mellom for å være sikker på det.
Synes det bare er rart at de ikke kan oppgi en forventet OG og FG i settet, og siden bryggselv linker til spraymalt er det litt rart at de ikke klarer å inkludere det i oppskriften. Men men.

Igjen, danke :)
 
Gjærer med S-04 for første gang, og synes å huske og ha lest at den kan gå kjapt i dvale om en ikke øker tempen mot slutten.
Har noen et tips til hvordan jeg skal forholde meg? Ligger på 19° nå og gjærer som bare det. (Ned 35 poeng siden søndag kveld)
Så lenge du holder den over 16 grader er det ikke noe problem. For meg har S-04 alltid vært et pålitelig arbeidsjern. Starter den gjerne på 16 grader (omgivelsestemperatur) og øker til 18 etter stormgjæring.
 
Tilbake
Topp