Treig gjærstarter

Satte en starter for 6 dager siden med Wyeast octobefest. Lagde en starter med 2,5 liter vann og ca 2 dl maltekstrakt, Kokt i 5 min. Alt utstyr nøye vasket. Gjæren er datert Januar 2010. Den er enda ikke begynt å pluppe. Den har blitt lysere så noe skjer vel. Er det bare å vente, begynner å bli utålmodig? Den står å venter på ca 25 grader på badet.  :saadoevt: :biersmile:

Januar 2010 var lovlig lenge siden for flytende gjær... Det er det du brukte ikkesant? Hvis det er tilfellet, har den nok gått ut på dato, og treng mye mer tender, love and care for å bli brukandes igjen.

Hmmm. Er ikke det pakke dato da?? Klemte igang, å den hevet seg på en kveld. Dessuten nylig fått fra Petit!!??

Ja, pakkedato januar 2010. Det er 10 måneder siden. Trur det er ca 4 måneders levetid på gjæren etter pakkedatoen.
En god pekepinne på hvordan man skal lage starter ut ifra gjæren og pakkedatoen, bruk jamils mr malty kalkulatoren.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Ola må ha oversett datostemplingen på denne pakken. Slikt skal ikke selges uten å gjøre oppmerksom på at den er langt over "best før" som jeg mener er 6 mnd etter produksjon. Ta kontakt med ham og få tilsendt ny gjær. 6 dager uten synlig gjæring tyder på at det er ekstremt små mengder gjær igjen. Det er mulig å pitche dette opp videre og få bygget opp en grei gjærmengde, men faren for at villgjær/bakterier tar over er stor. Jeg ville fått ny gjær og startet på nytt. Kanskje spør om 3-4 pakker som plaster på såret, slik at du slipper å bygge opp starter...

Vet av erfaring at det er en enorm forskjell på ny og gammel gjær.  Men det med manglende plupping i en gjærlås er ikke et 100 % sikkert tegn på at det ikke skjer noe i vørteren.  For det første kan stormgjæringen i en starter være over på noen få timer - og kanskje akkurat mens du sov? Særlig med så høy temperatur i en såpass  svak starter som du har laget.  (2,5 liter og noe over 200 gram flytende ekstract = OG godt under 1030) 

For det andre kan dette være en gjærtype som gjærer svært sakte (iallefall er Whitelabs sin oktoberfest det). Når pakken blåste seg opp såpass raskt tyder det iallefall på at det var liv i gjæren, og jeg ville nok målt starteren for å se om den er ferdig utgjæret.  Om den er nede under 1010, er den nok ferdig, og du kan sette den kaldt for å felle ut gjæren.  Den opprinnelig gjærmengden er ikke mer enn et par teskjeer, så om du har mer i kolben så har den formert seg og skulle være godt i stand til å "gjære" jobben sin.

(Dette betyr ikke at du ikke skal kontakte Petit for å få ny gjær - bare at om du venter på å brygge så KAN det hende at du har gjær allerede...)

Tilbake
Topp