Ujevn kvalitet på flaske vs fat

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at det skal være stor forskjell på flaskegjæret øl, og kunstig karbonert fatlagret øl. Jeg har i det siste bare benyttet fat, men merker at ølet trenger to måneder på fat i kjøleskap på 0 grader Celcius. Det kan vel tenkes at modningstiden er forskjellig på flasker og fat. Jeg vet ikke hvor lenge Iffuer har lagret før han sammenlignet.
 
Karboneringsnivå vil jo også ha en del å si for smaken. De er neppe helt like på flaske og fat. Og serveringstemperatur, selvfølgelig. Men denne er jo lett å kontrollere. Skulle gjerne smakt, for å finne ut om jeg er enig.
 
Skal vi tro BYO har "kjemien" på ølet mer å si for karbonering enn metode for karbonering. Tenker da mest på "head retention" eller evne til å holde på skumtoppen (vet ikke om jeg kommer litt på villspor her i forhold til diskusjonen). 

Tidligere i bryggekarrieren trodde jeg det var bare å slenge oppi litt hvetemalt eller flaket bygg for å få bra skumfasthet. Senere har jeg lært at svake gjæringsforløp og for høye gjæringstemperaturer er fiende # 1 for skummet. http://byo.com/stories/article/indices/35-head-retention/697-getting-good-beer-foam-techniques
 
gunnark skrev:
Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at det skal være stor forskjell på flaskegjæret øl, og kunstig karbonert fatlagret øl. Jeg har i det siste bare benyttet fat, men merker at ølet trenger to måneder på fat i kjøleskap på 0 grader Celcius. Det kan vel tenkes at modningstiden er forskjellig på flasker og fat. Jeg vet ikke hvor lenge Iffuer har lagret før han sammenlignet.

Dette var vel et merkelig utsagn, eller snakker du om pils?
 
neslekkim skrev:
Chris L skrev:
neslekkim skrev:
"..først så er flaskeøllet mye lysere enn det på fat, og flaskeøllet smaker mye bedre, mer crispere, bedre på en måte, mens det på fat var veldig grumsete på smak

At det er forskjell i farge, kan jo tyde på oksidering, da oksidasjon ofte gjør fargen mørkere (I vin og brennevin i alle fall, med fare for at dette også er kontroversielt...).

Kan være.. jeg blåste noen runder med CO₂ for å trykke ut oksygen, men mulig jeg ikke fikk det til godt nok denne gangen.
Hvordan kan man kjenne oksydering på smak tro?

Ofte vil det smake og lukte litt papp... Og av og til litt "støvete".
 
neslekkim skrev:
Chris L skrev:
neslekkim skrev:
"..først så er flaskeøllet mye lysere enn det på fat, og flaskeøllet smaker mye bedre, mer crispere, bedre på en måte, mens det på fat var veldig grumsete på smak

At det er forskjell i farge, kan jo tyde på oksidering, da oksidasjon ofte gjør fargen mørkere (I vin og brennevin i alle fall, med fare for at dette også er kontroversielt...).

Kan være.. jeg blåste noen runder med CO₂ for å trykke ut oksygen, men mulig jeg ikke fikk det til godt nok denne gangen.
Hvordan kan man kjenne oksydering på smak tro?

Det hører vel til tråden med oksidering, da ulike måter å behandle ølet (ulike karboneringsmåter) vil gi ulikt potensiale for oksidering som du peker på her.
Oksidering vil kunne opptre forskjellig i ulike øltyper, avhengig av øltype og mengde oksidering. Blant annet vil litt oksidering over tid (det vil nesten bestandig være bittelitt oksygen i beholderen) i et sterkt mørkt øl (imperial stouts, barley wines, old ales, stouts) kunne være med å utvikle spennende toner av sherry, madeira, portvin. I lysere øl og i større mengder, vil oksidering som regel være uønsket, og gi preg av våt papp/papir, gi kjellerpreg (det siste kan være ønsket i små mengder i enkelte øltyper) eller en følelse av dødt eller dvaskt øl. Oksidering vil også kunne føre til noe mørkere farge i ølet.
 
Tilbake
Topp