Tråden for dumme spørsmål.

Bør en glykolkjøler glykolnivå stå i høyde over tankene den kjører glykol i så man ikke risikerer flow som gjør at glykol forlater kjøleren i overflow exiten? Tenket å sette lindr’en i ei hylle på veggen. Tankene har lukkede sløyfer, det har ikke kjøleren

Tror du bare kan kalibrere Rapt pill i det vinduet som du nevner. Det jeg gjorde var og først ta 0 punktet i vann og deretter slapp jeg den i gjæringskaret og tok en måling til. Det blir jo med forbehold at OG er målt med korrekt hydrometer e.l Hadde både Rapt pill og en Tilt i forrige brygg da jeg kalibrerte Tilt etter batteribytte også. Må si at Rapt Pill er mindre påvirket av gjærguffe som fester seg på.
Bruker de mest til å skru opp tempen til diacetyl rest når det nærmer seg slutten om ikke målingene er helt ute av på grafen. Selv om FG kan være litt utafor det jeg måler med Anton Paar EasyDens så viser den konsekvent en helt rett strek når gjæringa er over.

Men siden du spurte etter en formel :)

---------------------( [Liter øl] * [Opprinnelig OG] ) + [Kg frukt]
Kalkulert OG = -------------------------------------------------------
--------------------------[Liter øl] + ( [Kg frukt] / [SG frukt] )

Eksemplet over:

---------------------( [25] * [1,054] ) + [2]
Kalkulert OG = ----------------------------- = 1,053
----------------------[25] + ( [2] / [1.040] )
Jeg har tilsvarende problem. Klarer ikke å finne ut hvordan jeg kalkulerer tilsetningene mine..

Jeg har brygget en Gose, som hadde en gravity etter kok på 1.060. (ca.15 liter)
Denne gjæret en uke ned til 1.018.
Så ble det tilsatt fruktpure (2kg) og fruktjuice (6 liter), målte deretter SG til 1.030.
Dette har igjen gjæret ned til 1.013.

Hvordan kan jeg regne ut abv? siden det her ikke er bare ren tilsetting av frukt, men også tilsetting av juice.
Dette blir jo en slags versjon av utvanning (med sukkerlake).

Sist redigert:
Jeg har tilsvarende problem. Klarer ikke å finne ut hvordan jeg kalkulerer tilsetningene mine..

Jeg har brygget en Gose, som hadde en gravity etter kok på 1.060. (ca.15 liter)
Denne gjæret en uke ned til 1.018.
Så ble det tilsatt fruktpure (2kg) og fruktjuice (6 liter), målte deretter SG til 1.030.
Dette har igjen gjæret ned til 1.013.

Hvordan kan jeg regne ut abv? siden det her ikke er bare ren tilsetting av frukt, men også tilsetting av juice.
Dette blir jo en slags versjon av utvanning (med sukkerlake).
Blir denne matematikken riktig?

Først bruke utvanningsformel: (antall liter start)*(OG etter kok)/(ønsket antall liter) -> 15*60/23 = 39,1 som gir gravity på 1.0391.
Deretter legge til differansen mellom tilsatt pure/juice (SG) og FG (etter en ukes gjæring): 1.030-1.018 = 1.012.

Så-> 1.0391 + (1.)012 = 1.0511
ABV = (1.0511-1.013) / 7,6 = 5,01%

..Eller er jeg helt på bærtur?

For å kunne regne det ut må du ha SG på både fruktpuréen og fruktjuice du tilsatte. Hvilke produkter brukte du?

Jeg kan finne SG på alle 3 produkter jeg brukte. Skal jeg da summere disse avlesningene...eller finnes det en summeringsformel for tilsetting av frukt?

Det er denne jeg også har brukt. Men tidligere bare til utvanning av high gravity brygg. Blir litt usikker når jeg tilsetter juice (som inneholder sukker). Hvordan dette vil påvirke FG

Målte SG på de ulike produktene:
Ferskenpuré kjøpt på Brewshop står 21,2 Brix = 1.085 SG?
Appelsin juice: 1.051 SG
Tranebær juice: 1.043 SG

Blir ikke klok på Brewfather appen.
Der ser det ut til at tilsetting skal oppgis i PPG. Hvordan jeg konverterer SG til PPG er jeg usikker på..
Finnes det en formel som kan regne ut dette?

Der ser det ut til at tilsetting skal oppgis i PPG. Hvordan jeg konverterer SG til PPG er jeg usikker på..
Jeg er ikke helt sikker, men tror at utbytte er Brix.

Samme sted endrer du bruk til sekundær. Så legger du til påfyll, som vist over. Påse at du har riktig totalvolum, tror tallene skal stemme dersom du kjører en manuell utregning. Men jeg ville helt klart dobbeltsjekket for å være helt sikker.

1000012013.jpg

XX PPG skal være 1.0XX SG i en gallon slik jeg forstår det. Måtte gjøre noe liknende regning på LME en gang.

Jeg legger tilsetning inn i ingredienser, endrer fra kok til primær.

Så øker jeg volum her. 1 kg er vanligvis 1 liter.
Tror dette blir korrekt - i tillegg kan man ekskludere fra total slik at grist og opprinnelig vannutregning blir korrekt.

Men man må fortsatt skrive inn ny OG og evt beregne denne på nytt dersom man har lagt inn måling i det feltet. Brewfather vil da anta at denne er målt inkludert alt gjærbart. Er mer tricky når det er underveis - her er jeg enig i at Brewfather har litt forbedringspotensiale.

Som et sidespor - har dere forslag til hvordan det hadde blitt bedre i Brewfather? Så kan jeg se om jeg får noe respons på Brewfather sin Discord-server. Jeg har laget et spørsmål i denne tråden isteden: https://forum.norbrygg.no/threads/den-store-brewfather-traden.43771/post-639092

Tilbake
Topp