Tråden for dumme spørsmål.

Nei, har ikke testa hydrometeret i det siste. Men det var ok den gang det ble testet og for de tre poengene i forskjell
skulle evt avvik på ett poeng eller tre ha mindre betydning. Hva slags maltmix det er i settene vet jeg ikke.
Var ikke angitt. Mesket lavt og lenge. Og for å slippe lang koketid så fikk det hhv 1/2kg spraymalt og demerara.
Får alltid lavt utbytte på så sterk vørter.
-Det smakte sterkt, godt vet jeg ikke. Får ta en karboneringstest til helga.
 
Nei, har ikke testa hydrometeret i det siste. Men det var ok den gang det ble testet og for de tre poengene i forskjell
skulle evt avvik på ett poeng eller tre ha mindre betydning. Hva slags maltmix det er i settene vet jeg ikke.
Var ikke angitt. Mesket lavt og lenge. Og for å slippe lang koketid så fikk det hhv 1/2kg spraymalt og demerara.
Får alltid lavt utbytte på så sterk vørter.
-Det smakte sterkt, godt vet jeg ikke. Får ta en karboneringstest til helga.
Fikk du kokt godt inn sukker og spraymalt? Visst det ikkje vart heilt blanda so har du kanskje fått ei blanding med litt meir sukker i eine karet?
 
Hva slags maltmix det er i settene vet jeg ikke.
Det vet jeg, for jeg har oppskrifta. ;) Brewfather regner ut for å nå 8% med alternativ ABV formel, OG 1.084 og FG 1.027. Spraymalt er jo som å tilsette pale malt, sukker blir ren mat for gjæra. Hvis jeg legger til en kilo demarara til oppskrifta mi som er til 50 liter i gjæringsbøtta, vil Nottingham klare å ta ølet til FG 1.023.

-Det smakte sterkt, godt vet jeg ikke. Får ta en karboneringstest til helga.
Godt er det nok ikke, ganske røff fra gjæringsbøtta vil jeg tro. :)

Får alltid lavt utbytte på så sterk vørter.
Kan det være at du har lagt mot 60C i maltsenga på meskinga, og dermed stort sett fått konvertert enkle sukkerarter? Kan forklare å ha underskutt OG litt også, slik at du måtte tilsette. Mørke øl er ofte tette og har dårlig flow i malten i meskinga.
 
Dumt spørsmål:

Kan man karbonere øl med sukker på fat? dvs ingen co2, men en "flaskegjæring", men på fat? eller blir dette bare tull og bunnfall osv?
 
Dumt spørsmål:

Kan man karbonere øl med sukker på fat? dvs ingen co2, men en "flaskegjæring", men på fat? eller blir dette bare tull og bunnfall osv?
Det går fint, men merk deg følgende.
Du må uansett at ha co2 for å presse ut ølet. Når en karbonader naturlig får en ut en øl eller to eller tre. Men så er det slutt på overtrykket. Da må du erstatte det med tvang.
Du får bunnfall.
Har aldri prøvd det selv, men eg ser mange skriver at en skal halvere sukkermengden. Uvisst hvorfor og om dette faktisk stemmer.
 
Det går fint, men merk deg følgende.
Du må uansett at ha co2 for å presse ut ølet. Når en karbonader naturlig får en ut en øl eller to eller tre. Men så er det slutt på overtrykket. Da må du erstatte det med tvang.
Du får bunnfall.
Har aldri prøvd det selv, men eg ser mange skriver at en skal halvere sukkermengden. Uvisst hvorfor og om dette faktisk stemmer.
aaah, ja det tenkte jeg ikke på i forbifarten. Da utfaller det nok for min del uansett. flasker går nå fint det også!
 
aaah, ja det tenkte jeg ikke på i forbifarten. Da utfaller det nok for min del uansett. flasker går nå fint det også!
Etterhvert som du tapper,så vil trykket falle og du vil ende opp med å ikkje få ut noe mer og ølet vil over tid bli helt flat fordi trykket utnevnes. Men feks en enkel sodastream løsning kan være en grei middelvei. Du karbonerer naturlig og trykker ut med co2.
 
