Tråden for dumme spørsmål.

Har kjøpt Araldite. Satser på at det holder. Den får feste nede rundt hele rammen. Når det gjelder hylleknekten, så er det for liten plass til det, men når hele ramma får, så ser eg ikkje hva knekten kan gjøre i forskjell heller. Eg prøver.
To be continued...
Takk forlkens.
 
Men her ønsker du deg vel ikke seig? Tec7 er fint, det, altså, men her ville jeg hatt et lim som blei hardt, tror jeg.
Njo, Aralditt blir hardt slik at den kan sprekke ved mye bevegelse varme/kulde osv.
Tec7 forblir fleksibel slik at den tar opp bevegelse. Den er ikke myk som gele...
Hvis du vasker skikkelig og legger nok Tec7 kan du rive av stålet på fryseren med den om du vil...
 
Njo, Aralditt blir hardt slik at den kan sprekke ved mye bevegelse varme/kulde osv.
Tec7 forblir fleksibel slik at den tar opp bevegelse. Den er ikke myk som gele...
Hvis du vasker skikkelig og legger nok Tec7 kan du rive av stålet på fryseren med den om du vil...
Hva med noen gjennomgående bolter fra under lokken til opp i trekassen et sted? De ryker ikke, men blir kanskje en varmebro?
 
Njo, Aralditt blir hardt slik at den kan sprekke ved mye bevegelse varme/kulde osv.
Tec7 forblir fleksibel slik at den tar opp bevegelse. Den er ikke myk som gele...
Hvis du vasker skikkelig og legger nok Tec7 kan du rive av stålet på fryseren med den om du vil...
Jeg har brukt min andel av begge deler, og her ville jeg ikke brukt tec7, men du må gjerne gjøre det.
 
Trur eg ville hatt ei treplate under lokket som ett mothold og skruer / bolter oppi tappetårnet.
Då har du jo muligheit til å demontere det også om det skal flyttast, skiftast e.l
 
Da var første brygget på dunk og alt gikk mer eller mindre som smurt.
Eneste uforutsette var tappekranen på bryggeren (som jeg burde ha visst) ikke ga fra seg mer enn en tynn tynn stråle.

Resulterte i spurting opp på loftet å hente hevert og febrilsk sprute inn starsan i slanger å pumpe. Men men gikk greit det.

Så over til spørsmålet, hvor stort avvik fra oppskriften på SG/OG målinger regner man som bra eller dårlig?

Var meget fornøyd med hvor nære jeg var når jeg leste av, men kom på litt senere at jeg har jo ingen anelse hvor stort avvik det egentlig er hehe. Legger ved bilde :)

Å takk for all hjelp så langt! hadde fortsatt stått å klødd meg i baken om det ikke var for norbrygg
 

Vedlegg

  • Screenshot_20211107_180952.jpg
    Screenshot_20211107_180952.jpg
    184,7 KB · Sett: 27
Er det lurt å fukte malten hvis man kverner dagen før?
Og hvor mye var det man skulle bruke igjen, 2%?
Minst 10 min og 2% i følge den kondisjonerte lektoren.

Som @Kloakk sier; fukting av maltet før kverning. Bruk vann tilsvarende 2% av vekta av maltet. Jeg sprayer det på, og rører det inn etterhvert. La det stå i minst 10 minutter før du kverner.

Gevinsten er at du får helere skall, og kan kverne med trangere innstilling. Helere skall minsker risikoen for å få astringens som følge av at det lekker ut tanniner fra skallene, og du minsker også risikoen for at mesken går tett.

Jeg kverner forøvrig to ganger. Skallene forblir hele, og stivelsen blir mer pulverisert. Det er sikkert ikke nødvendig, men koster lite tid og krefter, og bidrar kanskje litt til effektiviteten/gjør det mulig med litt kortere mesketid.
 
Er det lurt å fukte malten hvis man kverner dagen før?
Og hvor mye var det man skulle bruke igjen, 2%?
Trur ikke det gjør noe om du kverner fukta malt dagen før - sjøl om det antakelig er en dødssynd om du følger lodo-regimet:).

