Utstyr til DIY spiralkjøler

gle1

Norbrygg-medlem
Som nyentusiastisk student må jeg spare der jeg kan spare når det kommer til innkjøp av utstyr. Derfor har jeg tenkt å lage en egen spiralkjøler hvis det er mer lønnsomt enn ferdige produkter.

Så er spørsmålet. Er 5meter med 10x0,8/12x1,0 for lite for en 40L kjele med 25liter brygg? Er det noe som tilsier at jeg må opp til 10 meter med rør? Ser også at biltema selger drivstoffrør i kobber med Ø 8mm for en billigere penge enn "vanlige" kobberrør.
 
Jeg bruker 5m med 12mm kobberrør (de med plast rundt,som jeg tok av) fra biltema med bare hageslange festa med slangeklemmer, kjøler greit ned 25l
 
Er det store forskjeller på kjølingsevne fra 8mm til 10mm og fra 10mm til 12mm?
 
Har laga en av 10mm kobberrør fra Biltema. Sveisa ei T-kobling, og lagt det inn i 25mm slange fra samme butikk. Dette er fullt godt nok til 25l batcher som jeg lager nå, men tenker det blir for lite for neste byggetrinn/bryggetrinn.

Misforsto litt. Kjøleren min er en motstrømskjøler
 
Sist redigert:
Er det store forskjeller på kjølingsevne fra 8mm til 10mm og fra 10mm til 12mm?

Dette dreiar seg om kor mykje kjølevatn du får igjennom røret. Ein enkel måte (som dei med mykje lærdom i slikt sikkert kan meir om enn meg)
Pi * r * r , dvs.

8 mm = 50.24 mm2
10 mm = 78.5 mm2 - 57 % meir enn 8 mm
12 mm = 113.04 mm2 - 125% meir enn 8 mm

Eg innbillar meg at vannmengda du får igjennom er proporsjonal med arealet. Lengda spelar også inn - jo meir lengde jo meir motstand. Men dette kan sikkert nokon meir om.
 
I dette tilfellet ville det blitt 10meter med 8mm rør, eller 5 meter med 10/12mm rør.

Har slått ifra meg 10meter med 8mm rør da det blir mindre vanngjennomstrømning på lengre avstand.

Da er spørsmålet om forskjellen mellom 10 og 12mm rør er stor nok til å forsvare prisforskjellen?
 
Hugs også at 8 mm og 10 mm og 12 mm er YTRE diameter og ikkje indre diameter... Koparrør er vanligvis relativt tjukkvegga så diameter på innsida er ein del mindre - men kopar leier varme godt..
 
Jeg har gjort som du planlegger og kjøpte 5meter 8mm bremserør fra Biltema. Testet det for første gang på lillejulaften og jeg brukte 40 minutter på å kjøle ned en 25 liters batch fra 100 til 20 grader.
Godt nok til en billig penge :)
Selv om jeg måtte ut med 300kr for 2 meter pvc rør og noen koblinger hos den lokale rørleggeren for å få koblet spiralen på kjøkkenkranen.
 
Jeg ville gått for 12mm. Hvis du fører en kobbertråd gjennom røret så tror jeg du vil kunne øke effekten en god del. Vann har en lei tendens til å legge seg i lag og vannet i sentrum av røret vil være en del kaldere enn i ytterkant. Kobbertråden får vannet til å virvle litt (Clas selger kobbertråd).

Vi tvinnet kobbertråd rundt motstrømskjøleren vi laget for å øke effekten her.

Hvis du ser på radiatorrøren på dyre biler med store motorer (Porsche bl.a.) så har de knepet rørene med visse mellomrom for å få tvinge frem til turbulens i kjølevannet. Det er dog ikke egnet på en spiralkjøler. Dermed ideen om en kobbertråd som bare går gjennom. Har dog aldri hørt om at noen faktisk har forsøkt dette. Kanskje noen vil prøve et lite eksperiment?
 
Ellers er det verd å merke seg at platekjølere fra Kina er billige. De var det iallefall før Krona stupte og Dollaren gikk i været. Jeg kjølte 25l vørter fra 100 (elementet sto på full guffe under kjøling helt til nivået nærmet seg elementene mine) til 22 grader på 6 minutter. Det med deilig kaldt vintervann (7 grader). Trengte bare 22 grader - forsøker en brutal saison-gjæring med så mye estere og fenoler som mulig.

Platekjøleren (40 plater) jeg kjøpte kostet $92 pluss rundt $25 i frakt. Med en dollarkurs på rundt 6 var det billigere en spiral.
 
Jeg ville gått for 12mm. Hvis du fører en kobbertråd gjennom røret så tror jeg du vil kunne øke effekten en god del. Vann har en lei tendens til å legge seg i lag og vannet i sentrum av røret vil være en del kaldere enn i ytterkant. Kobbertråden får vannet til å virvle litt (Clas selger kobbertråd).

Vi tvinnet kobbertråd rundt motstrømskjøleren vi laget for å øke effekten her.

Hvis du ser på radiatorrøren på dyre biler med store motorer (Porsche bl.a.) så har de knepet rørene med visse mellomrom for å få tvinge frem til turbulens i kjølevannet. Det er dog ikke egnet på en spiralkjøler. Dermed ideen om en kobbertråd som bare går gjennom. Har dog aldri hørt om at noen faktisk har forsøkt dette. Kanskje noen vil prøve et lite eksperiment?

Tror ikke at det er noe poeng. Vanligvis er det nok fart i kjølevannet til å gi turbulent strømning gjennom kveilen.
 
Vanntrykket der du bor har også en del å si for hvor effektiv kjøleren er. Mer vanntrykk gir bedre kjøling med en tynn spiral.
Hadde gått for 12mm hvis jeg var deg. Ikke så stor prisforskjell og hvis du bruker 12mm rør kan du tre hageslangen rett på uten koblinger, kun slangeklemmer. Da blir det faktisk billigere å bruke 12mm rør.
 
Tilbake
Topp