Kold Brygg
Moderator
Orker ikke å lete.
Noen som har en formel for utregning av alkohol når jeg blander bær i surøl?
Du må ha sukkertettheten til frukten du bruker, ofte oppgitt i Brix.Orker ikke å lete.
Hver gang jeg ser sånt, blir jeg bare så j.... misunnelig.Men siden du spurte etter en formel
---------------------( [Liter øl] * [Opprinnelig OG] ) + [Kg frukt]
Kalkulert OG = -------------------------------------------------------
--------------------------[Liter øl] + ( [Kg frukt] / [SG frukt] )
Eksemplet over:
---------------------( [25] * [1,054] ) + [2]
Kalkulert OG = ----------------------------- = 1,053
----------------------[25] + ( [2] / [1.040] )
Jeg har gjort det med en dry stout på litt over 4 prosent. Fikk sølv i NM.Noen som har erfaring med å mixe us-05 og s-04?
Tenker på stout. Type Imperial
@Finn Berger , du har litt erfaring med å blande engelsk tørrgjær..?
Kan godt hende - men i så fall har jeg glemt det.Noen som har erfaring med å mixe us-05 og s-04?
Kan godt hende - men i så fall har jeg glemt det.
Men det er neppe noe problem å blande de to der så vidt jeg kan se. Sida den ene er mer nøytral enn den andre, vil vel den som gir mest gjærpreg dominere smaksbildet - men du tenker kanskje på en kombinasjon av attenuative egenskaper og smaksbidrag?
Jeg har veldig liten erfaring med sånne monsterøl som du brygger, så det skal jeg ikke ha noen mening om.Kanskje us-05 kan hjelpe når det kommer til karbonering også
Jeg har veldig liten erfaring med sånne monsterøl som du brygger, så det skal jeg ikke ha noen mening om.
S-04 legger seg jo som sement i bunn. Er ganske lenge sia jeg flaskekarbonerte, men husker en engelsk porter som tok bra med tid før fikk kullsyre. Kom til slutt, men stod i to måneder i boda før det ble noe fart i det.Har du aldri problemer med karbonering når du bruker engelsk gjær og de blir stående litt før tapping?
Du har vel også brygga noen sterke øl ?
Bare med wlp002 - den som har vært regna som Fuller's gjær. Den detter jo ut som en sekk murstein.Har du aldri problemer med karbonering når du bruker engelsk gjær og de blir stående litt før tapping?
Du har vel også brygga noen sterke øl ?
Erfaringen min med sleggesaft type Imperial er at gjærcellene stort sett har drukket seg i hjel når ABV overstiger tålegrensen til de overnevnte. Ergo har jeg innsett at jeg ikke kommer utenom CBC-1 eller F2 ved flaskekarbonering.Noen som har erfaring med å mixe us-05 og s-04?
I teorien er ikke det der optimalt. Når du bruker hele kaka i det andre brygget, snakker vi om radikal overpitching. En konsekvens er at du får relativt liten tilvekst - gitt at du ikke øker volumet på brygget, da. Konsekvensen av det igjen, er at du sitter med en eldrebølge: Du vil ha en stor andel gamlinger i den gjærbefolkninga du pitcher. Og vi gamle jobber jo ikke så mye.Erfaringen min med sleggesaft type Imperial er at gjærcellene stort sett har drukket seg i hjel når ABV overstiger tålegrensen til de overnevnte. Ergo har jeg innsett at jeg ikke kommer utenom CBC-1 eller F2 ved flaskekarbonering.
Dersom hensikten med blandingen er en gjær som tyner utgjæringen max før gjærcellene oppgir ånden, kan det muligens ha noe for seg...
Personlig "barsker" jeg opp S-04 ved å først kjøre en Dry Stout, deretter ennå en batch med samme på full gjærkake og til slutt Imperial på full gjærkake fra sistnevnte...
Iflg. teorien har du nok rett... iflg. empirien fungerer dette for megI teorien er ikke det der optimalt. Når du bruker hele kaka i det andre brygget, snakker vi om radikal overpitching. En konsekvens er at du får relativt liten tilvekst - gitt at du ikke øker volumet på brygget, da. Konsekvensen av det igjen, er at du sitter med en eldrebølge: Du vil ha en stor andel gamlinger i den gjærbefolkninga du pitcher. Og vi gamle jobber jo ikke så mye.
Nå gjør du det bare én gang, så det går sikkert bra, sjøl om det uansett hadde vært bedre å bruke halve kaka - eller mindre - til det andre brygget. Men skal en gjenbruke gjær over flere brygg, er å bruke hele kaka klart negativt.
hehe - trur ikke det siste der er så mye å stole på. Men det sies jo at det er det er i det tredje brygget en gjær jobber best, og det kan nok være en faktor her.Iflg. teorien har du nok rett... iflg. empirien fungerer dette for meg
En "eldrebølge", slik du beskriver det, vil nok forekomme men i en klart større "befolkning" vil det likevel være tilstrekkelig med unge friske individer.
En annen faktor en ikke skal se bort fra er at godt "inndrukne gamlinger" tåler en god del ABV før de legger inn årene
Bare med wlp002 - den som har vært regna som Fuller's gjær. Den detter jo ut som en sekk murstein.
Vurdert Nottingham? Den tåler sterke øl veldig godt og gir også litt av estere som du ønsker.002 karbonert OST helt fint nå sist. Ellers er det når jeg kommer over 8% at jeg ikke stoler på de engelske,
men us-05 klarer av en grunn normalt helt fint å karbonere sterke øl på egnhånd
Grunnen til at jeg ønsker å blande inn no engelsk er for å få med litt estere, men ikke for mye