Tråden for dumme spørsmål.

Trenger man egentlig rehydrere tørrgjær lengre? Noe sier meg ikke, men hva sier ekspertene her inne?
Kun hvis ølet allerede inneholder alkohol (karboneringsgjær) eller med veldig høy OG bør en rehydrere. Ellers er vanlig vørter helt ok til å "rehydrere" i så det er bare å strø på toppen. Selv med syrnet vørter så er det bare å strø er min erfaring.
 
Fikk feil malt med ølsettet jeg bestillte og sitter derfor med 6.5kg pilsen malt. Har forstått at det kan ligge ganske lenge å fortsatt brukes(?)

Men hva kan jeg bruke det til som er nybegynnervennlig.
Såvidt jeg kan se får man ikke kjøpt humle i løsvekt heller (?)

Tenkte først pilsner men krever vel litt mer utstyr for gjæringen da jeg bare har romtemperert plass å gjære på.
 
Fikk feil malt med ølsettet jeg bestillte og sitter derfor med 6.5kg pilsen malt. Har forstått at det kan ligge ganske lenge å fortsatt brukes(?)

Men hva kan jeg bruke det til som er nybegynnervennlig.
Såvidt jeg kan se får man ikke kjøpt humle i løsvekt heller (?)

Tenkte først pilsner men krever vel litt mer utstyr for gjæringen da jeg bare har romtemperert plass å gjære på.

Pilsermalt kan da brukes til nesten alt (som basemalt) bare spe på med spesialtmalt og du får da kjøpt humle i 100 g poser

Hva med Saison? 100% pils. alt annet du trenger er en pakke BE-134 og noe humle
trenger nesten ikke tempkontroll heller, ihvertfall ikke på denne årstiden
 
Fikk feil malt med ølsettet jeg bestillte og sitter derfor med 6.5kg pilsen malt. Har forstått at det kan ligge ganske lenge å fortsatt brukes(?)

Men hva kan jeg bruke det til som er nybegynnervennlig.
Såvidt jeg kan se får man ikke kjøpt humle i løsvekt heller (?)

Tenkte først pilsner men krever vel litt mer utstyr for gjæringen da jeg bare har romtemperert plass å gjære på.

Har brukt pilsmalt i Kölsch, Saison, IPA, surøl ++ de siste månedene.

Lagre tørt, mørkt og i romtemperatur så holder det en god stund.

Kjøp humle i 100g pakker. Det du ikke bruker pakker du pent sammen, presser ut mest mulig luft og putter i fryseren.
 
Pilsermalt kan da brukes til nesten alt (som basemalt) bare spe på med spesialtmalt og du får da kjøpt humle i 100 g poser

Hva med Saison? 100% pils. alt annet du trenger er en pakke BE-134 og noe humle
trenger nesten ikke tempkontroll heller, ihvertfall ikke på denne årstiden
Enig med @loebrygg
Saison er et bra valg.

For inspirasjon og instruksjon les denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/saison-ala-glazen-toren-saison-derpe-mere.41491/post-502042
 
Hei! Har kjøpt min første bryggemaskin (digiboil 35l) og lurer på hva bryterne for watt har å si? Er to brytere, 1900w og 500w. Hvilken burde jeg bruke, og hvorfor?
Har en lignende maskin og som Ravneklo sier. Begge 2 på under oppvarming til mesketemp og opp til kok . Laveste under mesking og 1900 watt til kok. Muligens begge hvis du skal koke ute når det er kjølig.
 
Et par dumme spørsmål om ny bryggekjele
De er kanskje dumme fordi jeg kanskje vet svaret, men vil gjerne ha deres mening

Har nå vasket kjelen, kun med varmt vann og en svamp (det dret jeg meg litt ut på at jeg ikke gjorde første gang på ny kjele). Gikk over alt innvending, jeg skulle kanskje brukt no mer enn kun vann, men jeg kunne ikke se no rester på "tørkepapir-testen"..

og er ikke denne litt "kort", kunne med fordel vært litt lengre :rolleyes:så hadde kulevtilen satt litt fastere (den er jo litt tung)

Vis vedlegget 54192Vis vedlegget 54191 trenger kanskje ikke den hvite på innsiden?

Og har no 2 bryggekjeler, begge med kran, en 20 liter og 14 liter. Hvordan ville dere da gjort det hvis dere skulle brygget f.eks 15 liter med 4 kg korn (BIAB)? Det greieste er vel bare å meske og koke i den store og skylle i den lille (batch-sparge)
men det er selvfølgelig mange andre muligheter også
Dette har jeg skrevet før, men jeg benytter alle muligheter jeg kan få til å sagt det igjen:

Jeg vet at noen liker det, men jeg mener at det ventilpatentet til SS Brewtech er noe forbanna søppel. Kjøpte den her, som passer godt på den innvendige delen, og økte livskvaliteten min betydelig. Den koster mye, men når risikoen for ødelagt bryggedag pga lekk ventil og/eller gjennomføring går fra rundt 50% til 0,0005%, så er det verdt det. Enkel å demontere for rengjøring er den også. Ikke som den der mutter-festen som SS-ventilen er.

