Tråden for dumme spørsmål.

Blir ikke helt det samme, tror jeg. På 1000m høyde er lufttrykket lavere, og dermed blir kokepunktet, (og fordampningspunktet) lavere. Så man får ikke samme fordampningseffekten, (slik jeg har forstått "hjelper" vannfordampningen DMS til å unnslippe). Kokepunktet til DMS er jo bare 37.3C, så en effekt får man jo allikevel. Med forbehold om at jeg har forstått effekten av kok på DMS...
DMS er ikke noe problem. Problemet er heller å få til DMS der det skal være, nemlig i pils.

Skulle fukte og kværne no Bonsak fruktopia i dag, men det var f* ikke lett. Valsene ville knapt nok gripe tak i korna
I tilleg fant jeg en stor stein og en plastikk bit oppi..

Men så til det dumme spørsmålet som jeg tror har vært oppe før; hvor lenge holder fukta malt seg?
Får ikke brygga i dag, håper i morgen

Vedlegg

• IMG_6472 (1).jpeg
    IMG_6472 (1).jpeg
    934,5 KB · Sett: 25
Skulle fukte og kværne no Bonsak fruktopia i dag, men det var f* ikke lett. Valsene ville knapt nok gripe tak i korna
I tilleg fant jeg en stor stein og en plastikk bit oppi..

Men så til det dumme spørsmålet som jeg tror har vært oppe før; hvor lenge holder fukta malt seg?
Får ikke brygga i dag, håper i morgen
Tviler på om det gjør noe særlig forskjell. Maltet inneholder minst 4% fuktighet allerede. Om du øker til 6% har jeg vondt for å se at det har noen særlig betydning - og i alle fall ikke over et så kort tidsrom. Relax, don't worry etc:).

En LODO-brygger vil si at mer enn 15 minutter før du starter mesken må det ikke gå. Da får du alvorlige oksidasjonsproblemer, og all den gode maltsmaken er gått til helvete. Men ... :).

Hvor mange pakker w-34/70 hvis man skal gjære på ale-temperatur (18 grader i mitt tilfelle)? Har noe malt- og humlerester jeg tenkte å bruke på en dampøl og w-34-70 er det jeg har til rådighet. 44l til gjæring og OG 1.050.

Man har vel litt impulskontroll, men den forsvinner som dugg for solen når det kommer en god rabatt :rolleyes:
Men til noe helt annet, (ett dumt spørsmål).
Jeg har en Best Bitter stående og gjære med Verdant, i en Brewbucket. Fin tank, og gjær, å høste fra, som jeg har gjort de siste dagene. Så slo det mag; når man åpner lokket eksponerer man jo krausen for luft. Krausen beskytter jo ølet fra oksidasjon, (humlen og alkoholen), men vil ikke dette være en fordel? Man forer jo gjæren med litt ekstra oksygen…som den har godt av… Greit nok, det blir litt ekstra estere, men det får man jo sammehva når man oksygenerer vørteren i starten. Kan dette være ett latmannsalternativ til å oksygenere i starten?

Sist redigert:
Man har vel litt impulskontroll, men den forsvinner som dugg for solen når det kommer en god rabatt :rolleyes:
Men til noe helt annet, (ett dumt spørsmål).
Jeg har en Best Bitter stående og gjære med Verdant, i en Brewbucket. Fin tank, og gjær, å høste fra, som jeg har gjort de siste dagene. Så slo det mag; når man åpner lokket eksponerer man jo krausen for luft. Krausen beskytter jo ølet fra oksidasjon, (humlen og alkoholen), men vil ikke dette være en fordel? Man forer jo gjæren med litt ekstra oksygen…som den har godt av… Greit nok, det blir litt ekstra estere, men det får man jo sammehva når man oksygenerer vørteren i starten. Kan dette være ett latmannsalternativ til å oksygenere i starten?
Nei, dessverre; jeg trur det er viktig at gjæren får en god start - og særlig hvis du bruker gjær som kanskje har litt lave lagre av steroler og lipider, altså membranråstoff. Men jeg vil ikke se bort fra at det kan være et poeng videre. Dette veit jeg lite om. Men om du dropper å ha lokk på fram til gjæringa begynner å avta, gjør du jo bare det mange bryggerier fremdeles gjør, nemlig å bruke "åpen gjæring". Det går åpenbart helt fint. Så at du tar av lokket for å høste gjær, kan jeg vanskelig tenke meg har noen negativ effekt - kanskje bortsett fra faren for infeksjon. Men du har sikkert greit styr på den.

