Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Nei det er en myte. Du tapper jo uansett om 4-5 dager. Skru opp temperaturen et par grader når du humler nå.det er ikke stor sjanse for gressmak i ølen da? Når det blir tørrhumlet i så mange dager altså
Nei det er en myte. Du tapper jo uansett om 4-5 dager. Skru opp temperaturen et par grader når du humler nå.det er ikke stor sjanse for gressmak i ølen da? Når det blir tørrhumlet i så mange dager altså
Sjekk om det er knekk på slangen. Hender av og til med meg med de tynne 3 mm slangene. Og at den faktisk fryser hvis den er i klem mot veggen i kjøleskapet.Fatet med nyeste IPAen ser ut til og ha tettet seg, kommer ikke noe ut av tapekranen.
Noen gode tips til dette?
Sjekket, så ikke noe.Sjekk om det er knekk på slangen. Hender av og til med meg med de tynne 3 mm slangene. Og at den faktisk fryser hvis den er i klem mot veggen i kjøleskapet.
Det gjør de.Aktiv brannvern i Oslo trykktester vel også, tror jeg.
Vil du ha sterk øl (høy OG) eller mye øl (høyt volum)?Så da lurer jeg jo på om OG eller volum er viktigst mål for koking/fordampning.
Det tviler jeg på, tror ikke det blir verken høy nok varme eller lang nok tid til at det skal skje noe særlig reaksjoner som påvirker smak nevneverdig feks.Og jeg lurer på om fosskoking, dvs høy fordampning, er et mål i seg selv; har det en funksjon for smak eller gjærbarhet?
Jeg ble anbefalt å bruke denne profilen her på forumet siden det visstnok var nære nok drikkevannet. Etter å ha tatt pH (ca 8), tenkte jeg at jeg kunne redigere inn denne verdien rett i profilen og få noe som er nærmere virkeligheten. Men BF bruker stadig 5,6 i pH. Lite i denne vannutregningen gir noe som helst meningreverse osmosis = destilert vann, trodde jeg. (Ikke laget på samme måte, men like egenskaper, trodde jeg.) Ingen salter. Uten noe tilsetninger= pH på 7. Redigert pH?
Jepp! Øverst til høyre i den ruten du er inne i der, står det destilert vann 5,6 i pH uansett hva jeg gjørOg du har valgt profilen du laget under Kalk og lagret etterpå?
Vis vedlegget 77293
Klikker du på ? ikonet så åpner du bruksanvisningen. Det er godt forklart hvordan vannjusterings kalkulatoren i Brewfather fungerer her;Jepp! Øverst til høyre i den ruten du er inne i der, står det destilert vann 5,6 i pH uansett hva jeg gjør