Amarillo
Norbrygg-medlem
Ja, det er sikkert stor forskjell på slanger, topp kvalitet er noe annet en en tynn hageslange fra Biltema.I mytt bryggeoppsett er det ledet vann ned til bryggeboden via hageslange som kobles av og på, da permanent vannkobling ville betydd krav om å koble seg på avløpsnettet i tillegg, det ble for kostbart.
Jeg bruker vann som har gått gjennom hageslangen rett i brygget. Ingen opplevd forskjell fra da jeg tappet rett fra kranen inne på kjøkkenet. Alt av utstyr, flasker, fat osv blir vasket med vann som kommer rett fra hageslangen. Sitter som ølsmaker på et av de større bryggeriene i Norge og er temmelig sikker på at jeg skulle plukket opp de usmakene de snakker om her, sliter heller ikke med uklart øl.
Selvfølgelig må man la det renne av skikkelig først, spesielt når det er varmt ute, og bruke "skikkelige" slanger. Har selv en som er gravd ned i hagen som Tess mente hadde passert kravene til drikkevannslange hvis den ble testet. Har blindtestet vann tappet i bryggeboden kontra tappet fra kjøkkenet, ingen opplevd forskjell.
Skal ikke si at den videoen er BS, men den stemmer ikke overens med mine erfaringer.
Jeg tror bryggeren på videoen må sjekke slangen sin hvis det ødelegger ølet når han skyller av kjøleren med hageslangen. Tør ikke å tenke på hva som er inni der.