Det er ikke så mange som har tilgang til kjeramikkovn. Jeg jobbet en gang på en lab som drev med analyse av organiske stoffer. Alt av glass som var brukt gikk i ovnen på kvelden og ble varmet opp over natten til høyest mulig temperatur hvor glasset fortsatt var stabilt og dermed var alt organisk brent vekk og tilintetgjort.men greit å rengjøre den først da. Så det ikke noe brenner deg fast
Ikke like moro å få vekk etter en tur i ovnen
Utstyrspresset begynner å bli følbart nåDet er ikke så mange som har tilgang til kjeramikkovn. Jeg jobbet en gang på en lab som drev med analyse av organiske stoffer. Alt av glass som var brukt gikk i ovnen på kvelden og ble varmet opp over natten til høyest mulig temperatur hvor glasset fortsatt var stabilt og dermed var alt organisk brent vekk og tilintetgjort.
Sikkert ikke så dumt å investere i et nytt mål, men det holder med billigere greier. Ei vanlig vannkanne holder sikkertJeg må jo ærlig innrømme at det 3-liters målet har jeg hatt siden jeg startet å brygge for ca. 10 år siden. Kanskje litt risikosport, men jeg bruker det først til å tappe kokende vørter gjennom kranen noen runder for å drepe det som evt. måtte være av bakterier der. Gir det også et dypp i en bøtte med Starsan før truben helles oppi og det står med alufolie over i kjøleskap. Er ikke noen storbrygger, men ila. noen og 70 brygg har det gått bra uten infeksjoner. Kanskje uansett på tide å bytte det ut. Det er tross alt en liten investering.
Vi har en slik stående på jobb. Den er hakket mer brukt enn overheaden vår.Utstyrspresset begynner å bli følbart nå.
Skal man ta dette på alvor må man slutte med whirlpooling, det er jo litt overraskende. Skulle likt å se denne testen med et øl med mye humle, om resultatet blir det samme.Vet ikke hvor mye trub som er for mye. Her er det en som har testet fire forskjellige muligheter, alt fra ren vørter til kok og ren vørter til gjæring til det motsatte. Ølene ble blind-testet av en hel del folk, blant annet flere sertifiserte øldommere. Det som kom best ut var ren vørter til kok, men med trub til gjæring. Nå ble det jo testet med Cream Ale, så trub er nok i den lavere enden og han påpeker at forsøket ikke er noe bevis for utfallet.
Jeg er så gammel at for meg er alt annet undervisningsutstyr enn tavle & kritt nymotens fanteriVi har en slik stående på jobb. Den er hakket mer brukt enn overheaden vår.
Tipper det er noen slike rundt om på skoler, som ikke er nyoppusset (ca 2005-), og som kanskje er glad for at noen er interessert og vil hente.
Den største ulempen med overhead/lysark er at det du skal vise fram av og til blir speilvendt eller opp-ned. Men det er en svakhet med teknologien du bare må leve med!Jeg er så gammel at for meg er alt annet undervisningsutstyr enn tavle & kritt nymotens fanteri. Det inkluderer overhead'en.
Observerer også utstrakt bruk av tavle og kritt på Craft Pub'ene også!Jeg ser for meg at overgangen til ølbrygging for en lærer må være ganske enkel, de bruker jo samme utstyret.
Vis vedlegget 71400Vis vedlegget 71402

Hvor blir det av flanellografen?
Det forsvant da balloptikonet kom og lagde revolusjon.Hvor blir det av flanellografen?
Husker den fra kristendomstimene i barneskolen. Bra vi slapp det tullet etterhvert... -Det religiøse, altså.Hvor blir det av flanellografen?
Det var jo interessant å få et lite innblikk i det teknologiske nivået på internt informasjonsarbeid innafor oljesektorenDen største ulempen med overhead/lysark er at det du skal vise fram av og til blir speilvendt eller opp-ned. Men det er en svakhet med teknologien du bare må leve med!
Det er lenge siden, så jeg husker ikke. Poenget var at alt organisk skulle brytes ned uten at glasse begynte å bli utstabilt. 960grader høres i og for seg fornuftig og litt kjent ut.960 grader?
Det er ikke så mange som har tilgang til kjeramikkovn. Jeg jobbet en gang på en lab som drev med analyse av organiske stoffer. Alt av glass som var brukt gikk i ovnen på kvelden og ble varmet opp over natten til høyest mulig temperatur hvor glasset fortsatt var stabilt og dermed var alt organisk brent vekk og tilintetgjort.
Ølbrygging har for tiden salg på humle, noen er fra 2020 - kanskje det fungerer? (Har aldri laget Lambic selv).Lyst til å brygge en lambic - men sliter med å få tak i humle med lav nok alfasyre, gjerne "gammel lambic-humle". Er det noen steder i norge som selger slik humle? Kjenner til humle.se og freshops.com.