Jeg har begrenset plass, men etter jeg fikk ei maltmølle har jeg kjøpt en sekk med basemalt. Jeg bytter min basemalt med spesialmalt med venner. Slik får blandingen jeg trenger, de får omsatt spesialmalt slik at den blir liggende kortere. Vinn-vinn.
Nå har jeg en sekk med pilsnermalt. Det betyr at pils er en vesentlig bestanddel i mine neste brygg. En 25 kg sekk holder til 3-5 brygg avhengig av hva jeg brygger. Jeg ønsker i tillegg å gjenbruke gjær i minst 2-3 brygg uten å styre med starter. Jeg har nå brukt Lallemand Köln i 2xGose og 1xKölsch. Siste brygg blir etter planen en Biere de Mars.
Videre plan er å teste lager øl i de litt kaldere månedene. Da står pils og Märzen på menyen. Om det blir enda en batch med pils eller en Maibock får jeg se. Her brukes Diamant Lager gjær. Fordelen er at samme type humler brukes til denne type øl, forhåpentligvis klarer jeg å begrense antallet åpne pakker i fryseren. Neste plan er å kjøpe en sekk Maris Otter, da blir det fokus på engelsk gjær.
Planleggingen gir mindre mulighet for improvisasjon, men det er helt greit, jeg har mer øl enn jeg klarer å drikke.
Hvor langt og nøye planlegger dere innkjøp, gjenbruk og logistikk?