Tråden for dumme spørsmål.

Hehe, av den grunn har jeg bestemt meg at jeg ikke skal ta noe usmakskurs. Sliter nok med å være kresen som det er, skal jeg finne nye usmaker å leite etter så blir det lite tid til å nyte ølet.
Jeg spurte en kompis om han ville være med på usmakkurs..
Nei takk.
Jeg vil heller være lykkelig uvitende.. :).
 
Dette føler jeg er et skikkelig dumt spørsmål, men klarer ikke helt å se hvorfor en skal kjøpe et PH-meter og styre med kalibrering når en kan få lakmuspapir til 1,-/stk.
Noen som kan forklare?
 
Dette føler jeg er et skikkelig dumt spørsmål, men klarer ikke helt å se hvorfor en skal kjøpe et PH-meter og styre med kalibrering når en kan få lakmuspapir til 1,-/stk.
Noen som kan forklare?
Lakmuspapiret kan vel ikke fortelle deg noe annet enn at oppløsninga du tester er enten sur eller basisk, og det er ikke så interessant. Mesken er sur, det veit vi i utgangspunktet. Om du tenker på papirstipene med fargede felter, så er de så unøyaktige at de heller ikke gir oss informasjon vi kan bruke.

Alternativet til pH-meteret er pålitelig informasjon om vannet du bruker, kombinert med en kalkulator som Brunwater e.lgn.. Har du en god vannrapport, er altså mye gjort. Men i tillegg må du ha ei nøyaktig oppskrift, hvilket vil si at du ikke kan bruke et ølsett som ikke gir deg det.

Jeg bruker pH-meteret, som er et langt mer fleksibelt instrument enn en kalkulator. Men det er ikke nødvendig å ha et pH-meter. Veldig mange brygger åpenbart veldig godt øl uten:). Jeg liker bare å ha den kontrollen det gir.
 
Jeg tenkte på de papirene med fargefelt ja ( trodde det var lakmus?) Er de så unøyaktige? De blir jo brukt til drikkevann...
 
Jeg tenkte på de papirene med fargefelt ja ( trodde det var lakmus?) Er de så unøyaktige? De blir jo brukt til drikkevann...
Vi trenger nok litt mer nøyaktig informasjon enn det som trengs for å teste drikkevann. Og ja, de er unøyaktige. Det har i alle fall vår lokale vannprofet; @AndyHagen sagt:).

Jeg brukte sånne i utgangspunktet, og skal ikke si at de leda meg på ville veier og var årsak til mye udrikkelig øl. (Det kan ha hatt andre årsaker:).) Men om du har brukt dem, veit du at bare det å avgjøre hvilket felt som er det du skal tolke som det du skal bruke, er ganske vrient. Så nei; ligg unna. De gir deg bare en falsk følelse av kontroll.

(Og så kan man sjølsagt starte en lang diskusjon om hvorvidt pH er så viktig, og om det sånn sett er like greit med en falsk følelse av kontroll som en reell kontroll:).)
 
Milig jeg tar feil, men jeg tror jo at om kan fastlå PH til feks mellom 5 og 5.5 et sted, så er det iallefall bedre en 6-6.5?
 
Milig jeg tar feil, men jeg tror jo at om kan fastlå PH til feks mellom 5 og 5.5 et sted, så er det iallefall bedre en 6-6.5?
Absolutt, og jeg tenkte som deg den gangen jeg brukte dem. Men spørsmålet er om du kan lese det ut av disse stripsene. Problemet er ikke at de ikke er fingraderte nok, men at du ikke kan stole på at det du leser av, er riktig. Feilmarginene er med andre ord for store. (Strengt tatt er feilmarginene for dårlige på de billligste pH-meterne, også.)
 
Alternativet til pH-meteret er pålitelig informasjon om vannet du bruker, kombinert med en kalkulator som Brunwater e.lgn..
Jeg brukte pH-meter tidligere, men fant ut at det ble for mye plunder og heft siden de måtte kalibreres hver gang. Dessuten måtte elektroden holdes fuktig når den ikke ble brukt og byttes etter ca 1 år.
Asker og Bærum vannverk gir oss pålitelig informasjon om vannet, så nå bruker jeg den rapporten som input til Brunwater. Det ser ut til å virke bra.
 
Jeg brukte pH-meter tidligere, men fant ut at det ble for mye plunder og heft siden de måtte kalibreres hver gang. Dessuten måtte elektroden holdes fuktig når den ikke ble brukt og byttes etter ca 1 år.
Asker og Bærum vannverk gir oss pålitelig informasjon om vannet, så nå bruker jeg den rapporten som input til Brunwater. Det ser ut til å virke bra.
Jeg kalibrerer "en gang i blant":) - og har funnet ut at det holder. Lokket til pH-meteret har en beholder for oppbevaringsvæske, så det trenger jeg ikke tenke på, annet enn at jeg må passe på at det er væske der, hvilket er minimalt med plunder. Og den eneste elektroden jeg har måttet bytte ut, holdt i tre-fire år, til tross for at den ikke blei særlig godt stelt, grunnet uvitenhet. Så for meg er det det veldig lite plunder med pH-meteret. Og så er det fleksibelt; jeg kan følge med på utviklinga om jeg vil. Og jeg trur at målinger ved både koke- og gjæringsstart kan være viktige.

