Tråden for dumme spørsmål.

Mulig det er en annen tråd som passer bedre, vis meg gjerne i riktig retning.

Har lyst til å brygge en ~IPA (les: humletung øl, åpen for andre typer) som holder lavere alkohol, <5%. Session IPAer smaker jo veldig ofte.. ikke like bra.

Så, forslag til øl eller oppskrifter som kan være bra å sikte mot?
Flere gode forslag er nevnt vil legge til et par.

Voss Oregonian er et veldig godt utgangspunkt. Jeg hadde nok lagt OG 10p lavere.

Jeg har nylig brygget denne, jeg skal ikke konkludere enda, men den virker meget lovende.

Jeg har mitt første fat stående til karbonering i kjøleskap. Jeg satt på 0.5 bar med trykk nå på søndag. Et par ganger siden da har jeg observert at trykket har falt litt (ikke mye, men regulatoren viser synlig lavere trykk enn jeg første stilte inn) etter at det har stått en stund. Er det lekkasje noe sted, eller har dette trykkfallet en annen forklaring?

Jeg har mitt første fat stående til karbonering i kjøleskap. Jeg satt på 0.5 bar med trykk nå på søndag. Et par ganger siden da har jeg observert at trykket har falt litt (ikke mye, men regulatoren viser synlig lavere trykk enn jeg første stilte inn) etter at det har stått en stund. Er det lekkasje noe sted, eller har dette trykkfallet en annen forklaring?
Flaska står tilkobla med trykk, så faller det? Høres veldig rart ut.

Når man kobler co2 til et fat er det normalt å måtte justere på regulatoren i starten, men etter et par dager bør det ha stabilisert seg.

Høres ikke ut som en lekkasje, da vil trykket holde seg konstant helt til flaska er tom.

• Like
Reaksjoner: Ove
Ja, det kan være stor forskjell på ulike regulatorer. Noen er mer nøyaktig og lettere å justere enn andre. Pris og kvalitet henger sammen når det gjelder regulatorer.
Indeed. Jeg angrer umiddelbart på at jeg ikke gikk for den fra kegland som jeg opprinnelig hadde tenkt. Orka ikke å handle fra tre forskjellige butikker. Men det viser seg uansett at jeg mangler litt koblinger og slanger, så må straks etterfylle.

Indeed. Jeg angrer umiddelbart på at jeg ikke gikk for den fra kegland som jeg opprinnelig hadde tenkt. Orka ikke å handle fra tre forskjellige butikker. Men det viser seg uansett at jeg mangler litt koblinger og slanger, så må straks etterfylle.
Jeg har 6 forskjellige regulatorer, 3 av dem er av den billige typen fra Kina. En av dem fikk flytende Co2 inn i regulatoren så der kan jeg ikke stole på manometeret lenger selv om den fungerer. De to andre billige bruker jeg fortsatt, og de fungerer helt greit selv om jeg ikke kan stole 100% på det som manometeret viser. Så det er ikke noe problem å bruke en billig en, ihvertfall i en startfase. Det tar nok ikke lang tid før du trenger en til og da kan du jo vurdere en som er bedre ;)

Jeg har 6 forskjellige regulatorer, 3 av dem er av den billige typen fra Kina. En av dem fikk flytende Co2 inn i regulatoren så der kan jeg ikke stole på manometeret lenger selv om den fungerer. De to andre billige bruker jeg fortsatt, og de fungerer helt greit selv om jeg ikke kan stole 100% på det som manometeret viser. Så det er ikke noe problem å bruke en billig en, ihvertfall i en startfase. Det tar nok ikke lang tid før du trenger en til og da kan du jo vurdere en som er bedre ;)
Hehe. Jeg har kjøpt et manifold som skal kunne koble regulatoren til fire fat. Men jeg mangler slanger og greier, så jeg er ikke helt i mål.

Jeg rister alltid inn co2 i fatet når det er ferskt - gjerne noen minutter på feeling’en. Deretter kobler jeg av ballock/co2, og ‘toppe heile driten’ innimellom ved behov.

