Tråden for dumme spørsmål.

Jeg gjærer IPA på 11 -14 dager
Tørrhumler rett etter stormgjæring på dag 4 eller 5. Noen ganger til og med dobbeltørrhumling. Senest 5 dager før tapping
Stort sett US-05, etter 1 1/2 uke er den alltid ferdig
Kanskje gjære litt høyere, US-05 tåler det

Sist redigert av en moderator:
Det der har jeg opplevd også. Det er blitt regelen, og det er ekstremt irriterende. Men den siste Vestkysten, som jeg tørrhumla 3-4 dager på 16 grader etter at den hadde stoppa helt opp, oppførte seg pent. (På den annen side blei aromaen ikke som forventa, men ganske bleik:(. Jeg trur jeg har noe dårlig humle; tviler på at det har med temperatur og varighet å gjøre.)
Det er det jeg også opplevde når jeg tørrhumlet på 10 grader. Prøvde meg nå på ca. 16 grader, og så begynte det å ploppe i gjærlåsen igjen.

Det er jo ikke så rart at det begynner å ploppe igjen når man hever temperaturen
To forskjellige gjæringer. Den NEIPA jeg hadde med på Oslo Mesterskapet var tørrhumla (8 gram/liter) på 10 grader i ett døgn. Altfor lite humlearome. Split batchen, gjæret med M66, kjølte jeg ned til 16 grader, og tørrhumlet, og som sagt, da begynte det å ploppe igjen.

Det er jo ikke så rart at det begynner å ploppe igjen når man hever temperaturen
Jo, og det må man sjølsagt regne med, så man ikke blir deprimert uten grunn:). Men det er en relativt kortvarig effekt. Humlekrypeffekten varer i flere dager, så den ploppinga den forårsaker, kan ikke forklares med temperaturhevinga.

Kjenner meg veldig igjen i dette - får noen ganger en veldig "grønn" smak og veldig lav intensitet på de smakene man vil ha (det gjelder også andre bryggere), og har selv lurt på om dette har noe med mengden humle + humleprofil å gjøre.

Sist gang brukte jeg Lupomax for å minske pellet-mengden til WP + tørrhumling samtidig som jeg har prøvd å ikke bare kjøre veldige tropiske humler. Syns det ble en del bedre - selv om det kanskje ble mer APA enn den IPA-profilen jeg siktet på. Samtidig så har jeg også smakt på veldig gode IPA fra mer proffe hjemmebryggere som har fått til dette - så vanskelig å vite hva jeg gjør feil her.

Har lukket overføring osv. - så innbiller meg selv at jeg har god kontroll på oksygen, men er jo ikke 100% sikker.
Jeg har regresert til «semi-klassiske» humler; CTZ, Mosaic, Citra, Simcoe, og holder meg unna fruktfatet, men allikevel. Og det er det samme om jeg humler i 2 dager eller 10. Og det er ikke «grønn» smak, mer gresskar.

Bare tilfeldigheter?
Flasket i gå et par bøtter Bresjnev.
To sett ble mesket og kokt sammen og så delt på de bøttene.
To x to pakker gjær, merket med samme dato. Strødd rett i bøttene.
Målte FG til hhv 1.015 og 1.018. OG var 1.081, men målte ikke pr bøtte.
Er det normalt å få slik forskjell når alt er gjort likt?

-Den ene bøtta hadde synlig start før det var gått fire timer, den andre flere timer senere.
De har stått litt over en måned og burde være ferdige nå.

Målte FG til hhv 1.015 og 1.018. OG var 1.081, men målte ikke pr bøtte.
Er det normalt å få slik forskjell når alt er gjort likt?
Over 80% utgjæring i ei øl med 14% brown og 9% black malt må jo være noe feil med. 76% med FG 1.018 var jo og lavt egentlig. Hvilken gjær? Smakte det godt? Testa du forskjellige hydrometer og at det du måler med viser 1.000 i rent vann ved 20C?

Nei, har ikke testa hydrometeret i det siste. Men det var ok den gang det ble testet og for de tre poengene i forskjell
skulle evt avvik på ett poeng eller tre ha mindre betydning. Hva slags maltmix det er i settene vet jeg ikke.
Var ikke angitt. Mesket lavt og lenge. Og for å slippe lang koketid så fikk det hhv 1/2kg spraymalt og demerara.
Får alltid lavt utbytte på så sterk vørter.
-Det smakte sterkt, godt vet jeg ikke. Får ta en karboneringstest til helga.

Nei, har ikke testa hydrometeret i det siste. Men det var ok den gang det ble testet og for de tre poengene i forskjell
skulle evt avvik på ett poeng eller tre ha mindre betydning. Hva slags maltmix det er i settene vet jeg ikke.
Var ikke angitt. Mesket lavt og lenge. Og for å slippe lang koketid så fikk det hhv 1/2kg spraymalt og demerara.
Fikk du kokt godt inn sukker og spraymalt? Visst det ikkje vart heilt blanda so har du kanskje fått ei blanding med litt meir sukker i eine karet?

Hva slags maltmix det er i settene vet jeg ikke.
Det vet jeg, for jeg har oppskrifta. ;) Brewfather regner ut for å nå 8% med alternativ ABV formel, OG 1.084 og FG 1.027. Spraymalt er jo som å tilsette pale malt, sukker blir ren mat for gjæra. Hvis jeg legger til en kilo demarara til oppskrifta mi som er til 50 liter i gjæringsbøtta, vil Nottingham klare å ta ølet til FG 1.023.

Godt er det nok ikke, ganske røff fra gjæringsbøtta vil jeg tro. :)

Kan det være at du har lagt mot 60C i maltsenga på meskinga, og dermed stort sett fått konvertert enkle sukkerarter? Kan forklare å ha underskutt OG litt også, slik at du måtte tilsette. Mørke øl er ofte tette og har dårlig flow i malten i meskinga.

Dumt spørsmål:

Kan man karbonere øl med sukker på fat? dvs ingen co2, men en "flaskegjæring", men på fat? eller blir dette bare tull og bunnfall osv?

Dumt spørsmål:

Kan man karbonere øl med sukker på fat? dvs ingen co2, men en "flaskegjæring", men på fat? eller blir dette bare tull og bunnfall osv?
Det går fint, men merk deg følgende.
Du må uansett at ha co2 for å presse ut ølet. Når en karbonader naturlig får en ut en øl eller to eller tre. Men så er det slutt på overtrykket. Da må du erstatte det med tvang.
Du får bunnfall.
Har aldri prøvd det selv, men eg ser mange skriver at en skal halvere sukkermengden. Uvisst hvorfor og om dette faktisk stemmer.

Det går fint, men merk deg følgende.
Du må uansett at ha co2 for å presse ut ølet. Når en karbonader naturlig får en ut en øl eller to eller tre. Men så er det slutt på overtrykket. Da må du erstatte det med tvang.
Du får bunnfall.
Har aldri prøvd det selv, men eg ser mange skriver at en skal halvere sukkermengden. Uvisst hvorfor og om dette faktisk stemmer.
aaah, ja det tenkte jeg ikke på i forbifarten. Da utfaller det nok for min del uansett. flasker går nå fint det også!

aaah, ja det tenkte jeg ikke på i forbifarten. Da utfaller det nok for min del uansett. flasker går nå fint det også!
Etterhvert som du tapper,så vil trykket falle og du vil ende opp med å ikkje få ut noe mer og ølet vil over tid bli helt flat fordi trykket utnevnes. Men feks en enkel sodastream løsning kan være en grei middelvei. Du karbonerer naturlig og trykker ut med co2.

Tilbake
Topp