Vannjusteringskurs 18. januar 2021

Martin Brungards hilsen til alle petimeterne blant oss: Så lenge du er innafor 10-20 ppm i forhold til målet, holder det lenge. Unntaket er magnesium, der maksdosen er såpass lav (40 pmm) at det er fort gjort å komme over.
 
Martin Brungards hilsen til alle petimeterne blant oss: Så lenge du er innafor 10-20 ppm i forhold til målet, holder det lenge. Unntaket er magnesium, der maksdosen er såpass lav (40 pmm) at det er fort gjort å komme over.
Men med norsk overflatevann er det fort gjort å komme under på akkurat Mg?
 
Men med norsk overflatevann er det fort gjort å komme under på akkurat Mg?
Det er nok ikke noe behov for å tilsette magnesium i det hele tatt. Maltet forsyner gjæren med det den trenger. 20-40 ppm skal visstnok være gunstig i porter og stout (sier Palmer), og jeg har magnesiumsulfat liggende - men uten å ha brukt det noen gang:). Ellers er det ikke noen smaksmessige eller andre grunner til å bruke det som jeg har kommet over, i alle fall.
 
Martin Brungards hilsen til alle petimeterne blant oss: Så lenge du er innafor 10-20 ppm i forhold til målet, holder det lenge. Unntaket er magnesium, der maksdosen er såpass lav (40 pmm) at det er fort gjort å komme over.
Jeg synes det er litt merkelig dette med at det er fort gjort å komme over 40 ppm på Mg.
For å komme opp i 41 ppm Mg må det tilsettes 11 g magnesiumsulfat i 25 liter vann (uten Mg), det er en veldig stor dose.
Jeg bruker magnesiumsulfat i alle mine øl, i kombinasjon med kalsiumklorid. Kalsiumsulfat bruker jeg i tillegg i IPA.

I USA og mange andre land har de vel hardere vann enn vi har, med noe magnesium. Det er vel på bakgrunn av det Brungard mener det er fort gjort å komme over 40 ppm Mg. Her i landet er det neppe noe problem.
 
Jeg synes det er litt merkelig dette med at det er fort gjort å komme over 40 ppm på Mg.
For å komme opp i 41 ppm Mg må det tilsettes 11 g magnesiumsulfat i 25 liter vann (uten Mg), det er en veldig stor dose.
Jeg bruker magnesiumsulfat i alle mine øl, i kombinasjon med kalsiumklorid. Kalsiumsulfat bruker jeg i tillegg i IPA.

I USA og mange andre land har de vel hardere vann enn vi har, med noe magnesium. Det er vel på bakgrunn av det Brungard mener det er fort gjort å komme over 40 ppm Mg. Her i landet er det neppe noe problem.

Antakelig har du rett i det. Jeg er likevel litt usikker. Maltet inneholder ganske mye magnesium. Jeg har funnet 70 mg/l (=ppm) målt i vørter fra destillert vann i to kilder (forsøk gjort av Palmer og Justus, og her ), og siden den mengden vil variere - og bli høyere jo sterkere øl du brygger (den tyske kilden oppgir at tallene er for en 1.040-vørter) - så ser det for meg ut som om magnesiumsalter kan være skumle. For mye magnesium påstås å gi en sur bitter smak (Palmer, How to Brew s.336).

På den annen side så skal det, som du sier, en del til. Forholdet mellom magnesium og sulfat i magnesiumsulfat er 1:4, og det er under halvparten så mye magnesium i magnesiumsulfat som det er kalsium i kalsiumsulfat. Men likevel; jeg ser ikke behovet for å bruke magnesiumsulfat - med mindre du ønsker sulfat uten å øke kalsiummengden.

Det er en diskusjon rundt bruken av magnesium her: https://www.homebrewtalk.com/threads/magnesium-vs-calcium-in-brewing-water-question.586669/ Brungard er med, og deLange, også (så vidt).
 
Jeg synes det er litt merkelig dette med at det er fort gjort å komme over 40 ppm på Mg.
For å komme opp i 41 ppm Mg må det tilsettes 11 g magnesiumsulfat i 25 liter vann (uten Mg), det er en veldig stor dose.
Jeg bruker magnesiumsulfat i alle mine øl, i kombinasjon med kalsiumklorid. Kalsiumsulfat bruker jeg i tillegg i IPA.

I USA og mange andre land har de vel hardere vann enn vi har, med noe magnesium. Det er vel på bakgrunn av det Brungard mener det er fort gjort å komme over 40 ppm Mg. Her i landet er det neppe noe problem.
Funfact: Årsaken til at det tilsynelatende trengs så mye magnesiumsulfat for å få nok Mg skyldes at det er tungt. Faktisk 50% tyngre enn kalsiumsulfat pr ppm oppnådd Mg eller Ca. Dette skyldes at det er krystallvann i saltet (MgSO4·7 H2O), dvs vann inkorporert i krystallstrukturen. Uten alt vannet ville kalsiumsulfat vært 13% tyngre enn magnesiumsulfat.
 
Har forsøkt å søke på nettet (har rykte på å være god til å lete, men ikke til å finne). Men kunne ikkw finne svar.
Har gått til innkjøp av bl.a. kalsiumklorid i flytende form (33% utblandet). Noen som vet omregning til gram?
 
