Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har et spørsmål om koking. Eller rettere om beregning av fordampning.
Jeg er nettopp ferdig med min andre batch. etter første hadde jeg ingen kontroll på fordampning, så jeg har laget er egen målestav for å følge med.
Etter mesking og skylling skulle vørteren kokes ned 3-4 liter, til gjærings-volum 25 l.
Jeg har en enkel rørkoker med enten 500w eller 2000w. 500 småkoker; 2000 fosskoker heftig. Selv med delvis fosskoking traff jeg ikke målet med 4 l fordampning på 90 min.
Så; enten må jeg gå ned på volum på batchen slik at det ikke fosskoker over, eller så må jeg skylle med mindre, slik at mål for fordampningen tilpasses småkoking.
Har noen tips om dette?

Fra 29 til 25 liter på 90 min er mye. Jeg ville mesket slik at du har 28 liter til kok, så kokt på 2kW.
Alternativt starta på 27 liter og kokt i 60 min. Ingen grunn til å koke lenger. Regner med at humle skal tilsettes på 60 min.

Jeg fulgte en oppskrift på en Märtzen, Haakon Senior, fra Kjeller 5 i Tromsø. Koketid oppgitt med Perle 90 min. Jeg kom nok litt over målet med volum før kok, dermed også litt lav pre-gravity. Men OG etter kok landet omtrent på oppskrift, på 1.062.
Så da lurer jeg jo på om OG eller volum er viktigst mål for koking/fordampning.
Og jeg lurer på om fosskoking, dvs høy fordampning, er et mål i seg selv; har det en funksjon for smak eller gjærbarhet? Alternativet er jo å beregne lavere fordampning ved å justere vannmengde i mesk og skylling.
Som nybegynner kan jo alle spørsmål man luer på både være kjempedum og kjempeviktig ;-) Men herlighet hvor artig dette er!

Jeg går over til gass fra Sodastream-flasker og tenker å selge min 4 kg-gassflaske (som er tom) og tilhørende regulator for to fat, begge deler innkjøpt på Bryggselv i 2017. Hvor mye kan noe slikt være verdt i dag, som vel er kjøpers marked? Jeg har søkt litt på Finn, og kan 1000-1200 kr være en fair pris?

Gassflaske har 10 års levetid før den må trykktestes. Har ikke funnet noen som trykktester for en fornuftig pris. Utløpsmnd står stempla på. Di kan være over dato allerede. Du får ikke fylt den om den er over dato. Verdi nær 0. Regulator er greiere. Nypris ca 1200-1300.
Tror ikke du får over 900.

Finnes det noen som tester og stempler ny dato på flaska er det plutselig en helt anna sak. Har noen ideer til hvor hadde det vært fint å vite for flere.

Det hjelper vel ikke dere så mye, men her på sørlandet fikser slettebø trykktesting. Jeg er litt usikker, men jeg betalte enten 1000, eller 1200 for fylling og trykktesting av min 6kg flaske. 600 for fylling, resten for trykktest, og re merking.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp