Two Captains/HumleHelvete

Ser at noen foreslår det, men jeg har aldri gjort det. Heller alt forsiktig oppi kok og rører litt. Har brygget denne både i kjele og Speidel. Aldri vært noe problem.
Ville vel overveid det hvis jeg hadde brukt BB30 eller noe med veldig kraftig varmeelement. I så fall ville jeg brukt minst mulig vann for å ikke spe ut godsakene for mye.
 
Grunnen til at jeg ventet var at jeg leste at man får mer ut av humla når sukkerinnholdet i vørteren ikke var så høy.

Årsaken til utblanding i vann var at DME har en tendens til å klumpe seg...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Jeg har noe Belgisk lys basis malt liggende. Pale Ale (EBC: 7,0-9,0) Château Pale Ale fra Castle Malting. Vil denne kunne erstatte Pale ale T. Fawcett Maris Otter på en god måte?
Eller annbefales det å gå for T Facett sin som i originalen?
 
For ca. en måned siden startet jeg med en HumleHelvete klone. Stort sett etter oppskrift. Tilsatte litt ekstra gjær i forbindelse med karbonering.
I dag var det testing mens jeg brygget juleøl. Humlehelvete (etter 5 dager karbonering) smakte fortreffelig.  Nydelig humle og flott skum. Like bra som Nøgne Ø's Two Captains vil jeg si .
Nå skal det lagres en stund i kjelleren og tas fram til St.hans. Ser veldig fram til det.
 
Hei

Ser rimlig lik ut som Oppskriften til ; Pliny The Elder fra artikkelen til  Vinny cilurso i Zumurgy,
Er det mer eller mindre samme?

Rune
 
Jeg skal prøve meg på denne oppskriften til helgen, og gleder meg.

I oppskriften står følgende ingredienser:
3 Teaspoons Gypsum, 1/2 ts Epson (Mg), 1 ts Calcium Chloride, 1/2 ts Table salt, 1/2 ts Baking powder (Natron) and 1/2 ts Chalk and a dash lactic acid.

Hvilke av disse er kun for å regulere pHen til ølet? Hva gjør de andre ingrediensene, og på hvilket tidspunkt bør jeg tilsette dem?

På forhånd tusen takk for svar.
 
hei tar opp tråden igjen her å håper på svar. har blitt veldig glad i Two captain fra Nøgne ø.
Har veldig lyst til å prøve denne selv.
Har en Speidel Braumeister 20-25 liter som jeg får mellom 5 og 6 kg morn på det meste,
Har noen sett noen oppskrift på two captains som passer til denne??
skulle man meske i 60 eller 90 min?? så at det var litt forskjellig hva man mente.
er litt ny i gamet så håper på litt hjelp.

hilsen Østfold brygg
 
Opphavsmannen til Two Captains/Humlehelvete, Jan Halvor Fjeld, har skrevet første innlegg i denne tråden. Bla deg tilbake til side 1, så finner du oppskriften. Denne er til Speidel 25, så det er bare å følge den.

Som han skriver mot slutten, så er det litt for liten plass til så mye malt i Speidelen, så fyller du på så mye du greier, og erstatter den resterende mengden med Spraymalt (DME). Husk da at 1 kg Spraymalt tilsvarer ca. 1,6 kg korn.
 
4300g Maris Otter Pale Ale Malt .
1000g Maris oter
240g Carapils Weyerman .
115g Caramalt T Fawcet
240g Crystalmalt T Fawcet 60 .
360g Demerera Sugar.

pluss ca 700 gram spraimalt, når skal dette tilsettes???

stemmer det at jeg kunne meske dette på 66 grader i 90 min.
starte med 25 liter vann å skylle til jeg havner på 27 liter før koking.
sorry for alle dumme spørsmål men bedre å være helt sikker før man begynner.
 
4300g Maris Otter Pale Ale Malt .
1000g Maris oter
240g Carapils Weyerman .
115g Caramalt T Fawcet
240g Crystalmalt T Fawcet 60 .
360g Demerera Sugar.

pluss ca 700 gram spraimalt, når skal dette tilsettes???

stemmer det at jeg kunne meske dette på 66 grader i 90 min.
starte med 25 liter vann å skylle til jeg havner på 27 liter før koking.
sorry for alle dumme spørsmål men bedre å være helt sikker før man begynner.


Spraymalten tilsettes ved starten av kokinga. Kan være lurt å røre denne ut i noen dl vann før du kaster den oppi, ettersom den klumper seg FRYKTELIG lett ved minste antydning til fuktighet.

Jeg fulgte opphavsmannens stegmeskingsoppskrift med fem meskesteg:

Stepmash Speidel: Mash-in 20 minutes at 38 C/100F, proteinrest 5 minutes at 52C/125F, 1st saccrest 30 minutes at 62C/143F, 2nd sacc 30 minutes at 66C/150F, 3rd sacc 30 minutes at 72C/161F then mash-out 10 min at 77C/170F).

Vet ikke hvor stor vørtermengde du skal ha før kok i 20 literen, ettersom jeg har 50 literen selv.

For ytterligere info, kan du sende meg en mail på: ole.kristian.lie@stavanger.kommune.no
 
4300g Maris Otter Pale Ale Malt .
1000g Maris oter
240g Carapils Weyerman .
115g Caramalt T Fawcet
240g Crystalmalt T Fawcet 60 .
360g Demerera Sugar.

pluss ca 700 gram spraimalt, når skal dette tilsettes???

stemmer det at jeg kunne meske dette på 66 grader i 90 min.
starte med 25 liter vann å skylle til jeg havner på 27 liter før koking.
sorry for alle dumme spørsmål men bedre å være helt sikker før man begynner.

Du bør meske på den temperaturen som gir den den utgjæringen du ønsker i ditt oppsett... jo lavere mesketemp jo bedre utgjæring (dvs lavere FG) og tørrere øl. Stegmesking som i originaloppskriften er unødvendig og jeg vedder ganske mye på at Nøgne Ø ikke gjør det i den kommerielle versjonen. Mesk der du pleier å meske IPA så blir det nok bra skal du se. Sukkeret vil uansett hjelpe på å gå gjæret den langt ned siden det gjærer ut 100% og ikke etterlater noe restsukker.

I mitt oppsett ville jeg brukt 65 grader eller så, men om du bruker 66, 65 eller 64 så blir det nok godt uansett - er langtfra det mest kritiske.

Det blir veldig mye turb av de store humlemengdene, så jeg ville vurdert å brygge et litt større volum enn du vanligvis gjør, eller bare helle det aller meste av bunnfallet i gjæringskaret (det går helt fint å gjøre det).

Lykke til!
 
For å redusere mengden humletrub, kan jeg anbefale vaskeposer for BH, den typen som har innsydd bøyle........:)

Jula har noen til 25kr som funker utmerket. Binder litt hyssing i øyet på glidelåsen på posen, fester denne til vingemutteren på senterstanga på Speidelen, og heller humlepellets i posen ved fastsatt tid. En liter rustfri mutter oppi posen, gjør at den synker lettere. Blir trub av dette også, men markant mindre. Pass på at hyssingstumpen ikke er så lang at posen kommer i kontakt med varmecoilen i bunn av Speidelen.
 
helt topp gutter, regner med at jeg har 25 liter siden men speidel er halvpart av den 50 liter.
har dere humle i pose ved tørrhumling oxo??
hvor mange gram sukker pr liter. liker å ha litt kuldsyre så en 7-8 g ??
da blir det capteiner til påske. tar kontakt vis det er noe.

takk så mye :)
 
helt topp gutter, regner med at jeg har 25 liter siden men speidel er halvpart av den 50 liter.
har dere humle i pose ved tørrhumling oxo??
hvor mange gram sukker pr liter. liker å ha litt kuldsyre så en 7-8 g ??
da blir det capteiner til påske. tar kontakt vis det er noe.

takk så mye :)

Bruker ikke pose ved tørrhumling. Heller bare pellets rett oppi gjæringsdunken. Jeg er imidlertid forsiktig i behandlingen av pelletsene slik at de ikke får trukket til seg noe støv eller andre uhumskheter som kan infisere ølet. Måler opp mengden jeg skal ha i en desinfisert beholder og heller det oppi. Jeg gjærer i en Speidel dunk, så da er hullet til gjærlåsen stort nok. Bruker du den typen gjærdunk med lite hull til gjærlås, letter du bare forsiktig litt på lokket.

Til IPA lager jeg sukkerlake på 6g/liter. Jeg tapper mine 40 liter i to omganger på 20 liter, og lager derfor to sukkerlakeløsninger, hver på 5 dl og 120g Demerarasukker. Har aldri hatt problemer med for lite kullsyre med denne mengden. Kinn Bryggeri har for eksempel i sin Vestkyst oppskrift 5g/liter.
 
Hei,

Har lyst å brygge den opprinnelige oppskriften lørdag. Disaster!!! Brygg butikken har ingen Colombus humle. Hvis jeg erstatter den med Chinook, blir det helt feil? Også 115 gram Caramalt har de ikke....Caramel malt som har samme EBC?

Håper på raskt svar :)
 
Hvis du bytter ut Columbus med Chinook blir det uansett ikke så ulikt Pinly the Elder
Tenker å gjøre det samme selv om ikke så lenge
 
Tilbake
Topp