Tråden for dumme spørsmål.

Jeg kjøpte en Brewtools B80 brukt av en kar nå, og fikk en masse greier med, deriblant en del ølsett. De eldste var Ølbrygging.no sin Premium Pilsner der gjæren (Fermentis S-23) gikk ut på dato i desember 21.
Er det noe poeng i å prøve den, eller er det bare å skaffe ny gjær med en gang?
 
Jeg kjøpte en Brewtools B80 brukt av en kar nå, og fikk en masse greier med, deriblant en del ølsett. De eldste var Ølbrygging.no sin Premium Pilsner der gjæren (Fermentis S-23) gikk ut på dato i desember 21.
Er det noe poeng i å prøve den, eller er det bare å skaffe ny gjær med en gang?
Det går jo an å se om du får liv i den med en starter, men jeg hadde ikke tatt bryet selv.

Her er hva Fermentis selv skriver om lagring og oppbevaring:

Storage​

For less than 6 months: the product must be stored below 24°C. For more than 6 months: the product must be stored below 15°C. For short periods not exceeding 7 days there is an exception to these rules.

Shelf life​

36 months from production date. Refer to best before end date printed on the sachet.Opened sachets must be sealed and stored at 4°C (39°F) and used within 7 days of opening.Do not use soft or damaged sachets.
 
Jeg kjøpte en Brewtools B80 brukt av en kar nå, og fikk en masse greier med, deriblant en del ølsett. De eldste var Ølbrygging.no sin Premium Pilsner der gjæren (Fermentis S-23) gikk ut på dato i desember 21.
Er det noe poeng i å prøve den, eller er det bare å skaffe ny gjær med en gang?
Sett en 1-liters starter på den, så finner du ut om det er liv i den. Funker den, så bare stepper du den opp til 3 liter. (Har du rører?)
 
Da hadde jeg ikke stussa engang, tatt den gjæra jeg hadde kontroll over hvordan har vært lagra og som attpåtil var innafor best før datoen.
Godt poeng, satser på Brewly'en jeg

Ps: nå skjønner jeg hvorfor du og "alle" snakker varmt om BT, foreløpig har jeg bare vasket den med varme og sirkulasjon, men dette er jo noe helt annet. Det oser kvalitet og brukervennlighet i alle kanter.
 
Heisann
Jeg skulle brygge noe som skulle bli omtrent noe imellom en west coast ipa og en apa, og baserte meg på rester av malt og humle jeg hadde igjen fra tidligere. Siktet på 12 liter bryggevolum, og en OG på 1.064. Jeg hadde i 3 kg best pale ale malt, 200 g best wheat malt og 65 g citra humle. Gjærer med us-05. Tenkte å tørrhumle med 35 g citra.

Jeg feilberegnet hvor mye som skulle fordampe underveis, slik at det plutselig ble kun 10 liter til gjæring, og en OG på 1.074. Så kommer spørsmålet: Kunne jeg hatt i mer vann etter koking for å treffe riktig OG? Fargen på vørteren ble forøvrig mye mørkere enn jeg hadde tenkt.

Mvh Per.
 
Heisann
Jeg skulle brygge noe som skulle bli omtrent noe imellom en west coast ipa og en apa, og baserte meg på rester av malt og humle jeg hadde igjen fra tidligere. Siktet på 12 liter bryggevolum, og en OG på 1.064. Jeg hadde i 3 kg best pale ale malt, 200 g best wheat malt og 65 g citra humle. Gjærer med us-05. Tenkte å tørrhumle med 35 g citra.

Jeg feilberegnet hvor mye som skulle fordampe underveis, slik at det plutselig ble kun 10 liter til gjæring, og en OG på 1.074. Så kommer spørsmålet: Kunne jeg hatt i mer vann etter koking for å treffe riktig OG? Fargen på vørteren ble forøvrig mye mørkere enn jeg hadde tenkt.

Mvh Per.
Det korte svaret på dette er ja :). Endring av sluttvolum påvirker også aroma og bitterhet fra humlen selvsagt.
 
Heisann
Jeg skulle brygge noe som skulle bli omtrent noe imellom en west coast ipa og en apa, og baserte meg på rester av malt og humle jeg hadde igjen fra tidligere. Siktet på 12 liter bryggevolum, og en OG på 1.064. Jeg hadde i 3 kg best pale ale malt, 200 g best wheat malt og 65 g citra humle. Gjærer med us-05. Tenkte å tørrhumle med 35 g citra.

