Tråden for dumme spørsmål.

Det blir jo fort veldig høye Cl og Na verdier hvis du skal bruke noe som "setter smak" (1 g/L?),
men det er kanskje meningen ..

Det blir jo fort veldig høye Cl og Na verdier hvis du skal bruke noe som "setter smak" (1 g/L?),
men det er kanskje meningen ..
Ja. I andre øl (enn gose) vil jo merkbar saltsmak være en klar usmak. (Kommer i alle fall ikke på andre i farten.)

Sist redigert:
Da har jeg to brygg med gjær fra 500g gjærpakke, under beltet. Klødde meg litt i hodet for hvordan jeg skulle veie opp gjær, med saniterte hjelpemidler. Hva gjør folket? Sprayer med starsan, og lufttørker før veiing? Setter hele gjæringstanken på vekta, og heller gjæra direkte ? :)

Videre lurer jeg på humlingen ved feks lager/ pils;
Lar dere bitterhumla ligge i fileteret helt til kjølinga er ferdig, har oppi aromahumle etterhvert og lar den være med hele veien og hva med hopstand - kun den tiden oppskrifta sier, eller blir den også med hele veien til kjølinga er ferdig?

Da har jeg to brygg med gjær fra 500g gjærpakke, under beltet. Klødde meg litt i hodet for hvordan jeg skulle veie opp gjær, med saniterte hjelpemidler. Hva gjør folket?
Når jeg spretter en pakke, vakuumerer jeg resten. For meg er det 50 gr, 75 gr og 100gr pakker som er naturlig om det er pils, bock eller dobbelbock som brygges. Samme med Pale ale, IPA eller imperials.

Lager en pose, trer den nedi et nyvaska glass, og setter vekta på tare. Fyller opp og kjører det i maskina med forsegling, merker med vekt, har det så i zip poser som er merket med type og utløpsdato.

Tilbake
Topp