Dette sagt bare så ingen skal kjenne seg skremt vekk fra pH-meteret; jeg betviler ikke dine erfaringer. Og du får jo godt øl med den strategien du bruker, så jeg mener heller ikke at du burde gå tilbake til pH-meteret.

Men til @Roadrune : Både pH-meter og kalkulator er bedre alternativer enn papirstripsene. OK, de gir deg en veldig grov indikator på hvor i terrenget du befinner deg, men feilmarginene er så store at du ikke kan bruke resultatene du får til å justere deg mot mer spesifikke mål.

Skummer såpa godt når du vasker hendene? Har du null problemer med avleiringer i kjeler og vannkoker? Da kan regne med at du har normalt norsk bløtt vann, og det er så mineralfattig at du i bryggesammenheng kan regne det som destillert vann. Dermed trenger du strengt tatt ingen vannrapport; du kan bare legge inn 0 i alle feltene i vannjusteringskalkulatoren der det spørres etter mineralinnhold i vannet. Det resultatet du da får ut, vil være nøyaktig nok; eventuelt kan du regne med at vannet ditt har litt mer bufferkapasitet, så du kan legge på litt mer av det som trengs for å justere pH ned når du brygger lyse øl, og litt mindre av det som trengs for å få den opp når du brygger mørke øl. Du vil garantert være "in the ballpark" som amerikanerne sier - og med mye større nøyaktighet enn du vil få med papirstripene
 
Skummer såpa godt når du vasker hendene? Har du null problemer med avleiringer i kjeler og vannkoker? Da kan regne med at du har normalt norsk bløtt vann, og det er så mineralfattig at du i bryggesammenheng kan regne det som destillert vann. Dermed trenger du strengt tatt ingen vannrapport; du kan bare legge inn 0 i alle feltene i vannjusteringskalkulatoren der det spørres etter mineralinnhold i vannet. Det resultatet du da får ut, vil være nøyaktig nok; eventuelt kan du regne med at vannet ditt har litt mer bufferkapasitet, så du kan legge på litt mer av det som trengs for å justere pH ned når du brygger lyse øl, og litt mindre av det som trengs for å få den opp når du brygger mørke øl. Du vil garantert være "in the ballpark" som amerikanerne sier - og med mye større nøyaktighet enn du vil få med papirstripene
Ja og ja.

Har prøvd kommunen flere ganger, men de gidder ikke å svare meg, har også snakket med laben som tar analysene men de har ikke lov til å gi ut info fra andre kunder naturlig nok.
Har hørt at PH ligger mellom 6-6,5 her.
 
Jeg brukte pH-meter tidligere, men fant ut at det ble for mye plunder og heft siden de måtte kalibreres hver gang. Dessuten måtte elektroden holdes fuktig når den ikke ble brukt og byttes etter ca 1 år.
Asker og Bærum vannverk gir oss pålitelig informasjon om vannet, så nå bruker jeg den rapporten som input til Brunwater. Det ser ut til å virke bra.
Erfaringene dine er lik mine med billige pH målere….

Legg litt mer kroner i det (f.eks. Milwaukee) og du har et instrument som veldig sjeldent trenger kalibrering. Og elektrode lagret i lagringsvæske holder veldig lenge.
 
Jeg kalibrerer "en gang i blant":) - og har funnet ut at det holder. Lokket til pH-meteret har en beholder for oppbevaringsvæske, så det trenger jeg ikke tenke på, annet enn at jeg må passe på at det er væske der, hvilket er minimalt med plunder. Og den eneste elektroden jeg har måttet bytte ut, holdt i tre-fire år, til tross for at den ikke blei særlig godt stelt, grunnet uvitenhet. Så for meg er det det veldig lite plunder med pH-meteret. Og så er det fleksibelt; jeg kan følge med på utviklinga om jeg vil. Og jeg trur at målinger ved både koke- og gjæringsstart kan være viktige.

Dette sagt bare så ingen skal kjenne seg skremt vekk fra pH-meteret; jeg betviler ikke dine erfaringer. Og du får jo godt øl med den strategien du bruker, så jeg mener heller ikke at du burde gå tilbake til pH-meteret.

Men til @Roadrune : Både pH-meter og kalkulator er bedre alternativer enn papirstripsene. OK, de gir deg en veldig grov indikator på hvor i terrenget du befinner deg, men feilmarginene er så store at du ikke kan bruke resultatene du får til å justere deg mot mer spesifikke mål.