 
Og en siste ting, ser de termometerne som er beregnet til SS kjelene selges for nesten halvparten av hva jeg betalte for kjelen
Er det virkelig verdt det? https://oslo.bryggselv.no/tilbehør/103484/ss-brew-tech-termometer-til-brew-kettle
Er de ikke bare litt i veien for meskeposen også?
Jøsses, da må jeg ha gjort et varp tidligere i høst. Kjøpte en brukt project brew 35l med termometer for 300,- . Det står riktig nok ikke ss brewtech inni det, men ellers er det klin likt.
 
Noen som har rimelig oppvaskhanske å anbefale? De vanlige blir for dårlig å klemme meskepose og vaske ting med, blir for varmt, trenger noen som tåler å brukes i varmt vann.

Og en ting til, fikk en batch ukarbonert øl, siden jeg dret meg ut og hev sukkeret rett i omstikkingskaret i stedet for å lage lake.

Så, fikk merket de jeg mistenkte kom til å sprenge, kjølte de og drakk de opp. Bruste greit, resten har jeg hatt i kjøla i et par uker nå etter 1 uke "karbonering".

Jeg vurderer faktisk å uncappe de og droppe 1 / 2 sukkerbit i 0,33 / 0,5 og cappe på igjen.
Spørsmålet er, hvordan ser jeg om det er kullsyre i de uten å helle i glass?
Er det nærliggende å tro at om de står et døgn i romtemp, og jeg åpner de og det IKKE bruser over er det ingen fare å droppe litt sukker oppi?
 
Er det noe i veien for å fore småfuglene med malt? og spiser de det? Bestilte for lenge siden div malt men glemte å si ifra at det skulle pakkes hver for seg, så jeg fikk ei 20kg smørje med ukurant maltblanding..
 
Er det noe i veien for å fore småfuglene med malt? og spiser de det? Bestilte for lenge siden div malt men glemte å si ifra at det skulle pakkes hver for seg, så jeg fikk ei 20kg smørje med ukurant maltblanding..
Har en kollega med høner. De er veldig glade i mask. Jeg får av og til litt egg i retur.
 
Er det noe i veien for å fore småfuglene med malt? og spiser de det? Bestilte for lenge siden div malt men glemte å si ifra at det skulle pakkes hver for seg, så jeg fikk ei 20kg smørje med ukurant maltblanding..

Jeg ville kanskje fukta det først så det blir littere å tygge/fordøye ;)
men fugler skal vel helst ha noe med litt fett i på denne årstia mener jeg å huske, som nøtter og frø
havre er sikkert bra
 
(Over) tenker litt mye i min evige planlegging.
Er det noe i veien for å meske og eller koke ved full effekt på bryggeren min?
2,5kw (netthandelen 30l)
Skal brygge ute en av de kommende dagene og kan være et sted mellom 2 og 12 grader i lufta.
Testet oppvarmings tider og ble litt kjent med maskinen men tenkte først etterpå om full effekt kan skade vørteren.
 
(Over) tenker litt mye i min evige planlegging.
Er det noe i veien for å meske og eller koke ved full effekt på bryggeren min?
2,5kw (netthandelen 30l)
Skal brygge ute en av de kommende dagene og kan være et sted mellom 2 og 12 grader i lufta.
Testet oppvarmings tider og ble litt kjent med maskinen men tenkte først etterpå om full effekt kan skade vørteren.
Jeg tar sjansen på å si nei. Den er laget for å kunne brukes på full effekt. Men folk som bruker denne kjelen, kan sikkert gi et mer solid råd:).
 
(Over) tenker litt mye i min evige planlegging.
Er det noe i veien for å meske og eller koke ved full effekt på bryggeren min?
2,5kw (netthandelen 30l)
Skal brygge ute en av de kommende dagene og kan være et sted mellom 2 og 12 grader i lufta.
Testet oppvarmings tider og ble litt kjent med maskinen men tenkte først etterpå om full effekt kan skade vørteren.
Er det ikke en bryter for å redusere effekten under mesk? Bryggeren min bruker typisk 20 % av full effekt når mesketemperaturen er nådd selv om det er kaldt. Kokingen kan sikkert foregå med full effekt. Om det blåser, vil det kunne har betydning: Mange bruker et liggeunderlag som isolasjon ved oppvarming.
 
Disse bryggerne må man fastsette effekt tid og temp for å i det heletatt starte maskinen. (hvertfall i manuell modus.)
Såvidt jeg vet har de ikke en slik funksjon.
 
Tilbake
Topp