Jeg trur ikke du skal bruke mer enn to prosent vann; mener jeg prøvde, og fant ut at det begynte å sette seg av litt på valsene. Nå - med to prosent - opplever jeg ikke at det gjør noe. Men det har en markant effekt på resultatet i form av helere skall.
 
Sist redigert:
Er det ikkje fare for mugg eller melkesyre e.l ? Tenker bere på lukta av brukt mesk dagen etter. Men det er kanskje ikkje varmt nok eller fuktig nok, om det er lov å sei.
 
Trur ikke det gjør noe om du kverner fukta malt dagen før - sjøl om det antakelig er en dødssynd om du følger lodo-regimet:).

Jeg trur ikke du skal bruke mer enn to prosent vann; mener jeg prøvde, og fant ut at det begynte å sette seg av litt på valsene. Nå - med to prosent - opplever jeg ikke at det gjør noe. Men det har en markant effekt på resultatet i form av helere skall.

Prøvde det og gikk fint

Er det ikkje fare for mugg eller melkesyre e.l ? Tenker bere på lukta av brukt mesk dagen etter. Men det er kanskje ikkje varmt nok eller fuktig nok, om det er lov å sei.

Det var litt det jeg også tenkte på
 
Er det ikkje fare for mugg eller melkesyre e.l ? Tenker bere på lukta av brukt mesk dagen etter. Men det er kanskje ikkje varmt nok eller fuktig nok, om det er lov å sei.
Det er nok ikke nok. Maltet inneholder jo allerede en liten prosent vann - 4-5% når det pakkes - og jeg trur ikke de to prosentene gjør så mye fra eller til over en kort periode. Maltet er forøvrig svært hygroskopisk, og tiltrekker seg fort vann fra lufta, så det er viktig at det ikke oppbevares i fuktige rom. (En uåpna sekk er vel ganske tett.)
 
Jeg brygger på en Digiboil 35L, jeg har til nå brukt falskbunn og meskepose, men jeg har også tilhørende meskekar som jeg kun har brukt til vorlauf og skylling. Jeg syns jeg får mye mindre trub med meg over i gjæringskaret med vorlauf og klarer ikke helt gi slipp på det, da jeg stort sett har lagt startere på hylla og heller begynt å gjenbruke slurry.

Men, nå er jeg rimelig lei av å løfte meskeposen over i meskekaret og jeg er rimelig lei av meskesposer som enten er for stive, for breie eller revner når jeg ser på de. Jeg har derfor bestemt meg for å prøve uten meskeposen.

Det gjør jo at død-volum øker med 3 liter, og det er altså 7 liter i Digiboil'en før den når bunnen av meskekaret. Jeg bruker 3l/kg malt og har egentlig vært fornøyd med det, men 3 liter mindre i skyllevann lukter dårligere meskeeffektivitet og på 15 liters bryggene mine nesten totalt ødeleggende.

Jeg har prøvd å finne ut av det og jeg leser gjentatte ganger om at død-volum ikke gjelder om man sirkulerer kontinuerlig, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg mener, er det ikke litt risiko imvolvert å skulle satse på at amn hele tiden har riktig gjennomstrøm og riktig flow på pumpa?

Jeg tenker selvsagt på å tørrkjøre maskinen eller få får tykk mesk. På 15 liter(i gjæringskar) og 7 liter død-volum så snakker vi 5 liter skyllevann på 4,5kg malt, er det nok for en grei effektivitet?
 
Jeg brygger på en Digiboil 35L, jeg har til nå brukt falskbunn og meskepose, men jeg har også tilhørende meskekar som jeg kun har brukt til vorlauf og skylling. Jeg syns jeg får mye mindre trub med meg over i gjæringskaret med vorlauf og klarer ikke helt gi slipp på det, da jeg stort sett har lagt startere på hylla og heller begynt å gjenbruke slurry.