Jeg feilberegnet hvor mye som skulle fordampe underveis, slik at det plutselig ble kun 10 liter til gjæring, og en OG på 1.074. Så kommer spørsmålet: Kunne jeg hatt i mer vann etter koking for å treffe riktig OG? Fargen på vørteren ble forøvrig mye mørkere enn jeg hadde tenkt.

Mvh Per.
For å treffe en OG på 1.064 kan det tilsettes 1,56 liter vann. Tilsetter du 2 liter havner du rundt 1.062. Om du stoler på vannet ditt trenger du ikke koke det men det er anbefalt.

At vørteren ser mørkere ut etter kok er helt vanlig, den blir endel lysere etterhvert som den gjærer og har en relativt mye lysere farge når ølet er ferdig gjæret.
 
For å treffe en OG på 1.064 kan det tilsettes 1,56 liter vann. Tilsetter du 2 liter havner du rundt 1.062. Om du stoler på vannet ditt trenger du ikke koke det men det er anbefalt.

At vørteren ser mørkere ut etter kok er helt vanlig, den blir endel lysere etterhvert som den gjærer og har en relativt mye lysere farge når ølet er ferdig gjæret.
Takk. Godt å vite at det er mulig, men tror du det har noe å si om jeg tilsetter 1,56 liter nå? Den har stått ca 19 timer nå, og er godt igang med gjæringen.
 
@Permen Ser du har lest effektivitetsartikkelen min. Siden du gjorde det, kikka jeg gjennom på nytt, og fant at den mangla noe viktig. Dermed fikk jeg føyd til det. Det er dette, som det er ganske nyttig å vite når du skal beregne effektivitet:

Vær klar over at effektivitetsprosenten vil synke når du brygger sterkere øl. Det er en effekt du ikke kan påvirke. Den er en logisk følge av at du bruker mer malt, og at det dermed blir et prosentvis større svinn i form av sukkerholdig væske som blir igjen i masken. I følge John Palmer i How to Brew vil effektiviteten minske med ca. 2,5% for hvert femte egenvektspoeng du øker vørterstyrken med. Har du en effektivitet på 80% når du brygger et øl med OG på 1.050, vil effektiviteten synke til 77,5% når du øker styrken til 1.055, og til 75% når du øker videre til 1.060. (Min erfaring er at dette stemmer ganske bra. Men du må finne ut om det gjør det på ditt system.)
 
For å treffe en OG på 1.064 kan det tilsettes 1,56 liter vann. Tilsetter du 2 liter havner du rundt 1.062. Om du stoler på vannet ditt trenger du ikke koke det men det er anbefalt.

At vørteren ser mørkere ut etter kok er helt vanlig, den blir endel lysere etterhvert som den gjærer og har en relativt mye lysere farge når ølet er ferdig gjæret.
Det med fargeforandring har jeg aldri tenkt på. Hvordan fant du ut det? Og hva kan det skyldes?

Ikke at det er viktig, jeg blei bare nysgjerrig:).
 
Det med fargeforandring har jeg aldri tenkt på. Hvordan fant du ut det? Og hva kan det skyldes?

Ikke at det er viktig, jeg blei bare nysgjerrig:).
Det fant jeg ut ved bruk av øynene, OG prøven vil være temmelig lik FG prøven så lenge OG prøven tas før gjær blir tilsatt.

Hvorfor den ser mørkere ut under gjæring vil jeg tro skyldes turbiditet :)
 
Så glad for dette forumet her. Selv om det er noen år siden jeg brygget aller første gang, og er ganske trygg på det meste som står i nybegynnerbøkene, føler jeg meg fremdeles som nybegynner nå som jeg har begynt å sette meg dypere inn i faget. Akkurat nå er det vannjustering jeg fordyper meg i. Ulempen er at da kløner jeg fortere til andre ting - som effektiviteten for eksempel.
 
