Tråden for dumme spørsmål.

Jeg gjærer på Keg King Snub Nose 35 liters dunker. Gjærer konsekvent under trykk på kjellertemp, ca 15-18 grader.
Har lilla 15 psi ventiler montert. Hvilken forskjell ville det ha blitt om jeg brukte vanlig gjærlås ?

Hadde dyrket opp nok gjær til 2 brygg, men var dum nok til å slå av røreren i natt og nå har gjæren allerede flokkulert til en stor kake :oops:
007 er alt for kjapp!
men hva gjør jeg nå? Hvordan skal jeg få fordelt den gjæra?

Helte av ca. 1/3 så selv om det ikke blir noen jevn fordeling av celler får jeg kanskje nok til å dyrke opp på nytt
Skal brygge Gamleguten først og IPA senere så om IPA får litt høyere utgjæring og lavere flukkulerende celler går vel det greit

Prøvde det, det var da jeg oppdaget det bare var en stor kake som løsnet fra bunn. Ble ikke no homogen blanding av det
Den som venter osv. Jeg har alltid av magnetrøreren når jeg ikke er tilstede, det da den er hjemmemekket og jeg ikke stoler 100% på egne elektrikerferdigheter. Blir alltid kake på morgenen, men den blander seg fint ut igjen etter 1t eller 2 på røreren.

Jeg har en fermzilla flatbottom med kran stående til gjæring i et gjæringsskap. Det har vært god krausen, og det er tydelig aktivitet. Samtidig er det lite liv i gjærlåsen.

Jeg har strammet til lokket både en og to ganger, uten endring. I dag skiftet jeg gjærlås. Jeg kan ikke se at det lekker fra noe sted, men det må det vel gjøre? Noen som har hatt lik erfaring?

1000002040.jpg

Jeg har en fermzilla flatbottom med kran stående til gjæring i et gjæringsskap. Det har vært god krausen, og det er tydelig aktivitet. Samtidig er det lite liv i gjærlåsen.

Jeg har strammet til lokket både en og to ganger, uten endring. I dag skiftet jeg gjærlås. Jeg kan ikke se at det lekker fra noe sted, men det må det vel gjøre? Noen som har hatt lik erfaring?

Vis vedlegget 75493
Samme her, jeg har nesten aldri liv i gjærlåsen. Antar den ikke er helt tett på noe vis. Men jeg har også stort sett brukt den med maks 15l, så tenkte kanskje at det ikke ble nok trøkk(?)

Vis vedlegget 75493
Lag ei muffe av en liten bit vinylslange. Låsen ned i muffa og muffa ned i hullet. Trykk godt til. Det gjør jeg, og det er garantert helt tett. Det bobler som bare det - helt til det er null aktivitet:).

Du må spikke til enden på muffa. Skarp kniv, så går det bra.

Tilbake
Topp