Men, nå er jeg rimelig lei av å løfte meskeposen over i meskekaret og jeg er rimelig lei av meskesposer som enten er for stive, for breie eller revner når jeg ser på de. Jeg har derfor bestemt meg for å prøve uten meskeposen.

Det gjør jo at død-volum øker med 3 liter, og det er altså 7 liter i Digiboil'en før den når bunnen av meskekaret. Jeg bruker 3l/kg malt og har egentlig vært fornøyd med det, men 3 liter mindre i skyllevann lukter dårligere meskeeffektivitet og på 15 liters bryggene mine nesten totalt ødeleggende.

Jeg har prøvd å finne ut av det og jeg leser gjentatte ganger om at død-volum ikke gjelder om man sirkulerer kontinuerlig, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg mener, er det ikke litt risiko imvolvert å skulle satse på at amn hele tiden har riktig gjennomstrøm og riktig flow på pumpa?

Jeg tenker selvsagt på å tørrkjøre maskinen eller få får tykk mesk. På 15 liter(i gjæringskar) og 7 liter død-volum så snakker vi 5 liter skyllevann på 4,5kg malt, er det nok for en grei effektivitet?
Erfaringsmessig opplever jeg at deadspace er ei greie som har størst betydning for BIAB og minst for systemer som sirkulerer kontinuerlig.. I sistnevnte tilfelle er tørrkjøring, dvs. at varmeelementer går tørre, det en trenger å ta hensyn til for å unngå.

Jeg brygger selv på Speidel, hhv. BM20 og BM50, og ser at mesketykkelsen ikke har en veldig stor betydning på disse... ofte er jeg oppe i 4,5L/Kg, Somme tider nede mot 2,5-3. Speidel sin utfordring er å holde elementene under overflata, noe som er lettere på Digiboil/Brewzilla, der elementene ligger under kjelebunnen. Jeg brygget ett halvt års tid på Brewzilla 65L som i prinsippet er et relativt likt system som din Digiboil35.

Prøvd det meste innen skylling; fra NoSparge til 2,5L/Kg og opplever at det er en svært liten variasjon fra 1L/Kg til 2,5 hva utbytte angår..
Eneste måten å finne et sikkert svar på spørsmålet ditt blir da faktisk å prøve... ingen bryggesystemer er like og variasjoner i rutiner kan også påvirke utbyttet...
 
Jepp, helt klart en mulighet. 45 punkter er bare 64% utgjæring, men det er jo tidlig ennå. Grunnen til innlegget mitt er at det var som om gjæren skrudde av en bryter over natten. Full fart når jeg gikk å la meg, og "nesten" stille når jeg våkna. Jeg gir den noen dager til ja :)

Opplever det samme nå med en Mørk Belgisk Ale. OG 1.075 og FG 1.014. Gjærer med T-58 - full fart og så er det bom-stopp på 1.025. Jeg gir det noe dager till og har noe speise av samme batchen igjen som jeg evt. kan bruke - Hvordan gikk det med din? Kom du i mål?
 
Opplever det samme nå med en Mørk Belgisk Ale. OG 1.075 og FG 1.014. Gjærer med T-58 - full fart og så er det bom-stopp på 1.025. Jeg gir det noe dager till og har noe speise av samme batchen igjen som jeg evt. kan bruke - Hvordan gikk det med din? Kom du i mål?
Dette er ikke ukjent med belgiske gjærtyper, og jeg trur den enkle løsninga - som det er litt seint å fikse nå - er å gjære åpent, dvs. uten gjærlås. Det ser ut som om disse gjærtypene trenger litt oksygen, ganske enkelt.

Det er fristende å tenke seg at det kunne forsøkes å injisere litt oksygen, men jeg skal ikke anbefale det, i alle fall ikke før jeg har prøvd det sjøl:). Gjæringa vil vel gjerne komme i gang igjen etter ei stund, så litt tålmodighet er nok ei mindre dristig løsning.
 
Tilbake
Topp