Tråden for dumme spørsmål.

Trur ikke det gjør noe om du kverner fukta malt dagen før - sjøl om det antakelig er en dødssynd om du følger lodo-regimet:).

Jeg trur ikke du skal bruke mer enn to prosent vann; mener jeg prøvde, og fant ut at det begynte å sette seg av litt på valsene. Nå - med to prosent - opplever jeg ikke at det gjør noe. Men det har en markant effekt på resultatet i form av helere skall.

Prøvde det og gikk fint

Er det ikkje fare for mugg eller melkesyre e.l ? Tenker bere på lukta av brukt mesk dagen etter. Men det er kanskje ikkje varmt nok eller fuktig nok, om det er lov å sei.

Det var litt det jeg også tenkte på
 
Er det ikkje fare for mugg eller melkesyre e.l ? Tenker bere på lukta av brukt mesk dagen etter. Men det er kanskje ikkje varmt nok eller fuktig nok, om det er lov å sei.
Det er nok ikke nok. Maltet inneholder jo allerede en liten prosent vann - 4-5% når det pakkes - og jeg trur ikke de to prosentene gjør så mye fra eller til over en kort periode. Maltet er forøvrig svært hygroskopisk, og tiltrekker seg fort vann fra lufta, så det er viktig at det ikke oppbevares i fuktige rom. (En uåpna sekk er vel ganske tett.)
 
Jeg brygger på en Digiboil 35L, jeg har til nå brukt falskbunn og meskepose, men jeg har også tilhørende meskekar som jeg kun har brukt til vorlauf og skylling. Jeg syns jeg får mye mindre trub med meg over i gjæringskaret med vorlauf og klarer ikke helt gi slipp på det, da jeg stort sett har lagt startere på hylla og heller begynt å gjenbruke slurry.

Men, nå er jeg rimelig lei av å løfte meskeposen over i meskekaret og jeg er rimelig lei av meskesposer som enten er for stive, for breie eller revner når jeg ser på de. Jeg har derfor bestemt meg for å prøve uten meskeposen.

Det gjør jo at død-volum øker med 3 liter, og det er altså 7 liter i Digiboil'en før den når bunnen av meskekaret. Jeg bruker 3l/kg malt og har egentlig vært fornøyd med det, men 3 liter mindre i skyllevann lukter dårligere meskeeffektivitet og på 15 liters bryggene mine nesten totalt ødeleggende.

Jeg har prøvd å finne ut av det og jeg leser gjentatte ganger om at død-volum ikke gjelder om man sirkulerer kontinuerlig, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg mener, er det ikke litt risiko imvolvert å skulle satse på at amn hele tiden har riktig gjennomstrøm og riktig flow på pumpa?

Jeg tenker selvsagt på å tørrkjøre maskinen eller få får tykk mesk. På 15 liter(i gjæringskar) og 7 liter død-volum så snakker vi 5 liter skyllevann på 4,5kg malt, er det nok for en grei effektivitet?
 
Jeg brygger på en Digiboil 35L, jeg har til nå brukt falskbunn og meskepose, men jeg har også tilhørende meskekar som jeg kun har brukt til vorlauf og skylling. Jeg syns jeg får mye mindre trub med meg over i gjæringskaret med vorlauf og klarer ikke helt gi slipp på det, da jeg stort sett har lagt startere på hylla og heller begynt å gjenbruke slurry.

Men, nå er jeg rimelig lei av å løfte meskeposen over i meskekaret og jeg er rimelig lei av meskesposer som enten er for stive, for breie eller revner når jeg ser på de. Jeg har derfor bestemt meg for å prøve uten meskeposen.

Det gjør jo at død-volum øker med 3 liter, og det er altså 7 liter i Digiboil'en før den når bunnen av meskekaret. Jeg bruker 3l/kg malt og har egentlig vært fornøyd med det, men 3 liter mindre i skyllevann lukter dårligere meskeeffektivitet og på 15 liters bryggene mine nesten totalt ødeleggende.

Jeg har prøvd å finne ut av det og jeg leser gjentatte ganger om at død-volum ikke gjelder om man sirkulerer kontinuerlig, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg mener, er det ikke litt risiko imvolvert å skulle satse på at amn hele tiden har riktig gjennomstrøm og riktig flow på pumpa?