Jeg følger bryggevettreglene og lytter til kjente folk - i dette tilfellet Martin Brungard. Hans begrunnelse for å unngå kalsium i lagerøl, er at kalsiumet kan fortrenge magnesium, som gjæren trenger (" adding calcium could make the yeast Mg deficient and this may create fermentation problems for the lager yeast.")

Jeg har allerede 40 ppm kalsium i vannet mitt, hvilket er mer enn nok - men så å si null klorid og sulfat (som de fleste). Ei teskje kalsiumklorid måtte jeg nesten bruke, men kalsiumsulfat kunne jeg unngå ved å bruke ei teskje magnesiumsulfat i stedet. Det gir en del magnesium, men ikke nok til å bringe meg over den øvre grensa på 40 ppm.

Så får vi se om magnesium'et blir merkbart likevel. I dette ølet, med 100% pilsnermalt, er det ikke mye som rare smaker kan gjemme seg bak.
 

Jeg tenkte på å anbefale magnesiumsulfat til deg @Finn Berger når jeg leste denne posten. Men det ble ikke til at jeg gjorde det.
Åja - jeg la vel til opplysninga om at jeg hadde brukt det. Så du leste den vel før jeg fikk gjort det:).

Det er litt tricky å drive og sjonglere med salter på denne måten, men den ene teskjea til 45 liter bryggevann ligger godt innafor når det gjelder magnesiummengden. 10-15 ppm, bare.
 
Sist redigert:
@Amarillo Nyttig diskusjon. I dag oppdaga jeg at jeg kunne ha god bruk for magnesiumsulfatet - av ovennevnte grunn. Jeg ville ha minst mulig kalsium i pilsen:).
Godt å høre, jeg begynte nesten å tvile på vanen med å bruke magnesiumsulfat i alle øl. Reduserte faktisk noe på siste brygg og erstattet med kalsiumsulfat. Men så lenge jeg er fornøyd med resultatet bør jeg vel bare kjøre på som jeg har gjort før :)
 
Funfact: Årsaken til at det tilsynelatende trengs så mye magnesiumsulfat for å få nok Mg skyldes at det er tungt. Faktisk 50% tyngre enn kalsiumsulfat pr ppm oppnådd Mg eller Ca. Dette skyldes at det er krystallvann i saltet (MgSO4·7 H2O), dvs vann inkorporert i krystallstrukturen. Uten alt vannet ville kalsiumsulfat vært 13% tyngre enn magnesiumsulfat.
Interessant, jeg har hatt en boks stående i bryggeriet noen år. Jeg har ikke tatt sjansen på å bruke den som magnesiumsulfat på grunn av at det står MgSO4x7H2O på den. Men da er det vanlig magnesiumsulfat da :)

140766315_115926013675513_274530539282388603_n.jpg
 
Funfact: Årsaken til at det tilsynelatende trengs så mye magnesiumsulfat for å få nok Mg skyldes at det er tungt. Faktisk 50% tyngre enn kalsiumsulfat pr ppm oppnådd Mg eller Ca. Dette skyldes at det er krystallvann i saltet (MgSO4·7 H2O), dvs vann inkorporert i krystallstrukturen. Uten alt vannet ville kalsiumsulfat vært 13% tyngre enn magnesiumsulfat.
Så får du mindre sulfat fra ett gram, også.

1 gram kalsiumsulfat i en liter vann gir 233 ppm kalsium og 558 ppm sulfat.
1 gram magnesiumsulfat i en liter vann gir 99 ppm magnesium og 390 ppm sulfat.

Jeg måler med måleskjeer, ikke vekt. Men hvor mye - nøyaktig - veier ei teskje av henholdsvis kalsiumklorid, kalsiumsulfat og magnesiumsulfat?

Jeg er klar over at de to første er hygroskopiske, så sjøl om jeg faktisk har ei apotekerskålvekt i huset, blir det ikke nøyaktig. Men jeg regner med at volumet ikke blir nevneverdig påvirka av vannet stoffene trekker til seg fra lufta så lenge de oppbevares i tette glass mellom hver bruk, så om jeg visste vekta av 5 ml helt tørt stoff, kunne jeg lett beregne ppm-effekten når jeg har tall som over her. (Jeg har laget meg en tabell basert på egne veiinger, men de er jo neppe særlig nøyaktige.)
 
Sist redigert:
Godt å høre, jeg begynte nesten å tvile på vanen med å bruke magnesiumsulfat i alle øl. Reduserte faktisk noe på siste brygg og erstattet med kalsiumsulfat. Men så lenge jeg er fornøyd med resultatet bør jeg vel bare kjøre på som jeg har gjort før :)
Jeg bruker også magnesiumsulfat på jevn basis. Som utgangspunkt bruker jeg grenseverdiene for ulike stilarter oppgitt i Water av Kamiski og Palmer. Da kommer jeg ikke unna … Har i det siste brygget bevisst uten magnesiumsulfat på en del brygg, og bare brygget med sulfat og klorid. Men opplever jo ikke at dette gir «bedre øl». På det fryktede magnesiumet har jeg uansett sjelden vært over 20 ppm.
 
Tilbake
Topp