Tråden for dumme spørsmål.

For å være mer presis er jo fenoler kjemisk, i den forstand at den er en organisk gruppe og gir ofte opphav til aromaer vi forbinder som krydret og parfymerte, men også alkoholisk (kanskje fordi vi ikke klarer skille det fra parfymerte)
Der har vi det! Helt klart er det Polyvinylpyrrolidon-ortofenylfenolkompleks jeg smaker. :p

For å være mer presis er jo fenoler kjemisk, i den forstand at den er en organisk gruppe og gir ofte opphav til aromaer vi forbinder som krydret og parfymerte, men også alkoholisk (kanskje fordi vi ikke klarer skille det fra parfymerte)
Jeg var nettopp på usmakkurs, og der er "fenolsk" en av usmakene du blir servert. Jeg veit ikke hvilket stoff som brukes - eller om det er en kombinasjon av flere - men det ligger faktisk ikke så langt unna det du forventer å finne i belgisk øl, bare at det er rimelig ubehagelig. Det er en smak jeg kjenner godt fra egne øl, dessverre, og jeg hadde med et par flasker som blei servert til slutt. Og det var ingen tvil om hva det var.

Jeg var nettopp på usmakkurs, og der er "fenolsk" en av usmakene du blir servert. Jeg veit ikke hvilket stoff som brukes - eller om det er en kombinasjon av flere - men det ligger faktisk ikke så langt unna det du forventer å finne i belgisk øl. Men det er rimeig ubehagelig. Det er en smak jeg kjenner godt fra egne øl, dessverre, og jeg hadde med et par flasker som blei servert til slutt. Og det var ingen tvil om hva det var.

Hehe, jeg hadde med det samme på usmakskurs for et par år siden
Lurer på om jeg tar med no likt i morgen :rolleyes:

Jeg var nettopp på usmakkurs, og der er "fenolsk" en av usmakene du blir servert. Jeg veit ikke hvilket stoff som brukes - eller om det er en kombinasjon av flere - men det ligger faktisk ikke så langt unna det du forventer å finne i belgisk øl, bare at det er rimelig ubehagelig. Det er en smak jeg kjenner godt fra egne øl, dessverre, og jeg hadde med et par flasker som blei servert til slutt. Og det var ingen tvil om hva det var.
Temperaturkontroll, temperaturkontroll, temperaturkontroll.

Temperaturkontroll, temperaturkontroll, temperaturkontroll.
Eller reinslighet, reinslighet, reinslighet:). Jeg fikk det nå i to øl gjæret med samme gjær, som var gjenbrukt en god del ganger, mens det ikke var tegn til det i andre øl av samme slag - vi snakker om pils - som var gjæret under samme forhold.

Jeg vet nå ikke det. Jeg har hatt belgisk gjæret strengt og løst og forholda har vært som de er uten at det ser ut til å være faktor nr. 1
Jeg tror det kan være andre ting, og gjærtype først og fremst

Jeg vet nå ikke det. Jeg har hatt belgisk gjæret strengt og løst og forholda har vært som de er uten at det ser ut til å væte faktor nr. 1
Jeg tror det kan være andre ting, og gjærtype først og fremst
Nettopp. Noen gjærtyper er genetisk POF+, andre POF-, og produsentene opplyser om det. (POF = Phenolic Off-Flavours).

Er ikke sikkert det er noe galt med ølet. 15C temp, for å smake maksimalt. Tror det rett og slett er umodent enda, og at jeg blir lurt av den andre batchen for Verdant presenterer smak/aroma humlen bedre.

received_690889996407432.jpeg

Mens jeg venter på at tappekranene skal komme i posten sitter jeg å funderer på hvordan jeg skal merke hva som er i kranene.

Tidliger har jeg brukt selvklebende kritttavle. Det fungerer dårlig da de blir slitte og får merker som aldri går bort og er et ork å erstatte. Jeg antar at tavlemaling vil ende opp med samme problem.

Kranhåndtak med plass til etiketter er, i mine øyne, heselige og totalt uaktuelt, samme gjelder skilt man henger på krankragen.

Jeg har sett litt på magnetiske skilt, men jeg trenger ikke 100stk og vil helst ikke vente 1 måned på å få de.

Akkurat nå har jeg landet på å bare kjøpe en kritttavle og magneter med krok så jeg enkelt kan skifte den ut når den blir slitt, evt bare ha den stående oppå kjøleskapet.

Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med :)

Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med :)

Har sånn magnetisk whiteboard folie, ikke optimalt. Vurderer en liten skjerm som kan brukes med Brewboard, uten å ha planlagt hvilken skjerm som skal kjøpes enda.

Har sånn magnetisk whiteboard folie, ikke optimalt. Vurderer en liten skjerm som kan brukes med Brewboard, uten å ha planlagt hvilken skjerm som skal kjøpes enda.
Den var midt i blinken, pc'en i bryggeriet står rett ved siden av fatskapene, så da kjører jeg den løsningen, integrering med Brewfather var jo bare helt nydelig, mange takk!

IMG_20231001_144749_copy_1824x1367.jpg
Jeg har en whiteboardbit som jeg limer papiretiketter på med melk. Fungerer greit. Vis vedlegget 64365
Knall oppsett, takk for tips :)

Du kan også se på Barhelper (norskprodusert) finnes som app og nettløsning.
Stemmer det, har jo vært borti den for en stund siden og gått helt i glemmeboka, om den fungerer like godt og Brewboard ikke har muligheten til å manuelt legge inn tappinger er den nok å foretrekke, takk igjen :)

Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).

Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.

Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?

10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?

Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).

Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.

Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?

10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Sørg for at pH er lavest mulig, og stopp før 1.006, ja mål underveis

Tilbake
Topp