Tråden for dumme spørsmål.

Hadde dere brygga med malt som har liggi i bua 3mnd pluss? Det er øl sett. Vet ikke grader i bua
Jeg har sekker med spesialmalt som gikk ut på dato i 2019. Ukvernet selvfølgelig, men de holder seg helt fint i garasjeboden hvor jeg brygger. Da er det kanskje verre med humla di som burde vært fryst, og gjæra som skulle vært i kjøleskapet. Men er det bra dato på humle og gjær så går det nok fint det også. Du kan åpne humleposen et par dager før du tenker å brygge (lukk den igjen med et klips eller teip), lukt og se. Skal være frisk aroma, og pellets skal ha fin grønnfarge. Er det gulnet og lukter tåfis så er det boss, og du må/bør kjøpe ny humle før du brygger.

Det er ikke bare sommervannet som varmere, da? Har en Ur-GF30 selv, og den fungerer akkurat like godt som da den var ny. Men det er selvsagt stor forskjell på kjølekapasiteten mellom sommer og vinter.

25 liter vørter satt i kjøleskap bruker ikke lang tid på å senke seg 5-6 grader. Bare å tilsette gjær som vanlig. Tror ikke det har noen som helst betydning.
Så dere ville ikke ventet med å pitche inn gjæren til kjøleskapet hadde senket ned temperaturen? Eller av liten betydning? Ja, er nok bare sommer-vannet. Målte det til 16 grader, som var endel høyere enn jeg trodde.

Jeg har sekker med spesialmalt som gikk ut på dato i 2019. Ukvernet selvfølgelig, men de holder seg helt fint i garasjeboden hvor jeg brygger. Da er det kanskje verre med humla di som burde vært fryst, og gjæra som skulle vært i kjøleskapet. Men er det bra dato på humle og gjær så går det nok fint det også. Du kan åpne humleposen et par dager før du tenker å brygge (lukk den igjen med et klips eller teip), lukt og se. Skal være frisk aroma, og pellets skal ha fin grønnfarge. Er det gulnet og lukter tåfis så er det boss, og du må/bør kjøpe ny humle før du brygger.
Humla har jeg i frysern og gjære ligger i kjøleskapet :) er bare maltet som har ligget i boden

Så dere ville ikke ventet med å pitche inn gjæren til kjøleskapet hadde senket ned temperaturen? Eller av liten betydning? Ja, er nok bare sommer-vannet. Målte det til 16 grader, som var endel høyere enn jeg trodde.

Dersom renholdet er på topp bør det ikke være noe problem å kjøle ned vørter til riktig temp før du tilsetter gjær.
Det er mange som setter vørter på riktig gjæringstemp over natten, og så pitcher gjær påfølgende morgen.

Er tom for kalsiumklorid og har ikke somla meg til å handle mer.. Var det sånn at det er forskjell på det bryggerbutikkene selger og hva man kjøper på felleskjøpet?

Er tom for kalsiumklorid og har ikke somla meg til å handle mer. Var det sånn at det er forskjell på det bryggerbutikkene selger og hva man kjøper på felleskjøpet?
Det er vel samme produktet som vi bruker, dvs. 77% CaCl i flak. (Resten er vann. )Det er imidlertid ikke "food grade", og inneholder kanskje en del ting vi ikke ønsker i ølet, bl.a. jern. Men om det er i sånne mengder at det vil spille noen rolle når vi bruker det til vannjustering, er vel tvilsomt.

Jeg blei nysgjerrig og googla litt, men klarte ikke å finne noe sikkert om det. Et sted blei det sagt at de hadde testa noe Dow Chemicals solgte som veisalt, og det hadde vært like reint som food grade.

Du kan jo prøve å løse det opp i vann og se om det felles ut noe? (Det var et råd jeg kom over.) Antakelig er det ingen store risikoer forbundet med å bruke det, men jeg er jo langt unna å kunne si noe sikkert:).

