Vellykket første brygg

Hadde ikke trodd at det skulle være så enkelt å selv lage godt øl. Etter å ha kjøpt inn litt utstyr fikk jeg bryggebutikken i Trondheim til å sette sammen en all-grain mørk hveteøl til meg. Nå etter to ukers gjæring og to ukers karbonering smaker det allerede helt fabelaktig! Har heldigvis to kasser som kan modne litt i kjøleskap :).

Har en Urquell-kopi (humlerik pilsner) som nå gjærer på 10 grader og skal tappes om to dager. Håper den er like bra.

Har lurket litt og lest på forumet en stund. Takk for alle tips.

Flott hobby!
 

Vedlegg

  • 20140204_205632.jpg
    20140204_205632.jpg
    200 KB · Sett: 546
Gratulerer vi har også vert heldig med våres brygg til nåbank i bordet

Vi leste mye her på forumet før vi startet opp og det har vært til utrolig god hjelpde fleste svar er å finne allerede her på forumet.
 
Også nysgjerrig på oppskriften bak et svart hveteøl.

Og, topicen på innlegget ditt ser man ikke mange av. Det som man ofte forbinder med første batch er som regel "krise!, går dette bra?, hva kan vi gjøre?" etc.

Applaus.
 
Takk for alle kommentarer!

Dette var det alle første brygget jeg laget, og når jeg lette etter oppskriften i dag så klarte jeg dessverre ikke å finne den. Men den skal visst nok være ganske lik Erdinger dunkel.

Ølet var så godt at det er borte, men i mellomtiden har jeg gjort ca. 7-8 brygg, fått kontroll på gjærmengde og temperaturer, og gått over fra BIB til mesking i kjøleboks med perforerte kobberrør. Svært mye lettere å få klar vørter- og også høyere effektivitet. Tappet en Nøgne Ø IPA clone på flaske i dag, samt en Tsjekkisk pilsner. Pilsen var krystallklar ut fra gjæringskaret (og smakte godt allerede). Dette går veien :biersmile: Har plukket opp mange tips her, men også skummet gjennom en del bøker om brygging.

Oppskriften på pilsen jeg tappet i dag er slik:

Tjekkisk pilsner

OG: 1.053
FG: 1.08
Havner på ca. abv: 6 % etter priming
Mengde til gjæring: ca. 23 l Bittergrad BU: ca. 40
Pilsnermalt 5,5 kg
Lys karamellmalt 0,5 kg
Bitterhumle 50 g. Saaz (5 % alfa)
Smakshumle 15 “ ” 20 min koketid
Aromahumle 50 “ ” 10 min koketid
Trinnmesking:
55 gr.C i 30 min
68 gr.C i 60 min
skylling ved 75-80 gr.C
Gjæring i 4 uker på 10 grader C.
Primes med sukkerlake ca. 6g pr. liter, og lagres i to uker ved 22 grader C.
Lagres kaldt (0 - 4 gr.C) i ca. en måned eller så.
Bruk fersk gjær wlp802 og lag starter.
 
Tilbake
Topp