Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Hehe, av den grunn har jeg bestemt meg at jeg ikke skal ta noe usmakskurs. Sliter nok med å være kresen som det er, skal jeg finne nye usmaker å leite etter så blir det lite tid til å nyte ølet.
Jeg spurte en kompis om han ville være med på usmakkurs..Hehe, av den grunn har jeg bestemt meg at jeg ikke skal ta noe usmakskurs. Sliter nok med å være kresen som det er, skal jeg finne nye usmaker å leite etter så blir det lite tid til å nyte ølet.
Lakmuspapiret kan vel ikke fortelle deg noe annet enn at oppløsninga du tester er enten sur eller basisk, og det er ikke så interessant. Mesken er sur, det veit vi i utgangspunktet. Om du tenker på papirstipene med fargede felter, så er de så unøyaktige at de heller ikke gir oss informasjon vi kan bruke.Dette føler jeg er et skikkelig dumt spørsmål, men klarer ikke helt å se hvorfor en skal kjøpe et PH-meter og styre med kalibrering når en kan få lakmuspapir til 1,-/stk.
Noen som kan forklare?
Vi trenger nok litt mer nøyaktig informasjon enn det som trengs for å teste drikkevann. Og ja, de er unøyaktige. Det har i alle fall vår lokale vannprofet; @AndyHagen sagt.Jeg tenkte på de papirene med fargefelt ja ( trodde det var lakmus?) Er de så unøyaktige? De blir jo brukt til drikkevann...
Absolutt, og jeg tenkte som deg den gangen jeg brukte dem. Men spørsmålet er om du kan lese det ut av disse stripsene. Problemet er ikke at de ikke er fingraderte nok, men at du ikke kan stole på at det du leser av, er riktig. Feilmarginene er med andre ord for store. (Strengt tatt er feilmarginene for dårlige på de billligste pH-meterne, også.)Milig jeg tar feil, men jeg tror jo at om kan fastlå PH til feks mellom 5 og 5.5 et sted, så er det iallefall bedre en 6-6.5?
Jeg brukte pH-meter tidligere, men fant ut at det ble for mye plunder og heft siden de måtte kalibreres hver gang. Dessuten måtte elektroden holdes fuktig når den ikke ble brukt og byttes etter ca 1 år.Alternativet til pH-meteret er pålitelig informasjon om vannet du bruker, kombinert med en kalkulator som Brunwater e.lgn..
Jeg kalibrerer "en gang i blant" - og har funnet ut at det holder. Lokket til pH-meteret har en beholder for oppbevaringsvæske, så det trenger jeg ikke tenke på, annet enn at jeg må passe på at det er væske der, hvilket er minimalt med plunder. Og den eneste elektroden jeg har måttet bytte ut, holdt i tre-fire år, til tross for at den ikke blei særlig godt stelt, grunnet uvitenhet. Så for meg er det det veldig lite plunder med pH-meteret. Og så er det fleksibelt; jeg kan følge med på utviklinga om jeg vil. Og jeg trur at målinger ved både koke- og gjæringsstart kan være viktige.Jeg brukte pH-meter tidligere, men fant ut at det ble for mye plunder og heft siden de måtte kalibreres hver gang. Dessuten måtte elektroden holdes fuktig når den ikke ble brukt og byttes etter ca 1 år.
Asker og Bærum vannverk gir oss pålitelig informasjon om vannet, så nå bruker jeg den rapporten som input til Brunwater. Det ser ut til å virke bra.
Ja og ja.Skummer såpa godt når du vasker hendene? Har du null problemer med avleiringer i kjeler og vannkoker? Da kan regne med at du har normalt norsk bløtt vann, og det er så mineralfattig at du i bryggesammenheng kan regne det som destillert vann. Dermed trenger du strengt tatt ingen vannrapport; du kan bare legge inn 0 i alle feltene i vannjusteringskalkulatoren der det spørres etter mineralinnhold i vannet. Det resultatet du da får ut, vil være nøyaktig nok; eventuelt kan du regne med at vannet ditt har litt mer bufferkapasitet, så du kan legge på litt mer av det som trengs for å justere pH ned når du brygger lyse øl, og litt mindre av det som trengs for å få den opp når du brygger mørke øl. Du vil garantert være "in the ballpark" som amerikanerne sier - og med mye større nøyaktighet enn du vil få med papirstripene
Erfaringene dine er lik mine med billige pH målere….Jeg brukte pH-meter tidligere, men fant ut at det ble for mye plunder og heft siden de måtte kalibreres hver gang. Dessuten måtte elektroden holdes fuktig når den ikke ble brukt og byttes etter ca 1 år.