Jeg tenker selvsagt på å tørrkjøre maskinen eller få får tykk mesk. På 15 liter(i gjæringskar) og 7 liter død-volum så snakker vi 5 liter skyllevann på 4,5kg malt, er det nok for en grei effektivitet?
Erfaringsmessig opplever jeg at deadspace er ei greie som har størst betydning for BIAB og minst for systemer som sirkulerer kontinuerlig.. I sistnevnte tilfelle er tørrkjøring, dvs. at varmeelementer går tørre, det en trenger å ta hensyn til for å unngå.

Jeg brygger selv på Speidel, hhv. BM20 og BM50, og ser at mesketykkelsen ikke har en veldig stor betydning på disse... ofte er jeg oppe i 4,5L/Kg, Somme tider nede mot 2,5-3. Speidel sin utfordring er å holde elementene under overflata, noe som er lettere på Digiboil/Brewzilla, der elementene ligger under kjelebunnen. Jeg brygget ett halvt års tid på Brewzilla 65L som i prinsippet er et relativt likt system som din Digiboil35.

Prøvd det meste innen skylling; fra NoSparge til 2,5L/Kg og opplever at det er en svært liten variasjon fra 1L/Kg til 2,5 hva utbytte angår..
Eneste måten å finne et sikkert svar på spørsmålet ditt blir da faktisk å prøve... ingen bryggesystemer er like og variasjoner i rutiner kan også påvirke utbyttet...
 
Jepp, helt klart en mulighet. 45 punkter er bare 64% utgjæring, men det er jo tidlig ennå. Grunnen til innlegget mitt er at det var som om gjæren skrudde av en bryter over natten. Full fart når jeg gikk å la meg, og "nesten" stille når jeg våkna. Jeg gir den noen dager til ja :)

Opplever det samme nå med en Mørk Belgisk Ale. OG 1.075 og FG 1.014. Gjærer med T-58 - full fart og så er det bom-stopp på 1.025. Jeg gir det noe dager till og har noe speise av samme batchen igjen som jeg evt. kan bruke - Hvordan gikk det med din? Kom du i mål?
 
Opplever det samme nå med en Mørk Belgisk Ale. OG 1.075 og FG 1.014. Gjærer med T-58 - full fart og så er det bom-stopp på 1.025. Jeg gir det noe dager till og har noe speise av samme batchen igjen som jeg evt. kan bruke - Hvordan gikk det med din? Kom du i mål?
Dette er ikke ukjent med belgiske gjærtyper, og jeg trur den enkle løsninga - som det er litt seint å fikse nå - er å gjære åpent, dvs. uten gjærlås. Det ser ut som om disse gjærtypene trenger litt oksygen, ganske enkelt.

Det er fristende å tenke seg at det kunne forsøkes å injisere litt oksygen, men jeg skal ikke anbefale det, i alle fall ikke før jeg har prøvd det sjøl:). Gjæringa vil vel gjerne komme i gang igjen etter ei stund, så litt tålmodighet er nok ei mindre dristig løsning.
 
Dette er ikke ukjent med belgiske gjærtyper, og jeg trur den enkle løsninga - som det er litt seint å fikse nå - er å gjære åpent, dvs. uten gjærlås. Det ser ut som om disse gjærtypene trenger litt oksygen, ganske enkelt.

Det er fristende å tenke seg at det kunne forsøkes å injisere litt oksygen, men jeg skal ikke anbefale det, i alle fall ikke før jeg har prøvd det sjøl:). Gjæringa vil vel gjerne komme i gang igjen etter ei stund, så litt tålmodighet er nok ei mindre dristig løsning.

Aha - denne her gjærer jeg i min allrounder som er plassert inn i keezeren...og denne er selv. lukket (closed)....lurer om jeg faktisk kveler hele greia.
 
Jeg har begrenset plass, men etter jeg fikk ei maltmølle har jeg kjøpt en sekk med basemalt. Jeg bytter min basemalt med spesialmalt med venner. Slik får blandingen jeg trenger, de får omsatt spesialmalt slik at den blir liggende kortere. Vinn-vinn.