Jeg har en pils nå med wlp800 som begyner å nærme seg ferdig utgjæra, men krausen ser ikke ut til å ville falle
Den henger fortsatt som et litt tykt lag på toppen selv om ølet begyner klarne og ploppinga har avtatt
Én uke så skal nok stå litt til, men skal jeg prøve slå gjæra ned på no vis? Har ikke opplevd dette tidligere
 
Jeg har en pils nå med wlp800 som begyner å nærme seg ferdig utgjæra, men krausen ser ikke ut til å ville falle
Den henger fortsatt som et litt tykt lag på toppen selv om ølet begyner klarne og ploppinga har avtatt
Én uke så skal nok stå litt til, men skal jeg prøve slå gjæra ned på no vis? Har ikke opplevd dette tidligere
Har du prøvd å snurre litt på karet.
 
Opplever det samme nå med en Mørk Belgisk Ale. OG 1.075 og FG 1.014. Gjærer med T-58 - full fart og så er det bom-stopp på 1.025. Jeg gir det noe dager till og har noe speise av samme batchen igjen som jeg evt. kan bruke - Hvordan gikk det med din? Kom du i mål?
Kom i mål til slutt ja
 
Det skal visst kunne hjelpe, sier de. Får gjæra til å løsne fra kanten.

Nå skal de sies at jeg flyttet den til et litt varmere rom med mer stabil temperatur for et par dager siden, uten at det så ut til å gjøre noe
men da jeg tok en SG prøve i dag var det ikke så mye skum på toppen, fortsatt et lite tykk lag, men ikke så mye at det gjør meg no
 
Enda et dumt spørsmål fra en som skal prøve seg på egetutregnet brygg fra en bryggerioppskrift. (første gang jeg brygger øl)

OG ved gjærstert skal være 1.063 på mine 60 liter. og i mine utregninger har jeg brukt 70% meskeeffektivitet.

Hvis jeg mesker, skyller og koker i henhold til oppskrift, for så å sitte igjen med akkurat 60l vørter som er feil OG. hva gjør jeg da?

Er det ok å tilsette litt kokt vann for å få lavere OG før jeg begynner å kjøle ned vørteren?
Og andre veien, er det ok å koke ned vørteren til riktig "pre boil OG" Før jeg begynner å tilsette humlen under koking?
Hvor mye kan jeg forvente at vørteren skal fordampe under 60 minutter kok?

Hvordan løses denne problematikken med unøyaktig meskeeffektivitet?
 
Jeg tenkte jeg skulle kose meg med en grundig vask av det nye gliset som kom i hus(kobberkjøler), jeg leser at starsan vil gå løs på kobberet så en time er maks og at klor er fyfy. Jeg leser også at PWB eller som jeg bruker, oppvaskpulver er flott, men hva bruker dere av vaskemidler og hvordan gjør dere det? Jeg mener at når jeg fikk SS kjelen så var det Zalo som var best på olje..

Tips?
 
Jeg tenkte jeg skulle kose meg med en grundig vask av det nye gliset som kom i hus(kobberkjøler), jeg leser at starsan vil gå løs på kobberet så en time er maks og at klor er fyfy. Jeg leser også at PWB eller som jeg bruker, oppvaskpulver er flott, men hva bruker dere av vaskemidler og hvordan gjør dere det? Jeg mener at når jeg fikk SS kjelen så var det Zalo som var best på olje..

Tips?
 
Pent, mange takk :)
 
Jeg har ca 3m mellom bryggekjele og gjæringsskap, og liten klaring mellom toppen av tanken og taket (på skapet). Tungvint å flytte/fylle fra A til B. Har derfor lagt opp ca 4 m slange (), så jeg kan pumpe vørter over. Hadde planer om å fylle slangen med starsan mellom bruk, for å unngå oppvekst av basselusker, men leste i går at syren skader belegget på innsiden av slangene. Har noen forslag til annet? Vanskelig å blåse helt tørt, (selv om det er ett alternativ, har høytrykkspyler).
89AF086D-24CD-4412-AFF6-AF8DEA029C6C.jpeg624B5FCF-A680-4DFF-B16C-C5CC9EF56705.jpeg
 
Tilbake
Topp