Usikker gjærstarter

Forsøkte meg men en gjærstarter for å brygge Wit Jul. Satte den forrige tirsdag (28/10) og det var hektisk aktivitet der i flere dager, så jeg "turde" ikke avbryte og kjøle ned starteren. I helgen syntes jeg aktiviteten hadde avtatt såpass at jeg satt den i kjøleskapet som holder 6gr. Den har nå stått i kjøleskapet i 3-4 dager.

Det ligger nå en gjærkake i bunnen, men det likner liksom ikke helt bildeserien på bryggselv.no: http://www.bryggselv.no/pages/gjaerstarter

Jeg har ikke magnetrører (men det kommer nok), men har ristet godt relativt ofte.

Er denne starteren vellykket?

Thomas
20141105_185353.jpg
 
Takk, Miguel. Jeg syntes liksom det så veldig lite ut i forhold til den klumpete starteren bryggselv har lagt ut bilder av. Da er det bare å plotte inn en bryggedag og koke i vei :)
 
Så lenge du har stor nok starter og regnet deg frem til rette mengder i forhold til alder på gjær så har du nok en god starter der.
 
Så lenge du har stor nok starter og regnet deg frem til rette mengder i forhold til alder på gjær så har du nok en god starter der.

Glemte å notere ned datoen, men røret ble kjøpt dagen før starteren ble satt, og jeg satt 2,75L til min 23L batch for å være sikker. Det skulle etter mine beregninger gi i overkant av 300Mrd gjærceller +/-. Hvilket skulle være godt innenfor.
 
Ligger en god guide til gjærstarter i medlemsforumet. Jeg har måttet lage startere i flere steg for å få nok gjærceller til slutt. Dato på gjær og mengde starter-vørter må regnes på.
 
Glemte å notere ned datoen, men røret ble kjøpt dagen før starteren ble satt, og jeg satt 2,75L til min 23L batch for å være sikker. Det skulle etter mine beregninger gi i overkant av 300Mrd gjærceller +/-. Hvilket skulle være godt innenfor.
Dersom du har kjøpt rør fra White Labs så står det en "best before" - dato, produksjonsdato er 4 måneder før dette. Når du kjøpte kan - dessvere - ha ganske lite sammenheng med når gjæren er produsert, det kan variere ganske mye.

Du ser ut til å ha 2.5 liter starter. Antar den er laget på 1 rør og bruker som eksempel at du skal ha 22 liter til gjæring med OGH 1.06. Antar da "intermittient shaking" siden du har vært flink til å riste.

Dersom gjæren var en uke gammel har du nok gjær (det hadde vært nok med 1.9 liter starter). Dersom gjæren derimot var 2 måneder gammel skulle du laget en starter på nesten 4 liter. Så alder på gjæren har ganske så mye å si for hvordan starteren skal lages.
 
Dersom du har kjøpt rør fra White Labs så står det en "best before" - dato, produksjonsdato er 4 måneder før dette. Når du kjøpte kan - dessvere - ha ganske lite sammenheng med når gjæren er produsert, det kan variere ganske mye.

Du ser ut til å ha 2.5 liter starter. Antar den er laget på 1 rør og bruker som eksempel at du skal ha 22 liter til gjæring med OGH 1.06. Antar da "intermittient shaking" siden du har vært flink til å riste.

Dersom gjæren var en uke gammel har du nok gjær (det hadde vært nok med 1.9 liter starter). Dersom gjæren derimot var 2 måneder gammel skulle du laget en starter på nesten 4 liter. Så alder på gjæren har ganske så mye å si for hvordan starteren skal lages.

Takk for bra innspill. Ringte Bryggselv og fikk oppgitt at gjæren er produsert 22.10.14. Når jeg bruker kalkulatoren til Jamil så skal dette treffe spot-on.
 

Vedlegg

  • upload_2014-11-6_12-35-45.png
    upload_2014-11-6_12-35-45.png
    92,5 KB · Sett: 28
Da er du nok good to go. En liten detalj: Om du satte starteren forrige tirsdag (dvs for 9 dager siden) så bør du vel også justere "produksjonsdatoen" frem tilsvarende. På en annen side så har nok noen av gjærcellene dine tatt kvelden i tiden som har gått. Uansett går dette nok aldeles strålende.

har inntrykk av at de vanligste gjærtypene bryggselv selger er temmelig ferske, men de (få) gangene jeg har sett på mer uvanlige typer så har de vært en god del eldre, så kan være greit å sjekke slik at du ikke trenger mange rør eller må lage starter i flere runder for å få dyrket opp nok gjær.
 
Tilbake
Topp