Den gangen jeg gjorde sånt brukte vi en presse som komprimerte korken før den blei dytta inn i flaskehalsen. Absolutt en operasjon for spesialverktøy.Følger opp med et dumt spørsmål (eller 3)
Hvordan setter man på vinkorker? Hvilke flasker/korker bør jeg velge?
og kan jeg bruke bordkorkern jeg allerede har?
Begge deler har nok gått helt fint, selv om det ikke er optimalt.pitching av gjær og vanndråper i nedkjølt vørter
Lager ikke en egen tråd, da dette er tatt opp flere ganger tidligere. Riktignok ikke helt konkret, men likevel.
Klarte å knuse termometeret og mistet således kontrollen på temperatur. Siste måling avlest på 25 grader. Hydrert tørrgjær på ca 25-27 grader i 30 minutt.
Tappet på gjøringskar, ristet og pitchet gjær.
Har InkbirdSmart i kjøleskap med temperaturkontroll. Første halvtimen var temperaturen på utsiden av karet (isolert og klistret føler) på 21,8 grader på det høyeste.
I dette stresset så jeg også en lekkasje i spiralkjøleren som gjorde at det rant noen dråper kaldt vann i vørteren. Kanskje 1-2 spiseskjeer. Dette når temperaturen i vørteren var omtrent på 25 grader og jeg avsluttet.
1. Pitcing sannsynligvis på 22 grader. Kanskje 23. Kjøleskapet kjølte det ned til 18 grader på 45 minutt. Kan dette ha skapt mye fusel eller andre ting?
2. De dråpene med rent vann i nedkjølt vørter. Kan dette ødelegge ølet?
Blir jo fort bekymret dess mer erfaring og kunnskap man får.Begge deler har nok gått helt fint, selv om det ikke er optimalt.
Det blir nok bra.Blir jo fort bekymret dess mer erfaring og kunnskap man får.
Skjønner egentlig ikke helt det med pitchetemp.
Rehydrering av tørrgjær:25-30 grader i en desiliter oppkokt og nedkjølt vann.
Men man kan ikke pitche tørrgjær direkte i et kar med 30 grader og sette i et kjøleskap.
uansett: ølet var rolig første døgn. Døgn 2 er stormgjæringen for alvor i gang. Satser på det blir drikkandes
Flasket nettopp 9 liter cider og regner med det er samme prinsipp. Brukte en slik en:
Vis vedlegget 54425
Ja, ser ut som samme prinsipp ja
Skulle ikke være nødvendig å kjøpe en til
bør nok ha stålkapsler oppå som champagneflasker har eller en ølkork. Blåser i lufta ved nok trykk
trodde det va ølDet skal vel ikke være så mye trykk i en flaske rødvin ;-)
Jeg spurte en kompis om han ville være med på usmakkurs..Hehe, av den grunn har jeg bestemt meg at jeg ikke skal ta noe usmakskurs. Sliter nok med å være kresen som det er, skal jeg finne nye usmaker å leite etter så blir det lite tid til å nyte ølet.
Lakmuspapiret kan vel ikke fortelle deg noe annet enn at oppløsninga du tester er enten sur eller basisk, og det er ikke så interessant. Mesken er sur, det veit vi i utgangspunktet. Om du tenker på papirstipene med fargede felter, så er de så unøyaktige at de heller ikke gir oss informasjon vi kan bruke.Dette føler jeg er et skikkelig dumt spørsmål, men klarer ikke helt å se hvorfor en skal kjøpe et PH-meter og styre med kalibrering når en kan få lakmuspapir til 1,-/stk.
Noen som kan forklare?
Vi trenger nok litt mer nøyaktig informasjon enn det som trengs for å teste drikkevann. Og ja, de er unøyaktige. Det har i alle fall vår lokale vannprofet; @AndyHagen sagt.Jeg tenkte på de papirene med fargefelt ja ( trodde det var lakmus?) Er de så unøyaktige? De blir jo brukt til drikkevann...
Absolutt, og jeg tenkte som deg den gangen jeg brukte dem. Men spørsmålet er om du kan lese det ut av disse stripsene. Problemet er ikke at de ikke er fingraderte nok, men at du ikke kan stole på at det du leser av, er riktig. Feilmarginene er med andre ord for store. (Strengt tatt er feilmarginene for dårlige på de billligste pH-meterne, også.)Milig jeg tar feil, men jeg tror jo at om kan fastlå PH til feks mellom 5 og 5.5 et sted, så er det iallefall bedre en 6-6.5?