Skummer såpa godt når du vasker hendene? Har du null problemer med avleiringer i kjeler og vannkoker? Da kan regne med at du har normalt norsk bløtt vann, og det er så mineralfattig at du i bryggesammenheng kan regne det som destillert vann. Dermed trenger du strengt tatt ingen vannrapport; du kan bare legge inn 0 i alle feltene i vannjusteringskalkulatoren der det spørres etter mineralinnhold i vannet. Det resultatet du da får ut, vil være nøyaktig nok; eventuelt kan du regne med at vannet ditt har litt mer bufferkapasitet, så du kan legge på litt mer av det som trengs for å justere pH ned når du brygger lyse øl, og litt mindre av det som trengs for å få den opp når du brygger mørke øl. Du vil garantert være "in the ballpark" som amerikanerne sier - og med mye større nøyaktighet enn du vil få med papirstripene
Jeg kjenner jo at det rykker litt i petimeteret av å bare skulle sette inn 0 når det egentlig hører hjemme et tall der. Men er enig i vurderingene dine @Finn Berger. Hvis du har dypt grunnvann som vannkilde, kan du ha mye rart. Overflatevann er mye mer likt - men selvfølgelig ikke alltid. Stor sannsynlighet for at du treffer bedre med "0" på overflatevann enn om du begynner å gjette.
Videre er det større sjanse for å treffe på pH med beregninger enn å stole på dårlige universalstrips (pH 1-12).
Erfaringen min med bryggestrips med noenlunde fin inndeling (to typer som samlet dekker 3,8-6,8) er at de brukt SAMLET og sammenliknet treffer innenfor 0,2-0,3. Dette holder til å brygge godt øl. Bruker du kun en av dem ville jeg tenkt at du treffer noenlune innenfor 0,5; dvs målt pH på 5,2 er reelt et sted mellom 4,7 og 5,7. Da ville jeg heller latt være, og stolt på beregninger.
Fikk aldri et større volum av teststrips så jeg kunne teste stripsene grundigere enn det jeg refererer over (hint, hint, bryggebutikker).

Bare for ordens skyld og for å holde ambisjonsnivået rimelig: Selv om jeg er veldig glad i målinger og tall, så forholder jeg meg nå som regel til beregningene i Brewfather, og måler ikke noe. Men grunnen til at jeg kan gjøre dette er at jeg gjentatte ganger har bekreftet at BF gir meg riktige utregninger med Oslo Oset som vannkilde, i de nokså lyse øltypene jeg brygger til vanlig.
Jeg ville aldri stresset med å måle pH hver gang med mindre jeg hadde ustabilitet i vannkilde/eget oppsett, eller svært varierte/nye øltyper (mørkt<->lyst).

A
 
Jeg prøvde å finne noe, jeg også - men Stord virker å være dårlige på dette:(. Men som sagt; i og med at du svarer ja på de to spørsmåla, trur jeg du kan gå ut fra at du har normalt norsk bløtt vann, som er såpass mineralfattig at du kan regne det som mineralfritt i bryggesammenheng. Ser du på de mengdene sulfat, klorid, kalsium, karbonat, natrium og magnesium som norsk vann normalt har, er de så små at de gjør liten forskjell når du ser på de mengdene du finner er tilrådde i bryggevann - og særlig når du trekker inn de mengdene som maltet tilfører.

Om kommunens folk er lite samarbeidsvillige, kan de kanskje i det minste fortelle om dere har overflatevann, eller om vannet hentes opp fra kilder nede i fjellgrunnen. I det siste tilfellet kan det, som @AndyHagen sier, ligge overraskelser og lure på en stakkars brygger.

Martin Brungard, som driver Brunwater, sier forøvrig sjøl at det gir lita mening være veldig nøyaktig:). Det betyr sjølsagt ikke at du skal jobbe i blinde, og det er alltid bedre å ha en vannrapport enn ikke å ha det. Men i Norge kan vi ofte klare oss godt med å sjekke om såpa skummer godt:).
 
Sist redigert:
Tipper Stord har overflatevann tilnærmet likt vann som vi har.
Det vi får opplyst her er at vi har bløtt vann, 15-35Mg/l Ca/l.

-Og så kan du lese hva Gahr skriver om vannjustering;

Vannjusteringer kan kanskje virke komplisert (jeg håper dog ikke disse avsnittene har gjort emnet mer ubegripelig for folk), men det er egentlig ikke så uoverkommelig å få en praktisk forståelse av emnet. Det er dog igjen viktig å poengtere at vannjusteringer ikke er det viktigste bryggeren kan foreta seg i jakten på det perfekte øl. Det er langt mer å hente på renslighet, rett gjærbehandling og god gjennomføring av gjæringen for nybegynnere, og for mer viderekomne er justeringer av oppskrifter forøvrig av større betydning. Vannjusteringer kan sees på som en siste finpuss av ølet, dersom andre deler av prosessen er på plass. Selv mener jeg vannjusteringene gir ølene mine en siste snert, men nyansene her er små. Men som alltid, brygging er gøy, og jo større kontroll man har i prosessen, jo gøyere blir det.
 
Tilbake
Topp