Tråden for dumme spørsmål.

Har kjøpt Araldite. Satser på at det holder. Den får feste nede rundt hele rammen. Når det gjelder hylleknekten, så er det for liten plass til det, men når hele ramma får, så ser eg ikkje hva knekten kan gjøre i forskjell heller. Eg prøver.
To be continued...
Takk forlkens.

Men her ønsker du deg vel ikke seig? Tec7 er fint, det, altså, men her ville jeg hatt et lim som blei hardt, tror jeg.
Njo, Aralditt blir hardt slik at den kan sprekke ved mye bevegelse varme/kulde osv.
Tec7 forblir fleksibel slik at den tar opp bevegelse. Den er ikke myk som gele...
Hvis du vasker skikkelig og legger nok Tec7 kan du rive av stålet på fryseren med den om du vil...

Njo, Aralditt blir hardt slik at den kan sprekke ved mye bevegelse varme/kulde osv.
Tec7 forblir fleksibel slik at den tar opp bevegelse. Den er ikke myk som gele...
Hvis du vasker skikkelig og legger nok Tec7 kan du rive av stålet på fryseren med den om du vil...
Hva med noen gjennomgående bolter fra under lokken til opp i trekassen et sted? De ryker ikke, men blir kanskje en varmebro?

Jeg har brukt min andel av begge deler, og her ville jeg ikke brukt tec7, men du må gjerne gjøre det.

Trur eg ville hatt ei treplate under lokket som ett mothold og skruer / bolter oppi tappetårnet.
Då har du jo muligheit til å demontere det også om det skal flyttast, skiftast e.l

Da var første brygget på dunk og alt gikk mer eller mindre som smurt.
Eneste uforutsette var tappekranen på bryggeren (som jeg burde ha visst) ikke ga fra seg mer enn en tynn tynn stråle.

Resulterte i spurting opp på loftet å hente hevert og febrilsk sprute inn starsan i slanger å pumpe. Men men gikk greit det.

Så over til spørsmålet, hvor stort avvik fra oppskriften på SG/OG målinger regner man som bra eller dårlig?

Var meget fornøyd med hvor nære jeg var når jeg leste av, men kom på litt senere at jeg har jo ingen anelse hvor stort avvik det egentlig er hehe. Legger ved bilde :)

Å takk for all hjelp så langt! hadde fortsatt stått å klødd meg i baken om det ikke var for norbrygg

Vedlegg

• Screenshot_20211107_180952.jpg
    Screenshot_20211107_180952.jpg
    184,7 KB · Sett: 27
Er det lurt å fukte malten hvis man kverner dagen før?
Og hvor mye var det man skulle bruke igjen, 2%?
Minst 10 min og 2% i følge den kondisjonerte lektoren.

Som @Kloakk sier; fukting av maltet før kverning. Bruk vann tilsvarende 2% av vekta av maltet. Jeg sprayer det på, og rører det inn etterhvert. La det stå i minst 10 minutter før du kverner.

Gevinsten er at du får helere skall, og kan kverne med trangere innstilling. Helere skall minsker risikoen for å få astringens som følge av at det lekker ut tanniner fra skallene, og du minsker også risikoen for at mesken går tett.

Jeg kverner forøvrig to ganger. Skallene forblir hele, og stivelsen blir mer pulverisert. Det er sikkert ikke nødvendig, men koster lite tid og krefter, og bidrar kanskje litt til effektiviteten/gjør det mulig med litt kortere mesketid.

Er det lurt å fukte malten hvis man kverner dagen før?
Og hvor mye var det man skulle bruke igjen, 2%?
Trur ikke det gjør noe om du kverner fukta malt dagen før - sjøl om det antakelig er en dødssynd om du følger lodo-regimet:).

Jeg trur ikke du skal bruke mer enn to prosent vann; mener jeg prøvde, og fant ut at det begynte å sette seg av litt på valsene. Nå - med to prosent - opplever jeg ikke at det gjør noe. Men det har en markant effekt på resultatet i form av helere skall.

Sist redigert:
Er det ikkje fare for mugg eller melkesyre e.l ? Tenker bere på lukta av brukt mesk dagen etter. Men det er kanskje ikkje varmt nok eller fuktig nok, om det er lov å sei.

Tilbake
Topp