Så glad for dette forumet her. Selv om det er noen år siden jeg brygget aller første gang, og er ganske trygg på det meste som står i nybegynnerbøkene, føler jeg meg fremdeles som nybegynner nå som jeg har begynt å sette meg dypere inn i faget. Akkurat nå er det vannjustering jeg fordyper meg i. Ulempen er at da kløner jeg fortere til andre ting - som effektiviteten for eksempel.
Det er et tema det er fort gjort å drukne i:). Og det er egentlig ganske unødvendig. Tenk på klorid og sulfat som salt og pepper, og bruk dem på den måten, men bruk dem med måte om du ikke vil at ølet skal smake hardt og mineralsk. Blir det mer enn tre teskjeer til sammen i et 25-liters brygg bør du stoppe opp og tenke litt på om det er det du vil. Og så kan du bruke noe magnesiumsulfat i stedet for en del av kalsiumsulfatet, sånn at du får litt magnesium med, men det er ikke fryktelig nødvendig.

For å justere pH må du ha syre i skapet. Fosforsyre og mjølkesyre er de to vanlige å bruke. Fosforsyre har den fordelen at du kan bruke mer av det, om nødvendig. Mjølkesyra setter smak om du bruker over en viss mengde.

Jeg har inntrykk av at de vanlige kalkulatorene er gode. Bruker du dem, treffer du pH i mesken godt. (Da bør du ha en vannrapport. Men de fleste med vanlig norsk overflatevann kan egentlig betrakte vannet sitt som mineralfritt. Forskjellen mellom ingenting og det faktiske mineralinnholdet er forsvinnende liten.) Jeg mener det er fornuftig å følge med på pH i den vørteren du setter til kok, og også å ha kontroll på pH i vørteren etter kok. Og da trenger du et pH-meter. (Om ølet ditt blir for syrlig, eller om det smaker flatt, kan det ha sammenheng med for lav eller for høy pH i vørteren til gjæring. Og en litt krass karakter på bitterheta kan ha sammenheng med for høy pH under kokinga.)

Ikke bli slave av vannprofiler du finner på nettet - særlig ikke "historiske" vannprofiler. Samtidig bør du vite hvordan forholdet mellom sulfat og klorid typisk ser ut i en ølstil, og så kan du bruke det som utgangspunkt. Og husk på at den totale mengden mineraler kan være en del av profilen. Lite mineraler gir et bløtt øl, et høyt innhold gir et hardt øl. Men de fleste øltyper er ikke ekstreme i noen retning når det gjelder dette.

Maltet inneholder en god del mineraler, og det kan variere en del. Hvordan har du ingen mulighet til å finne ut. Dine tilsetninger kommer på toppen av dette. Så om du måler tilsetningene dine nøyaktig eller slomser litt, har egentlig liten betydning - men det er vel greit å slomse noenlunde metodisk:). Martin Brungard - som er en ganske anerkjent autoritet på området - sier forøvrig at det har liten betydning om du bruker litt mer eller litt mindre. Men om du liker å være nøyaktig, gjør det jo ikke noe, heller. Og om risikoen for å havne på feil side av ei grense er liten, så minsker du den tross alt ved å være nøyaktig.
 
Noen sier vannjustering er det første man bør begynne med. Andre sier det er det siste. Jeg har kjøpt Vannjusteringspakken fra bryggselv.no, og der er det meste jeg trenger med i pakka. Å tenke på klorid og sulfat som salt og pepper er den beste forklaringen jeg har hørt til nå. Når jeg setter meg inn i et nytt tema prøver jeg å lære meg "hvorfor" før jeg lærer meg "hvordan". Foreløpig bruker jeg kalkulatorer på nettet, og så leser jeg hvorfor jeg skal ha i det kalkulatoren sier.
 
Noen sier vannjustering er det første man bør begynne med. Andre sier det er det siste. Jeg har kjøpt Vannjusteringspakken fra bryggselv.no, og der er det meste jeg trenger med i pakka. Å tenke på klorid og sulfat som salt og pepper er den beste forklaringen jeg har hørt til nå. Når jeg setter meg inn i et nytt tema prøver jeg å lære meg "hvorfor" før jeg lærer meg "hvordan". Foreløpig bruker jeg kalkulatorer på nettet, og så leser jeg hvorfor jeg skal ha i det kalkulatoren sier.
Hehe, å si at det er det første man skal lære seg blir nesten som å lære seg chiptuning før kløtsj/gir på veien mot førerkortet. Men om man har vrient brønnvann er det selvsagt noe man bør se på allerede tidlig.
 
Tilbake
Topp