Jeg mesker to- delt, første timen på typisk 65-66 lar jeg vørter stå i ro i meskekjelen. Bruker så herms til å varme opp til 72c under kontinuerlig resirkulering. Ved skylling kjører jeg kontinuerlig resirkulering hele tiden. Har tidligere ikke brukt noe dedikert skyllearm eller manifold dette går gjennom, kun en silikonslange som dupper i overflaten. Det er jeg klar over er lite effektivt mtp kanaler o.l.
Har da tatt et lokk fra gammelt gjæringskar, borret haugevis av hull i det og tanken er at det skal få ligge på toppen av mesken og vørter fordeles utover den slik at det blir fordelt jevnt i mesken. Dette er PP-plast, så skal jo tåle høye temperaturer, men jeg er blitt skadet av all viraken rundt mikroplast og er derfor litt skeptisk til egen ide. Hva tenker folk? Er dette OK å ha i meskekaret?
Har jo sett at folk har laget meskekar av slike PP-plast gjæringskar, samt at det som evt slipper fri fra plasten skal gjennom en god del filtreringsrunder(meskepose, maltseng, gjæring osv) før det ender opp i mennesker.