Tråden for dumme spørsmål.

Jada, som flere nevner, Stord har overflatevann fra Tyssevatnet som hovedkilde og Ravatnet som reserve, begge ligger i samme område så det er minimale forskjeller, så derfor ser jeg for meg at det egentlig ikke er nødvendig å måle hverken PH eller mineralinnhold, sålenge jeg finner ut hva det er så bør det være forutsigbart nok.
 
Jeg begynner å bli rimelig desperat etter svar på følgende problem:
De siste 5-6 APA/IPA har jeg fått en ubehagelig usmak. Denne opptrer ikke i lagere jeg har brygget, og jeg koker alltid 1t+. Jeg har derfor vanskelig for å tro at det er DMS, (jeg koker også over 1 t). Men iom at det nesten bare er tørrhumlede øl jeg får dette i, mistenker jeg hop creep, og diacetyl. Men jeg har prøvd å gi ølet god tid etter dry hop, (sist en uke, fordi jeg bekymret meg for nettopp dette). Det opptrer tross forskjellig humle (men mest fremtredende i øl jeg humlet med Galaxy - hadde en 500g pose som ble brukt i 3 øl). Det er uavhengig av gjæringskar (plast og stål koniske gjæringskar), gjærtype, malt. Har tørrhumlet på 20C, 10C, 0C. De første 1 1/2 årene jeg brygget IPA/APA hadde jeg aldri dette problemet. Nå sist har det også opptredd (dog svakt) i en blond ale, som kun hadde humle i WP. Det er ofte proposjonalt med mengde humle, og hvor «moderne» humlene er (dvs tropiske). Jeg merket det samme i den siste ølen kompisen min brygget, (mao tviler jeg på infeksjon).
saken kan minne om både gamle grønnsaker og gammelt smør, allikevel litt ubestemmelig.
Dog oppsto problemet etter at jeg tok usmak kurs i sommer. Kompisen, som også var med på kurset, merket det også.
Vurderer å slutte helt å brygge APA/IPA. Greit nok, er mest opptatt av lager og sour/wild ale, men en og annen APA, og en sjelden IPA er jo hyggelig.
BTW; har funnet tråder på utenlandske forum hvor liknende problem ble presentert. Ingen gode teorier ble langsert.
Edit; smakte på blond’en igjen nå - mulig det bare er noia, for er nå veldig usikker på om jeg kjenner det i den nå. Ev no svovelgreier, som har forsvunnet ut.

Kjenner meg veldig igjen i dette - får noen ganger en veldig "grønn" smak og veldig lav intensitet på de smakene man vil ha (det gjelder også andre bryggere), og har selv lurt på om dette har noe med mengden humle + humleprofil å gjøre.

Sist gang brukte jeg Lupomax for å minske pellet-mengden til WP + tørrhumling samtidig som jeg har prøvd å ikke bare kjøre veldige tropiske humler. Syns det ble en del bedre - selv om det kanskje ble mer APA enn den IPA-profilen jeg siktet på. Samtidig så har jeg også smakt på veldig gode IPA fra mer proffe hjemmebryggere som har fått til dette - så vanskelig å vite hva jeg gjør feil her.

Har lukket overføring osv. - så innbiller meg selv at jeg har god kontroll på oksygen, men er jo ikke 100% sikker.
 
Gjør et forsøk uten å tørrhumle en ipa nå. Ene bøtta får ikke noe, den andre får en pose citra.
Om ikke annet så får jeg se om de blir ferdige samtidig.
Tørrhumling de siste dagene fungerer ikke lengre for meg.
De dagene blir som regel +to uker. Har et par tørrhumlede bøtter stående på tredje uka nå.
Aktivitet er det fortsatt så flaske tør jeg ikke.
 
Det er jo mulig at jeg var for utålmodig og konkluderte for tidlig at det var for mye plunder og heft.
Det er noe med å få rutine på ting, og noe med det som blir en vane. Du trenger ikke tenke så mye på det, og sjøl om det tar litt tid, tar det ikke så mye tid og krefter. Jeg er der, og sjøl om jeg kanskje ville merke det om jeg slutta, så opplever jeg det ikke som noen byrde. Og så er jeg liksom blitt avhengig av å kunne gjøre de kontrollene underveis som jeg gjør:).
 
Gjør et forsøk uten å tørrhumle en ipa nå. Ene bøtta får ikke noe, den andre får en pose citra.
Om ikke annet så får jeg se om de blir ferdige samtidig.
Tørrhumling de siste dagene fungerer ikke lengre for meg.
De dagene blir som regel +to uker. Har et par tørrhumlede bøtter stående på tredje uka nå.
Aktivitet er det fortsatt så flaske tør jeg ikke.
Det der har jeg opplevd også. Det er blitt regelen, og det er ekstremt irriterende. Men den siste Vestkysten, som jeg tørrhumla 3-4 dager på 16 grader etter at den hadde stoppa helt opp, oppførte seg pent. (På den annen side blei aromaen ikke som forventa, men ganske bleik:(. Jeg trur jeg har noe dårlig humle; tviler på at det har med temperatur og varighet å gjøre.)

Den relativt lave temperaturen kan være forklaringa på at det ikke blei noe humlekryping - men så er det angsten for at den skal komme i gang i flaskene når ølet står til karbonering. Men det ser ut til at det går bra.
 
Gjærer som regel lavt. Ipa bøttene startet på 14,5 og er oppe i 16,5 nå. Us 05.
De to bøttene som er godt inne i tredje uka nå var vel oppe i 20-21 på sitt høyeste. S-04.
Har hatt mellom 19 og 20 etter tørrhumling.
Får vel begynne å kalkulere med minst en, gjerne to måneder, hvis noe skal tørrhumles.
 
Det er noe med å få rutine på ting, og noe med det som blir en vane
Etter mange år med brygging er det vel der jeg er.
Vi må jo likevel sette sammen en oppskrift som vil inneholde eventuelle Salter/mineraler/syre som trengs for å oppnå OG, pH osv. Så er spørsmålet. Dersom oppskriften gir en pH på 5.4, men pH meteret viser en annen verdi, hva stoler du da på og hvilke justeringer er mulig når mesken først er satt?
Jeg har brukt Beersmith i mange mange år for å sette sammen en oppskrift. I begynnhelsen var det Gahrs sitt eminente skriv om vann og Hjemmebrygging som var ledesnoren. Nå er det Brunwater jeg bruker. Det verktøyet gir også vannprofiler for de fleste øltyper så det er enkelt å regne ut hva som trengs av tilsetninger. Med bløtt vann fra Holsfjorden er det faktisk små mengder som skal til for å oppnå de relevante verdier, med unntak av Burtonvann. For mørke øltyper mesker jeg hovedsakelig lyse maltsorter og holder tilbake mørke maltsorter til skyllingen.
Dette virker for meg.
 
Jeg gjærer IPA på 11 -14 dager
Tørrhumler rett etter stormgjæring på dag 4 eller 5. Noen ganger til og med dobbeltørrhumling. Senest 5 dager før tapping
Stort sett US-05, etter 1 1/2 uke er den alltid ferdig
Kanskje gjære litt høyere, US-05 tåler det
 
Sist redigert av en moderator:
Det der har jeg opplevd også. Det er blitt regelen, og det er ekstremt irriterende. Men den siste Vestkysten, som jeg tørrhumla 3-4 dager på 16 grader etter at den hadde stoppa helt opp, oppførte seg pent. (På den annen side blei aromaen ikke som forventa, men ganske bleik:(. Jeg trur jeg har noe dårlig humle; tviler på at det har med temperatur og varighet å gjøre.)
Det er det jeg også opplevde når jeg tørrhumlet på 10 grader. Prøvde meg nå på ca. 16 grader, og så begynte det å ploppe i gjærlåsen igjen.
 
Det er jo ikke så rart at det begynner å ploppe igjen når man hever temperaturen
To forskjellige gjæringer. Den NEIPA jeg hadde med på Oslo Mesterskapet var tørrhumla (8 gram/liter) på 10 grader i ett døgn. Altfor lite humlearome. Split batchen, gjæret med M66, kjølte jeg ned til 16 grader, og tørrhumlet, og som sagt, da begynte det å ploppe igjen.
 
Det er jo ikke så rart at det begynner å ploppe igjen når man hever temperaturen
Jo, og det må man sjølsagt regne med, så man ikke blir deprimert uten grunn:). Men det er en relativt kortvarig effekt. Humlekrypeffekten varer i flere dager, så den ploppinga den forårsaker, kan ikke forklares med temperaturhevinga.
 
Kjenner meg veldig igjen i dette - får noen ganger en veldig "grønn" smak og veldig lav intensitet på de smakene man vil ha (det gjelder også andre bryggere), og har selv lurt på om dette har noe med mengden humle + humleprofil å gjøre.

Sist gang brukte jeg Lupomax for å minske pellet-mengden til WP + tørrhumling samtidig som jeg har prøvd å ikke bare kjøre veldige tropiske humler. Syns det ble en del bedre - selv om det kanskje ble mer APA enn den IPA-profilen jeg siktet på. Samtidig så har jeg også smakt på veldig gode IPA fra mer proffe hjemmebryggere som har fått til dette - så vanskelig å vite hva jeg gjør feil her.

Har lukket overføring osv. - så innbiller meg selv at jeg har god kontroll på oksygen, men er jo ikke 100% sikker.
Jeg har regresert til «semi-klassiske» humler; CTZ, Mosaic, Citra, Simcoe, og holder meg unna fruktfatet, men allikevel. Og det er det samme om jeg humler i 2 dager eller 10. Og det er ikke «grønn» smak, mer gresskar.
 
Bare tilfeldigheter?
Flasket i gå et par bøtter Bresjnev.
To sett ble mesket og kokt sammen og så delt på de bøttene.
To x to pakker gjær, merket med samme dato. Strødd rett i bøttene.
Målte FG til hhv 1.015 og 1.018. OG var 1.081, men målte ikke pr bøtte.
Er det normalt å få slik forskjell når alt er gjort likt?

-Den ene bøtta hadde synlig start før det var gått fire timer, den andre flere timer senere.
De har stått litt over en måned og burde være ferdige nå.
 
Målte FG til hhv 1.015 og 1.018. OG var 1.081, men målte ikke pr bøtte.
Er det normalt å få slik forskjell når alt er gjort likt?
Over 80% utgjæring i ei øl med 14% brown og 9% black malt må jo være noe feil med. 76% med FG 1.018 var jo og lavt egentlig. Hvilken gjær? Smakte det godt? Testa du forskjellige hydrometer og at det du måler med viser 1.000 i rent vann ved 20C?
 
Tilbake
Topp