Når jeg kobler av, stenger jeg også hovedventilen på flaska.
Tips
Når jeg kommer tilbake (dager/uker), sjekker jeg manometeret om det fremdeles er trykk i slangen. Er det ikke det, har du en (begynnende) lekkasje.

Nå koster den ny over 2000, så du skal vite at du kommer til å korke veldig mange flasker i åra framover for å gjøre den investeringa - om du da ikke er i den situasjonen at penger ikke spiller noen rolle. Men om du kunne få en brukt til en fornuftig pris, ville jeg overveid det. Jeg rakk å korke mange nok flasker med en skranglete korker - den vanlige billige typen - til å bli skikkelig lei av den. Ikke minst blei jeg lei av å måtte lirke flaska ut av adapteret. Så om forskjellen mellom den og en brukt Mercedes er noen få hundrelapper, synes jeg det er fornuftig å gjøre den investeringa. Og angrer du, kan du sikkert få solgt den uten noe tap av betydning.
Takk for gode innspill alle sammen. Brukt på finn ligger de ute til 1300 og de vil ikke godta pruting tydeligvis, men bryggmann selger de nye for 1479,-. Enkelt valg så nå er juleølet flasket til en litt høyere kostpris pr flaske:) denne her kan anbefales.
IMG_4417.jpeg

Mulig det er et dumt spørsmål... men...
Jeg brukte hageslange i starten av bryggekarrieren. Tenkte at denne Tuben derfor kunne være av interesse

Bad Beer Contaminated with Garden Hose Water​

Mulig det er et dumt spørsmål... men...
Jeg brukte hageslange i starten av bryggekarrieren. Tenkte at denne Tuben derfor kunne være av interesse

Bad Beer Contaminated with Garden Hose Water​

Seriøst? Klarer ikke å se for meg at å spyle av kjøleren med hageslangen kan gi en så kraftig usmak. Hadde han brukt hageslangen til å fylle bryggkjelen hadde det vært noe annet.

Er det ikke samme vannet da? Bare fra annen kran
Legg er jo også merke til da at dette ikke er en norsk kanal
Samme vannet, men det har gått gjennom hageslangen. Og det kan gi vannet en plastsmak, det husker jeg fra barndommen når vi drakk vann fra slangen. Men at det skal påvirke smaken på ølet hvis man spyler av kjøleren, det virker litt for drøyt.

Samme vannet, men det har gått gjennom hageslangen. Og det kan gi vannet en plastsmak, det husker jeg fra barndommen når vi drakk vann fra slangen. Men at det skal påvirke smaken på ølet hvis man spyler av kjøleren, det virker litt for drøyt.

Jeg husker også det, men hvis det får renne litt først da..

Ja, det blir bedre da, men jeg hadde nok aldri brukt det som bryggevann likevel. Og det gjør jo ikke bryggeren på videoen heller.
I mytt bryggeoppsett er det ledet vann ned til bryggeboden via hageslange som kobles av og på, da permanent vannkobling ville betydd krav om å koble seg på avløpsnettet i tillegg, det ble for kostbart.

Jeg bruker vann som har gått gjennom hageslangen rett i brygget. Ingen opplevd forskjell fra da jeg tappet rett fra kranen inne på kjøkkenet. Alt av utstyr, flasker, fat osv blir vasket med vann som kommer rett fra hageslangen. Sitter som ølsmaker på et av de større bryggeriene i Norge og er temmelig sikker på at jeg skulle plukket opp de usmakene de snakker om her, sliter heller ikke med uklart øl.

Selvfølgelig må man la det renne av skikkelig først, spesielt når det er varmt ute, og bruke "skikkelige" slanger. Har selv en som er gravd ned i hagen som Tess mente hadde passert kravene til drikkevannslange hvis den ble testet. Har blindtestet vann tappet i bryggeboden kontra tappet fra kjøkkenet, ingen opplevd forskjell.

Skal ikke si at den videoen er BS, men den stemmer ikke overens med mine erfaringer.

Tilbake
Topp