Du kan jo prøve å løse det opp i vann og se om det felles ut noe? (Det var et råd jeg kom over.) Antakelig er det ingen store risikoer forbundet med å bruke det, men jeg er jo langt unna å kunne si noe sikkert:).

Jeg kan ingenting om dette, men kan det ikke være noe vannløselig forurensning i det som ikke felles ut?

Jeg kan ingenting om dette, men kan det ikke være noe vannløselig forurensning i det som ikke felles ut?
Jo, det er god logikk, det. Så om det ikke felles ut noe, har du stadig ingen garanti. Men om noe felles ut, så veit du at her er det ikke rensa særlig grundig.

Jo, det er god logikk, det. Så om det ikke felles ut noe, har du stadig ingen garanti. Men om noe felles ut, så veit du at her er det ikke rensa særlig grundig.
CaCl er vanligvis fremstilt som et biprodukt ved syntesering av natriumkarbonat. Så er det forurenset, er det vel dét. Kanskje.
Siden det brukes til avising, kan det neppe inneholde noe «styggedom», siden det skal videre ut i naturen.

Sist redigert:
CaCl er vanligvis fremstilt som et biprodukt ved syntesering av natriumkarbonat. Så er det forurenset, er det vel dét. Kanskje.
Siden det brukes til avising, kan det neppe inneholde noe «styggedom», siden det skal videre ut i naturen.
Det kan f.eks. inneholde jern, som er jordas vanligste metall og ingen fare for naturen. Men det er avgjort en fare for ølet vårt:). (Jeg så i en deklarasjon at innholdet av jern var maks 85 mg/kg. Jeg har ikke brydd meg om å gjøre den matematikken som trengs for å gjøre om dette til ppm i ølet ved normal dosering:). Antakelig helt ubetydelig.)

Mens vi er inne på salt: jeg fikk min første pakke med ting til vannjustering nå i uken, og så til min (svært milde) overaskelse at alt kom i kiloposer (kjøpte kalsiumklorid, kalsiumsulfat og magnesium).

Om jeg tar dette over på syltetøyglass, vil det ta til seg fukt fra luften og klumpe seg?

Det kan f.eks. inneholde jern, som er jordas vanligste metall og ingen fare for naturen. Men det er avgjort en fare for ølet vårt:). (Jeg så i en deklarasjon at innholdet av jern var maks 85 mg/kg. Jeg har ikke brydd meg om å gjøre den matematikken som trengs for å gjøre om dette til ppm i ølet ved normal dosering:). Antakelig helt ubetydelig.)
Hmm. Jern har jo veldig lav smaksgrense, da, i ppb området. Men 85mg/kg gir vel 0,085 ppb, (hvis jeg har hoderegnet riktig(?)).

Mens vi er inne på salt: jeg fikk min første pakke med ting til vannjustering nå i uken, og så til min (svært milde) overaskelse at alt kom i kiloposer (kjøpte kalsiumklorid, kalsiumsulfat og magnesium).

Om jeg tar dette over på syltetøyglass, vil det ta til seg fukt fra luften og klumpe seg?
Så lenge du har det på (tette) glass, går det bra. Men anbefaler å bruke litt små glass, og oppbevare resten på noen lag zip-lock poser.
Kalsiumklorid og magnesiumsulfat absorberer lett fuktighet, i likhet med dme

Har noen anbefaling til slangeklemmer jeg kan bruke på corneliusfatet.
Nå er det tredje typen jeg har prøvd å den er like urund og utett som de 2 første typene.
Alle er innforbi riktig størrelse (den på bildet er 8-12mm slangene er 9,5mm utvendig.)

Vedlegg

• Screenshot_20220904_144230.jpg
    Screenshot_20220904_144230.jpg
    288,1 KB · Sett: 16
  • Screenshot_20220904_144144.jpg
    Screenshot_20220904_144144.jpg
    326,3 KB · Sett: 16
Tilbake
Topp