Tråden for dumme spørsmål.

Følger opp med et dumt spørsmål (eller 3)
Hvordan setter man på vinkorker? Hvilke flasker/korker bør jeg velge?
og kan jeg bruke bordkorkern jeg allerede har?

Følger opp med et dumt spørsmål (eller 3)
Hvordan setter man på vinkorker? Hvilke flasker/korker bør jeg velge?
og kan jeg bruke bordkorkern jeg allerede har?
Den gangen jeg gjorde sånt brukte vi en presse som komprimerte korken før den blei dytta inn i flaskehalsen. Absolutt en operasjon for spesialverktøy.

pitching av gjær og vanndråper i nedkjølt vørter
Lager ikke en egen tråd, da dette er tatt opp flere ganger tidligere. Riktignok ikke helt konkret, men likevel.

Klarte å knuse termometeret og mistet således kontrollen på temperatur. Siste måling avlest på 25 grader. Hydrert tørrgjær på ca 25-27 grader i 30 minutt.
Tappet på gjøringskar, ristet og pitchet gjær.
Har InkbirdSmart i kjøleskap med temperaturkontroll. Første halvtimen var temperaturen på utsiden av karet (isolert og klistret føler) på 21,8 grader på det høyeste.

I dette stresset så jeg også en lekkasje i spiralkjøleren som gjorde at det rant noen dråper kaldt vann i vørteren. Kanskje 1-2 spiseskjeer. Dette når temperaturen i vørteren var omtrent på 25 grader og jeg avsluttet.

1. Pitcing sannsynligvis på 22 grader. Kanskje 23. Kjøleskapet kjølte det ned til 18 grader på 45 minutt. Kan dette ha skapt mye fusel eller andre ting?

2. De dråpene med rent vann i nedkjølt vørter. Kan dette ødelegge ølet?

pitching av gjær og vanndråper i nedkjølt vørter
Lager ikke en egen tråd, da dette er tatt opp flere ganger tidligere. Riktignok ikke helt konkret, men likevel.

Klarte å knuse termometeret og mistet således kontrollen på temperatur. Siste måling avlest på 25 grader. Hydrert tørrgjær på ca 25-27 grader i 30 minutt.
Tappet på gjøringskar, ristet og pitchet gjær.
Har InkbirdSmart i kjøleskap med temperaturkontroll. Første halvtimen var temperaturen på utsiden av karet (isolert og klistret føler) på 21,8 grader på det høyeste.

I dette stresset så jeg også en lekkasje i spiralkjøleren som gjorde at det rant noen dråper kaldt vann i vørteren. Kanskje 1-2 spiseskjeer. Dette når temperaturen i vørteren var omtrent på 25 grader og jeg avsluttet.

1. Pitcing sannsynligvis på 22 grader. Kanskje 23. Kjøleskapet kjølte det ned til 18 grader på 45 minutt. Kan dette ha skapt mye fusel eller andre ting?

2. De dråpene med rent vann i nedkjølt vørter. Kan dette ødelegge ølet?
Begge deler har nok gått helt fint, selv om det ikke er optimalt. :)

Begge deler har nok gått helt fint, selv om det ikke er optimalt. :)
Blir jo fort bekymret dess mer erfaring og kunnskap man får.
Skjønner egentlig ikke helt det med pitchetemp.
Rehydrering av tørrgjær:25-30 grader i en desiliter oppkokt og nedkjølt vann.
Men man kan ikke pitche tørrgjær direkte i et kar med 30 grader og sette i et kjøleskap.

uansett: ølet var rolig første døgn. Døgn 2 er stormgjæringen for alvor i gang. Satser på det blir drikkandes

Blir jo fort bekymret dess mer erfaring og kunnskap man får.
Skjønner egentlig ikke helt det med pitchetemp.
Rehydrering av tørrgjær:25-30 grader i en desiliter oppkokt og nedkjølt vann.
Men man kan ikke pitche tørrgjær direkte i et kar med 30 grader og sette i et kjøleskap.

uansett: ølet var rolig første døgn. Døgn 2 er stormgjæringen for alvor i gang. Satser på det blir drikkandes
Det blir nok bra. :)