Skal du prøve deg på åpen gjæring, må du bare sørge for at det ikke kan komme noe nedi tanken din. Legg folie over, eller en (godt kokt) duk. Men dette kjenner du sikkert godt til:).

Jeg kjøpte en Brewtools B80 brukt av en kar nå, og fikk en masse greier med, deriblant en del ølsett. De eldste var Ølbrygging.no sin Premium Pilsner der gjæren (Fermentis S-23) gikk ut på dato i desember 21.
Er det noe poeng i å prøve den, eller er det bare å skaffe ny gjær med en gang?

Jeg kjøpte en Brewtools B80 brukt av en kar nå, og fikk en masse greier med, deriblant en del ølsett. De eldste var Ølbrygging.no sin Premium Pilsner der gjæren (Fermentis S-23) gikk ut på dato i desember 21.
Det går jo an å se om du får liv i den med en starter, men jeg hadde ikke tatt bryet selv.

Her er hva Fermentis selv skriver om lagring og oppbevaring:

Storage​

For less than 6 months: the product must be stored below 24°C. For more than 6 months: the product must be stored below 15°C. For short periods not exceeding 7 days there is an exception to these rules.

Shelf life​

36 months from production date. Refer to best before end date printed on the sachet.Opened sachets must be sealed and stored at 4°C (39°F) and used within 7 days of opening.Do not use soft or damaged sachets.

Sett en 1-liters starter på den, så finner du ut om det er liv i den. Funker den, så bare stepper du den opp til 3 liter. (Har du rører?)

Da hadde jeg ikke stussa engang, tatt den gjæra jeg hadde kontroll over hvordan har vært lagra og som attpåtil var innafor best før datoen.
Godt poeng, satser på Brewly'en jeg

Ps: nå skjønner jeg hvorfor du og "alle" snakker varmt om BT, foreløpig har jeg bare vasket den med varme og sirkulasjon, men dette er jo noe helt annet. Det oser kvalitet og brukervennlighet i alle kanter.

Heisann
Jeg skulle brygge noe som skulle bli omtrent noe imellom en west coast ipa og en apa, og baserte meg på rester av malt og humle jeg hadde igjen fra tidligere. Siktet på 12 liter bryggevolum, og en OG på 1.064. Jeg hadde i 3 kg best pale ale malt, 200 g best wheat malt og 65 g citra humle. Gjærer med us-05. Tenkte å tørrhumle med 35 g citra.

Jeg feilberegnet hvor mye som skulle fordampe underveis, slik at det plutselig ble kun 10 liter til gjæring, og en OG på 1.074. Så kommer spørsmålet: Kunne jeg hatt i mer vann etter koking for å treffe riktig OG? Fargen på vørteren ble forøvrig mye mørkere enn jeg hadde tenkt.

Mvh Per.

Heisann
Jeg skulle brygge noe som skulle bli omtrent noe imellom en west coast ipa og en apa, og baserte meg på rester av malt og humle jeg hadde igjen fra tidligere. Siktet på 12 liter bryggevolum, og en OG på 1.064. Jeg hadde i 3 kg best pale ale malt, 200 g best wheat malt og 65 g citra humle. Gjærer med us-05. Tenkte å tørrhumle med 35 g citra.

Jeg feilberegnet hvor mye som skulle fordampe underveis, slik at det plutselig ble kun 10 liter til gjæring, og en OG på 1.074. Så kommer spørsmålet: Kunne jeg hatt i mer vann etter koking for å treffe riktig OG? Fargen på vørteren ble forøvrig mye mørkere enn jeg hadde tenkt.

Mvh Per.
Det korte svaret på dette er ja :). Endring av sluttvolum påvirker også aroma og bitterhet fra humlen selvsagt.

Tilbake
Topp