Tråden for dumme spørsmål.

Måtte åpne intlaben min også. Er stiv pris på dem til lav kvalitet. Kommer til å kjøpe noe med mere kvalitet neste gang
Prisen er jo grei, ja med mindre man kjøper den i norsk butikk, jeg betalte 180,- på ebay for et par år siden, men har sett en eller to norske nettbutikker skal ha nesten 1000,- og det er jo ran på høylys dag.
 
Jeg bygde min første for litt over ett år siden. PC vifte og små magneter. Så, under Black Week, kjøpe jeg en (fra norsk bryggebutikk), gikk for en mellompriset en, fordi jeg ville ha noe ‘skikkelig’. Vel, det viste seg at de funker omtrent like bra ... Ja, det er endel ting man like gjerne kan kjøpe på eBay/tilsv til en billig penge, (eller bygge selv gratis), heller enn å betale det 3-4 dobbelte.
 
Takk for svar! Da legger jeg meg på rundt 6-8 IBU.
Hvordan erstatter jeg malt med sukker? «Vanlig» sukker sammen med maltet, eller? (Brygger med Speidel hvis det er relevant for dette)
Vanlig sukker funker helt fint ja, opp mot 10% av maltvekten kan erstattes med sukker.
Jeg tilsatte 0,5kg sukker til 4 kg malt (pluss litt risskall). Sukkeret trenger ikke koke lenge, hadde det i de siste 10 min av kok.

Hensikten med dette er at gjæren bruker de første døgnene på å lage melkesyre (men også noe alkohol), får den går over til å bare produsere alkohol. Når gjæren da har enkle sukkerarter tilgjengelig fra start, booster du prosessen med melkesyreproduksjon.
 
Hei,

Hvilken slange bruker folket på sugesiden av pumpa ved bruk av falskbunn? ser for meg at en silikonslange har lett for å kollapse. har i første omgang tenkt å bruke den for å flytte væske mellom kjeler, men ser et potensielt problem ved overføring av vørter fra meskekjele gjennom kornseng+falskbunn.

Erfaringer?
 
Hei,

Hvilken slange bruker folket på sugesiden av pumpa ved bruk av falskbunn? ser for meg at en silikonslange har lett for å kollapse. har i første omgang tenkt å bruke den for å flytte væske mellom kjeler, men ser et potensielt problem ved overføring av vørter fra meskekjele gjennom kornseng+falskbunn.

Erfaringer?
Tror ikke den kollapser såååå lett, men man får jo tykkveggede silikonslanger også.
 
Hvis jeg skulle fjernet hvete i denne, ville dere bare økt den andre spesialmalten eller byttet til noe annet, når målet er en lys ipa med tykt skum?

Malt:

6,5 kg Best Pale Ale Malt, 5 EBC

0,3 kg Best Caramel Hell, 30 EBC

0,3 kg Best Wheat Malt, 5 EBC

Totalt: 7,1 kg
 
Hvis jeg skulle fjernet hvete i denne, ville dere bare økt den andre spesialmalten eller byttet til noe annet, når målet er en lys ipa med tykt skum?

Malt:

6,5 kg Best Pale Ale Malt, 5 EBC

0,3 kg Best Caramel Hell, 30 EBC

0,3 kg Best Wheat Malt, 5 EBC

Totalt: 7,1 kg
Jeg ville ikke fjerna hvetemaltet i det hele tatt. Hvorfor vil du det?

Men skal du gjøre det, så er jo hvetemalt et basismalt, ikke et spesialmalt, og jeg ville bare økt mengden pale malt tilsvarende. Det blir ingen forskjell i smak, men hveten kan ha en effekt på skummet - som jo i så fall blir borte. (Men det er neppe noen stor sak, det heller.)
 
Jeg syntes hvete smaker mindre enn byggmalt, så i såfall blir det evt. ørlite mer "maltsmak"
 
Sist redigert:
Jeg ville ikke fjerna hvetemaltet i det hele tatt. Hvorfor vil du det?

Men skal du gjøre det, så er jo hvetemalt et basismalt, ikke et spesialmalt, og jeg ville bare økt mengden pale malt tilsvarende. Det blir ingen forskjell i smak, men hveten kan ha en effekt på skummet - som jo i så fall blir borte. (Men det er neppe noen stor sak, det heller.)
Det virka så tåkete når jeg tappet på flaske, tenkte å prøve en annen variant men mulig jeg bare endrer humler litt da
Noe annen malt jeg burde prøve?
 
Det virka så tåkete når jeg tappet på flaske, tenkte å prøve en annen variant men mulig jeg bare endrer humler litt da
Noe annen malt jeg burde prøve?

Tror ikke litt hvetemalt har no særlig påvirking på det
Helt normalt at humleøl er litt tåket ved flasking. Du kan evt. vurdere å la øllet stå litt lengre før flasking eller legge inn en liten cold crash
 
Tror ikke litt hvetemalt har no særlig påvirking på det
Helt normalt at humleøl er litt tåket ved flasking. Du kan evt. vurdere å la øllet stå litt lengre før flasking eller legge inn en liten cold crash
Okey, jeg ser det er mindre tåke nå men er ikke klart, etter 3 dager.
Setter det i garasjen over natta , men det er ikke så kjølig lengre
Humle så tenkte jeg vic secret i wirlpool og tørrhumle, , kan jeg bruke galena til bitterhumle, og kanskje noe ekuanot på 30 min, eller mosaic? :cool:
 
Okey, jeg ser det er mindre tåke nå men er ikke klart, etter 3 dager.
Setter det i garasjen over natta , men det er ikke så kjølig lengre
Humle så tenkte jeg vic secret i wirlpool og tørrhumle, , kan jeg bruke galena til bitterhumle, og kanskje noe ekuanot på 30 min, eller mosaic? :cool:
Det spiller ikke så stor rolle hva du bruker som bitterhumle på 60.

Hvis det er snakk om en klassisk IPA, ville jeg brukt et skjema med humlig ved 30, 15 og 0 - og så kanskje stoppa kjølinga en stund på 80 grader.

Regn med tåke i sånne øl. Skal du unngå det, må du bruke klaringsmidler, f.eks. gelatin.
 
Det spiller ikke så stor rolle hva du bruker som bitterhumle på 60.

Hvis det er snakk om en klassisk IPA, ville jeg brukt et skjema med humlig ved 30, 15 og 0 - og så kanskje stoppa kjølinga en stund på 80 grader.

Regn med tåke i sånne øl. Skal du unngå det, må du bruke klaringsmidler, f.eks. gelatin.
Ok , kjøpte samme malt uten endring og en pose vic secret så kan jeg få brukt opp noen halve poser med centeniel, mosaic og ekuanot.
Mulig jeg skal prøve med voss kveik på denne? :D
 
Kjøpt meg ny kjøler i dag, denne måtte det monteres klemringskoblinger på, så ja den ene lekker, har jeg skrudd for hardt eller for svakt? Kan jeg ødelegge kjøleren om jeg skrur hardere eller ryker ringene i koblingen først?

Edit: Og, kan man skru de fra hverandre igjen, eller :oops:
 
Kjøpt meg ny kjøler i dag, denne måtte det monteres klemringskoblinger på, så ja den ene lekker, har jeg skrudd for hardt eller for svakt? Kan jeg ødelegge kjøleren om jeg skrur hardere eller ryker ringene i koblingen først?

Edit: Og, kan man skru de fra hverandre igjen, eller :oops:
Jeg satte på strips, da ble det tett :cool:
små slangeklemmer er ikke runde nok
 
Tilbake
Topp