Nå har jeg en sekk med pilsnermalt. Det betyr at pils er en vesentlig bestanddel i mine neste brygg. En 25 kg sekk holder til 3-5 brygg avhengig av hva jeg brygger. Jeg ønsker i tillegg å gjenbruke gjær i minst 2-3 brygg uten å styre med starter. Jeg har nå brukt Lallemand Köln i 2xGose og 1xKölsch. Siste brygg blir etter planen en Biere de Mars.
Videre plan er å teste lager øl i de litt kaldere månedene. Da står pils og Märzen på menyen. Om det blir enda en batch med pils eller en Maibock får jeg se. Her brukes Diamant Lager gjær. Fordelen er at samme type humler brukes til denne type øl, forhåpentligvis klarer jeg å begrense antallet åpne pakker i fryseren. Neste plan er å kjøpe en sekk Maris Otter, da blir det fokus på engelsk gjær.

Planleggingen gir mindre mulighet for improvisasjon, men det er helt greit, jeg har mer øl enn jeg klarer å drikke.

Hvor langt og nøye planlegger dere innkjøp, gjenbruk og logistikk?
 
Jeg har begrenset plass, men etter jeg fikk ei maltmølle har jeg kjøpt en sekk med basemalt. Jeg bytter min basemalt med spesialmalt med venner. Slik får blandingen jeg trenger, de får omsatt spesialmalt slik at den blir liggende kortere. Vinn-vinn.

Nå har jeg en sekk med pilsnermalt. Det betyr at pils er en vesentlig bestanddel i mine neste brygg. En 25 kg sekk holder til 3-5 brygg avhengig av hva jeg brygger. Jeg ønsker i tillegg å gjenbruke gjær i minst 2-3 brygg uten å styre med starter. Jeg har nå brukt Lallemand Köln i 2xGose og 1xKölsch. Siste brygg blir etter planen en Biere de Mars.
Videre plan er å teste lager øl i de litt kaldere månedene. Da står pils og Märzen på menyen. Om det blir enda en batch med pils eller en Maibock får jeg se. Her brukes Diamant Lager gjær. Fordelen er at samme type humler brukes til denne type øl, forhåpentligvis klarer jeg å begrense antallet åpne pakker i fryseren. Neste plan er å kjøpe en sekk Maris Otter, da blir det fokus på engelsk gjær.

Planleggingen gir mindre mulighet for improvisasjon, men det er helt greit, jeg har mer øl enn jeg klarer å drikke.

Hvor langt og nøye planlegger dere innkjøp, gjenbruk og logistikk?
Jeg skal ikke gå i detalj, men med nylig innkjøpt maltmølle og en tidligere forkjærlighet for humle-øl så vil jeg si at at innkjøp, og logistikk er ut av vinduet, gjenbruk derimot er jeg sånn midt på treet på :p
 
Lite planlegging her.
Når jeg mangler noe blir det som regel kjøpt (en sekk) malt i tillegg til det jeg mangler.
Tørrgjær brukes ofte, gjenbruker nesten aldri.
Og poser med 100g humle finner jeg som regel plass til, sent eller tidlig i koken.
Antallet varierer, og om det er to eller seks så går hele posen i :)
Justerer bare tidspunkt når den has i så slipper jeg vakumering og frysing av rester.
 
Jeg bruker et excel-ark, som jeg også brukte til oppskrift og bryggelogg før jeg oppdaget Brewfather, til å planlegge innkjøp til de opptil 10 neste bryggene. Dette resulterer i at jeg nå har 21 sorter malt og 27 sorter humle i hus, men siden jeg brygger bare 10-15 liter batcher er det utenom et par sorter basemalt og IPA-humle maks 1kg av hver maltsort og 100g av hver humle. Har da ganske stor frihet til å brygge en av de 5-10 oppskriftene jeg har notert og har gjær, humle og malt til, eller lage en liknende variasjon med f.eks. annen sort humle.

Har begynt å gjenbruke slurry fra "rene" brygg. Gjenbrukte WLP566 i to saison og en belgisk dobbel med hell i vår, og W-34/70 i en pils og en bayer i høst (med litt mindre hell).
 
Jeg sier som Skjæraasen: "Mållaust liv har óg ei meining":). Her brygges det på impuls, kombinert med de mulighetene gjærbeholdninga til enhver tid byr på. (Malt og humle har jeg det meste av:p!) Og så er det en del øl som vi ikke skal være for lenge uten, da. Men det har ikke noe med plan å gjøre.

