Valg av materialer til bryggerom i nybygg.

Frode_aa

Dommer
Som overskriften tilsier har jeg fått innvilget bryggerom. Rommet blir ca 14kvm med takhøyde på 2.75. + kjølehjørne med plass til gjæringstank(er). Vi skal ha totalentreprise så jeg må ha klart hvilke materialer jeg skal benytte.

Tenker selv sluk i gulv, og epoxy gulvmaling.

Noen forslag?

Legger ved bilde:

bryggeri.JPG
Bod blir da kjølehjørne.

Linoleum på gulv ville jeg valgt. Kanskje linoleum på vegg også. Vi har det på vaskerom, pent og funksjonelt. Få inn godt med strøm og god utlufting. I taket bør du ha noe som tåler greit med damp, uten at jeg vet hva det skulle være.

For himlingen ville jeg nok anbefale trepanel med våtromsmaling, det er i hvert fall det jeg har tenkt å sette opp.

Linoleum på gulv ville jeg valgt. Kanskje linoleum på vegg også. Vi har det på vaskerom, pent og funksjonelt. Få inn godt med strøm og god utlufting. I taket bør du ha noe som tåler greit med damp, uten at jeg vet hva det skulle være.
Du mener vel vinyl.Linoleum er et 100% naturprodukt laget av korkmel,tremel,linolje som bindemiddel,valset ut på en bakside av jutestrie.
Homogen 2mm vinyl på gulv,1mm veggvinyl lagt horisontalt på vegg,riktig utført 100% vanntett.
Er fersk som ølbrygger,36 år som maler/gulvlegger.
Pirkete,kanskje,men endelig et emne jeg kan noe om!!

Du mener vel vinyl.Linoleum er et 100% naturprodukt laget av korkmel,tremel,linolje som bindemiddel,valset ut på en bakside av jutestrie.
Homogen 2mm vinyl på gulv,1mm veggvinyl lagt horisontalt på vegg,riktig utført 100% vanntett.
Ja, var nok vinyl jeg tenkte på. Vet de folka som satte opp hos oss gjorde samme i dusjen for en fabrikk. Vasking der blir nå gjort med høyttrykkspyler. :)

Epoxy og sluk på gulvet kommer til å bli nydelig, samme som vi planlegger når vi flytter inn i neste bryggerom om noen år. Jeg ser mange har fliser på veggene i kokehjørnet, kanskje noe å tenke på? Avtrekk er også rimelig viktig, der bør man ikke inngå kompromisser. Jeg har hørt om folk som har hatt dårlig utluftning og det har begynt å regne fra taket samtidig som det har forekommet store vannskader i treverk og gips.

Jeg tenker nok også at vinyl på gulvet er den mest fornuftige løsningen. Epoksy er bra, men kan bli veldig glatt og har vel også en del krav til hva slags underlag det kan legges på (?). Du skal, sånn i utgangspunktet, lage noe som ligner veldig på et vaskerom. Veggvinyl høres ut som en god løsning, men også fliser eller malt panel kan fungere greit. Det bør ikke være veldig mye vannsprut mot veggene, men det er jo greit å kunne søle litt.

Sluk i gulvet er nesten helt nødvendig. Tenk også på hvor mye strøm du trenger, og hvor du skal ha vann og avløp. Trenger du, for eksempel, ei kran til kjølevann, så du kan vaske og ellers bruke vann samtidig som du kjører kjøleren?

Uten å vite noe om budsjettet ditt, så ville jeg også prøvd å få ei avtrekkshette over kokekjelen. Det er nok viktigere enn å ha tak som tåler mye damp.

Trenger også ventilasjon mot omverdenen. Hjelper ikke med Verdens Største Avtrekksvifte om det ikke kommer tørr(ere) luft inn et sted.

Trenger også ventilasjon mot omverdenen. Hjelper ikke med Verdens Største Avtrekksvifte om det ikke kommer tørr(ere) luft inn et sted.

Ettersom dette er et nybygg, regner jeg med det blir installert et balansert ventilasjonssystem som et avtrekk kobles til.

Det vil bli installert et balansert ventilasjonssystem som et avtrekk kobles til.
Går også for x 2 uttak for vann og sluk i gulvet.
Litt usikker på om jeg skal gå for flis eller vinyl på gulvet? Ser for meg at flis kan bli penest med tanke på det estetiske.
Flis opp langs veggen hvor kokekjelen står. Ellers slette flater.

Har dette bildet fra The eletric brewery som inspirasjon.

Om noen har tips fra å bygge bryggerom selv så fyr løs.

IMG_2668_2.jpg

Ville kanskje vurdert våtromsplater på veggene. Tåler vann, kan stå i dusjsone, enkle å montere og er gode å feste ting i. De er dyre, men billigere om man regner inn arbeidsmengde og materialer for flisvegger.

På gulv villr jeg gått for industribelegg med oppkant.

Har du muligheten så gjør som jeg har gjort. Bygg hele greiene, alle rom, tak og vegger av kjøleromselementer. Lett å montere, isolerer veldig godt og vaskbare overflater. På gulvet har jeg epoxy.

Har du merke\leverandør du kan anbefale på vinyl til gulv og vegg? gjerne link.

Har du merke\leverandør du kan anbefale på vinyl til gulv og vegg? gjerne link.
Vi brukte et firma fra Hurum som gjorde jobben hos oss. Må høre med tømreren vi hadde inne, for han organiserte dette. Gi lyd om det er geografisk aktuelt.
For ca 10 kvm vaskerom mener jeg vi betalte 18000 for ca 6-7 år siden. Da gulv og vegger heldekket.

Tilbake
Topp