Jeg begynner å bli rimelig desperat etter svar på følgende problem:
De siste 5-6 APA/IPA har jeg fått en ubehagelig usmak. Denne opptrer ikke i lagere jeg har brygget, og jeg koker alltid 1t+. Jeg har derfor vanskelig for å tro at det er DMS, (jeg koker også over 1 t). Men iom at det nesten bare er tørrhumlede øl jeg får dette i, mistenker jeg hop creep, og diacetyl. Men jeg har prøvd å gi ølet god tid etter dry hop, (sist en uke, fordi jeg bekymret meg for nettopp dette). Det opptrer tross forskjellig humle (men mest fremtredende i øl jeg humlet med Galaxy - hadde en 500g pose som ble brukt i 3 øl). Det er uavhengig av gjæringskar (plast og stål koniske gjæringskar), gjærtype, malt. Har tørrhumlet på 20C, 10C, 0C. De første 1 1/2 årene jeg brygget IPA/APA hadde jeg aldri dette problemet. Nå sist har det også opptredd (dog svakt) i en blond ale, som kun hadde humle i WP. Det er ofte proposjonalt med mengde humle, og hvor «moderne» humlene er (dvs tropiske). Jeg merket det samme i den siste ølen kompisen min brygget, (mao tviler jeg på infeksjon).
saken kan minne om både gamle grønnsaker og gammelt smør, allikevel litt ubestemmelig.
Dog oppsto problemet etter at jeg tok usmak kurs i sommer. Kompisen, som også var med på kurset, merket det også.
Vurderer å slutte helt å brygge APA/IPA. Greit nok, er mest opptatt av lager og sour/wild ale, men en og annen APA, og en sjelden IPA er jo hyggelig.
BTW; har funnet tråder på utenlandske forum hvor liknende problem ble presentert. Ingen gode teorier ble langsert.
Edit; smakte på blond’en igjen nå - mulig det bare er noia, for er nå veldig usikker på om jeg kjenner det i den nå. Ev no svovelgreier, som har forsvunnet ut.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hehe, av den grunn har jeg bestemt meg at jeg ikke skal ta noe usmakskurs. Sliter nok med å være kresen som det er, skal jeg finne nye usmaker å leite etter så blir det lite tid til å nyte ølet.
Jeg spurte en kompis om han ville være med på usmakkurs..
Nei takk.
Jeg vil heller være lykkelig uvitende.. :).

Dette føler jeg er et skikkelig dumt spørsmål, men klarer ikke helt å se hvorfor en skal kjøpe et PH-meter og styre med kalibrering når en kan få lakmuspapir til 1,-/stk.
Noen som kan forklare?

Dette føler jeg er et skikkelig dumt spørsmål, men klarer ikke helt å se hvorfor en skal kjøpe et PH-meter og styre med kalibrering når en kan få lakmuspapir til 1,-/stk.
Noen som kan forklare?
Lakmuspapiret kan vel ikke fortelle deg noe annet enn at oppløsninga du tester er enten sur eller basisk, og det er ikke så interessant. Mesken er sur, det veit vi i utgangspunktet. Om du tenker på papirstipene med fargede felter, så er de så unøyaktige at de heller ikke gir oss informasjon vi kan bruke.

Alternativet til pH-meteret er pålitelig informasjon om vannet du bruker, kombinert med en kalkulator som Brunwater e.lgn.. Har du en god vannrapport, er altså mye gjort. Men i tillegg må du ha ei nøyaktig oppskrift, hvilket vil si at du ikke kan bruke et ølsett som ikke gir deg det.

Jeg bruker pH-meteret, som er et langt mer fleksibelt instrument enn en kalkulator. Men det er ikke nødvendig å ha et pH-meter. Veldig mange brygger åpenbart veldig godt øl uten:). Jeg liker bare å ha den kontrollen det gir.

Jeg tenkte på de papirene med fargefelt ja ( trodde det var lakmus?) Er de så unøyaktige? De blir jo brukt til drikkevann...

Jeg tenkte på de papirene med fargefelt ja ( trodde det var lakmus?) Er de så unøyaktige? De blir jo brukt til drikkevann...
Vi trenger nok litt mer nøyaktig informasjon enn det som trengs for å teste drikkevann. Og ja, de er unøyaktige. Det har i alle fall vår lokale vannprofet; @AndyHagen sagt:).

Jeg brukte sånne i utgangspunktet, og skal ikke si at de leda meg på ville veier og var årsak til mye udrikkelig øl. (Det kan ha hatt andre årsaker:).) Men om du har brukt dem, veit du at bare det å avgjøre hvilket felt som er det du skal tolke som det du skal bruke, er ganske vrient. Så nei; ligg unna. De gir deg bare en falsk følelse av kontroll.

(Og så kan man sjølsagt starte en lang diskusjon om hvorvidt pH er så viktig, og om det sånn sett er like greit med en falsk følelse av kontroll som en reell kontroll:).)

Milig jeg tar feil, men jeg tror jo at om kan fastlå PH til feks mellom 5 og 5.5 et sted, så er det iallefall bedre en 6-6.5?

Milig jeg tar feil, men jeg tror jo at om kan fastlå PH til feks mellom 5 og 5.5 et sted, så er det iallefall bedre en 6-6.5?
Absolutt, og jeg tenkte som deg den gangen jeg brukte dem. Men spørsmålet er om du kan lese det ut av disse stripsene. Problemet er ikke at de ikke er fingraderte nok, men at du ikke kan stole på at det du leser av, er riktig. Feilmarginene er med andre ord for store. (Strengt tatt er feilmarginene for dårlige på de billligste pH-meterne, også.)

Tilbake
Topp