Asker og Bærum vannverk gir oss pålitelig informasjon om vannet, så nå bruker jeg den rapporten som input til Brunwater. Det ser ut til å virke bra.
Jeg kjenner jo at det rykker litt i petimeteret av å bare skulle sette inn 0 når det egentlig hører hjemme et tall der. Men er enig i vurderingene dine @Finn Berger. Hvis du har dypt grunnvann som vannkilde, kan du ha mye rart. Overflatevann er mye mer likt - men selvfølgelig ikke alltid. Stor sannsynlighet for at du treffer bedre med "0" på overflatevann enn om du begynner å gjette.Jeg kalibrerer "en gang i blant" - og har funnet ut at det holder. Lokket til pH-meteret har en beholder for oppbevaringsvæske, så det trenger jeg ikke tenke på, annet enn at jeg må passe på at det er væske der, hvilket er minimalt med plunder. Og den eneste elektroden jeg har måttet bytte ut, holdt i tre-fire år, til tross for at den ikke blei særlig godt stelt, grunnet uvitenhet. Så for meg er det det veldig lite plunder med pH-meteret. Og så er det fleksibelt; jeg kan følge med på utviklinga om jeg vil. Og jeg trur at målinger ved både koke- og gjæringsstart kan være viktige.
Dette sagt bare så ingen skal kjenne seg skremt vekk fra pH-meteret; jeg betviler ikke dine erfaringer. Og du får jo godt øl med den strategien du bruker, så jeg mener heller ikke at du burde gå tilbake til pH-meteret.
Men til @Roadrune : Både pH-meter og kalkulator er bedre alternativer enn papirstripsene. OK, de gir deg en veldig grov indikator på hvor i terrenget du befinner deg, men feilmarginene er så store at du ikke kan bruke resultatene du får til å justere deg mot mer spesifikke mål.
Skummer såpa godt når du vasker hendene? Har du null problemer med avleiringer i kjeler og vannkoker? Da kan regne med at du har normalt norsk bløtt vann, og det er så mineralfattig at du i bryggesammenheng kan regne det som destillert vann. Dermed trenger du strengt tatt ingen vannrapport; du kan bare legge inn 0 i alle feltene i vannjusteringskalkulatoren der det spørres etter mineralinnhold i vannet. Det resultatet du da får ut, vil være nøyaktig nok; eventuelt kan du regne med at vannet ditt har litt mer bufferkapasitet, så du kan legge på litt mer av det som trengs for å justere pH ned når du brygger lyse øl, og litt mindre av det som trengs for å få den opp når du brygger mørke øl. Du vil garantert være "in the ballpark" som amerikanerne sier - og med mye større nøyaktighet enn du vil få med papirstripene
Begge mine pH metre har vært Milwaukee, kjøpt hos Morebeer. Siste var pH55, forløperen til den som Bryggselv selger.Legg litt mer kroner i det (f.eks. Milwaukee)
Merkelig! Min har vært dønn stabil lenge, sjekker mot 3 forskjellige bufferløsninger.Begge mine pH metre har vært Milwaukee, kjøpt hos Morebeer. Siste var pH55, forløperen til den som Bryggselv selger.
Jeg prøvde å finne noe, jeg også - men Stord virker å være dårlige på dette. Men som sagt; i og med at du svarer ja på de to spørsmåla, trur jeg du kan gå ut fra at du har normalt norsk bløtt vann, som er såpass mineralfattig at du kan regne det som mineralfritt i bryggesammenheng. Ser du på de mengdene sulfat, klorid, kalsium, karbonat, natrium og magnesium som norsk vann normalt har, er de så små at de gjør liten forskjell når du ser på de mengdene du finner er tilrådde i bryggevann - og særlig når du trekker inn de mengdene som maltet tilfører.
Det er jo mulig at jeg var for utålmodig og konkluderte for tidlig at det var for mye plunder og heft.Merkelig! Min har vært dønn stabil lenge, sjekker mot 3 forskjellige bufferløsninger.