Akkurat nå har jeg vel en slags plan, forresten. Den går ut på å få drukket opp en del øl før det blir for gammelt. Så får jeg heller stagge de brå impulsene til å brygge noe som høres veldig fristende ut der og da.

Og så trur jeg at jeg kanskje skal helle ut en del nybrygga øl med en rar usmak i. (https://forum.norbrygg.no/threads/cbc-1-usmak.44465/#post-576573)
 
God kveld!

Dags for 2 dumme spørsmål!

1* Under mitt første brygg var planen å bruke sirkulasjonspumpen under kjøling. (noe som viste seg å være en god ide da "manuelt" termometer og bryggerens termometer hhv. topp og bunn hadde høy differanse.
Men da kjølingen startet kom baselusk angsten krypende.
Hvor høy temp over hvor lang tid må sirkulering skje før det kan regnes som rent/sterilt nok til å brukes post kok.?

2* leser stadig om cornelius far og hvor praktisk det er men som jeg har forstått har ølet begrenset holdbarhet når man begynner å tappe fra fatet.
I mitt tilfelle hvor jeg ikke har mange å dele ut øl til har jeg tenkt at dette ikke er passende, evt bare få tak i 5 eller 10l fat for å bruke selv.
Dvs for å unngå å måtte drikke 20-25 liter øl på en måned ( eller hvor enn lenge det holder seg.) Har jeg missforstått dette helt eller er flasker og evt små fat beste løsning?

Takker å bukker på forhånd.!


-Christopher
 
Takker å bukker på forhånd.!
1. Siden du ikke skriver noe om bryggeriet ditt, antar jeg spiralkjøler. At denne er greit nok vaska, og senket i kokende vørter så skal angsten for baselusker være ubegrunnet!

2. Alt må vel skaleres til bruk. Fat er fint som lagringsmedium for å spare plass, fint for å karbonere med CO2. Det er ikke gunstig å sitte med kvart fulle fat over lenger tid. Aroma i ølet lider når headspace i fatet øker. Selv flasker jeg øl fra fat som blir "stående" rundt halvtomme. Men, på bruket har vi mye besøkende som hjelper til. Her må du finne volum som passer deg selv.
 
1. Siden du ikke skriver noe om bryggeriet ditt, antar jeg spiralkjøler. At denne er greit nok vaska, og senket i kokende vørter så skal angsten for baselusker være ubegrunnet!

2. Alt må vel skaleres til bruk. Fat er fint som lagringsmedium for å spare plass, fint for å karbonere med CO2. Det er ikke gunstig å sitte med kvart fulle fat over lenger tid. Aroma i ølet lider når headspace i fatet øker. Selv flasker jeg øl fra fat som blir "stående" rundt halvtomme. Men, på bruket har vi mye besøkende som hjelper til. Her må du finne volum som passer deg selv.
Beklager om jeg var utydelig på første spørsmålet. Sikter til renslighet på selve sirkulasjonspumpen (og tilhørende rør) som naturlig nok ikke brukes under koking.
Mener å ha lest flere ganger at folk bruker pumpen til sirkulasjon under nedkjøling for å få jevn temperatur i vørteren og til transportering til gjæringskar.
 
Sist redigert:
Beklager om jeg var utydelig på første spørsmålet. Sikter til renslighet på selve sirkulasjonspumpen (og tilhørende rør) som naturlig nok ikke brukes under koking.
Mener å ha lest flere ganger at folk bruker pumpen til sirkulasjon under nedkjøling for å få jevn temperatur i vørteren og til transportering til gjæringskar.
Kjør nesten kokende vørter gjennom pumpen og slangene for sterilisering.
 
2. Alt må vel skaleres til bruk. Fat er fint som lagringsmedium for å spare plass, fint for å karbonere med CO2. Det er ikke gunstig å sitte med kvart fulle fat over lenger tid. Aroma i ølet lider når headspace i fatet øker. Selv flasker jeg øl fra fat som blir "stående" rundt halvtomme. Men, på bruket har vi mye besøkende som hjelper til. Her må du finne volum som passer deg selv.

Jeg har ikke opplevd at halvfulle fat har tapt seg, det skal jo helst kun være CO2 over
 
Tilbake
Topp