Tråden for dumme spørsmål.

Hva har du gjort?
Jeg har et et gjæringsrom og 2 kar med varmekabel og stc. Pluss 2 kjøleskap.
Denne skulle vært tappet i et kar med varmekabel pga andre ting som skal brygges/brygges. Jeg brygger 50 l pale i kveld til en firmafest. Den må i gjæringsromet for å ikke hindre videre fremdrift.
Slik går det når man drikker for mye mens man brygger.
 
Det er ikke magnetene som "låser" selve viften til motoren da? Vi opplevde dette. Limte fast en kloss (ca. 1 cm) på viften og limte magnetene så på klossen. Fikk da mer luft mellom selve viftehuset og magnetene ig da gikk viften mye bedre. Mistenker altså at det er magnetene dine som gjør at viften ikke går/stopper/hakker.
Det høres ut som en sannsynlig feilkilde. Absolutt. Får lete etter en kloss og sjekke. Ellers blir det ny vifte fra Claes. Takk for innspill :)
 
Og dette burde sikkert spørres om med falsk profil, men her er det uansett:
Skal man kverne flaka malt?
 
Bær over med meg, jeg bare må ha dette inn med teskje... Planen er å brygge 10L totalt og I oppskrifta mi står det boil size på 13L. Dette betyr at jeg skal varme opp 13L vann for å meske mine 2.79Kg malt? Ok, så hvor mye kommer ut når jeg tar opp posen? Oppskrifta sier ikke noe om hvor mye jeg skal skylle med, eller antyder noe om svinn under koking.

Såe... Skal jeg bare skylle til jeg har litt mer enn 10L i kjelen, og så litt til sånn omtrentlig for fordamping? Og da skal liksom OG bli rett på toppen av det hele? Jeg vil ha mine ti liter, ikke sju eller åtte, og like lite vil jeg ha eller tretten liter smakløst skvip. Jeg leser at det går med ca 2.5-3L vann pr. Kg malt. Når det opereres med så lange desimaler på andre trinn av brygginga så høres dette nesten litt slurvete ut?

Ja, jeg skal brygge allgrain for første gang.
 
Det betyr vel bare enkelt å greit at du skal koke 13 liter og sitte igjen med 10 når du pitcher


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
13L vann i kjelen, 10L ut. Så hvor mye skal jeg skylle med? Dette står det ikke noe om. Det eneste jeg kan tenke meg er at jeg skal koke opp 2.79 malt x 2.5L vann, og så bruke de resterende av de 13L til å skylle?
 
Ikke så enkelt å gi et greit svar på dette.
Du gir ikke så mye info men vil ha både riktig volum og OG.
Lav OG kan justeres med spraymalt evt koke lengre. Blir den for høy kan du justere med vann.
Mitt tips, har du plass så juster opp til ca 3.5 kg malt slik at du har noe å gå på.
Det koster ca ti kroner. Sjekk også gravity etter oppkok slik at du kan korrigere humlemengde.
Bruker du noe humle blir det kanskje en liter eller to grums i kokegryta.
De fleste ønsker ikke å ha dette med over i gjæringskaret.
Malten "stjeler" også vann.

Umulig å svare på hvor mye vann du skal skylle med.
Det er vanlig å stanse skyllingen når gravity kommer under 1.010.

Legger du ut oppskriften og effektiviteten du har får du kanskje bra svar.
 
13L vann i kjelen, 10L ut. Så hvor mye skal jeg skylle med? Dette står det ikke noe om. Det eneste jeg kan tenke meg er at jeg skal koke opp 2.79 malt x 2.5L vann, og så bruke de resterende av de 13L til å skylle?
Det enkleste er å droppe skyllinga. Den vil uansett ikke ha noen annen effekt enn å øke effektiviteten din, noe som er helt uviktig i småskalabrygging. Du kan regne med at posen vil holde på ca 1 liter vann per kg malt etter det har rent fra seg, så om du mesker med 15,8 liter bør du treffe rimelig godt.
 
Jeg har ikke så mye info å gi... Jeg ba om malt til 10L for to oppskrifter jeg og fikk hjelp til å plukke ut, og det var veldig kjekt. Der står det i den ene at det er totalt 2.79Kg malt, at boil size er 13L, OG er på 1.061 og efficiency er på 70% (American amber ale)

Så står det at man skal ha ca 2.5-3L vann pr Kg malt. Så hvordan tolker jeg boil size da? Det er jo en ganske mye mer tynnere blanding - og den andre oppskrifta sier 2.72Kg for 10L øl (Bakke brygg juleøl).

Så blåser jeg i tommelfingerregelen om 2.5L og kjører på med 13 i gryta? Om 1Kg malt tar til seg 1L vann, skal jeg da skylle til jeg på nytt har 13L, og vil disse tre litrene og være omtrent hva jeg kan forvente at fordamper, så jeg sitter igjen med omtrent 10L som skal gjæres?

Edit: Til å være en såpass upresis vitenskap, er det jaggu mye pirk med desimalene :) Menmen. Takk Kvolden og Forvirret for oppklarende svar. Jeg regner ned at selv om jeg kan droppe skylling, så gjør jeg ikke noe galt om jeg allikevel gjør det, regner jeg med. Så dersom jeg ikke øker til 3.5Kg malt, slik Forvirrey sier, så kan jeg begynne med 13L i gryta, slenge oppi malt og la det stå. Så skyller jeg til jeg på nytt har 13L, og satser på at dette og er nær nok det mitt oppsett vil fordampe pluss annet småsvinm. Høres dette ut som en vanlig måte å håndtere ei slik oppskrift på? Hvis ikke så kjøper jeg litt mer malt i morra og følger 2.5L-regelen...
 
Sist redigert:
Hvis du bruker et program som f.eks. BeerSmith så hjelper det deg med å regne ut alle disse målene. Det er viktig å ha kontroll på vannvolumet slik at du treffer riktig mesketemperatur så fort som mulig.

Var jeg deg ville jeg gjort følgende avdampingstest på forhånd: Sett gryten du skal bruke på vekten og notér hva den veier. Deretter fyller du den med 5kg(!) vann, og koker opp med lokket på. Kok den som du ville kokt en vørter (lokket av eller delvis på, noter hva platen står på) i 60 minutter. Deretter veier du gryten med innhold. Differansen sier hvor mye som har fordampet fra din gryte på din komfyr/varmekilde i løpet av 1 time. Det blir mer nøyaktig når du veier enn måler volum siden varmen tuller med volumet.

La oss si at det fordamper 1.5L per time. Da starter du med å varme ca. 8.4L (3l per kilo malt). Av dette vil ca. 2.8L bli igjen i maltet, så da må du skylle med 2.8L + 1.6L + 1.5L (som fordamper) , noe som gir 10L til gjæringskaret (har ikke tatt høyde for trub osv. her). Siden det ikke er 100% nøyaktig hvor mye som blir igjen så kan du jo runde opp, og skylle med 5L totalt.

Men viktig å merke seg at dette blir omtrentelige verdier som må tilpasses ditt bryggeri. Det er lurt å notere flittig underveis så du enklere kan se hvor det skjærte seg om du ikke havner helt på ballen.
 
Sist redigert:
Leser flere steder at man ikke skal plaske unødvendig med vørteren bortsett fra når man skal oksygenere i gjæringskaret. Jeg tenkte prøve å en slags kontinuerlig skylling på mitt BIAB-oppsett. Planen er å ikke ta posen ut, men først kjøre vorlauf, og så åpne krana og tappe ned i gjæringskaret mens jeg skyller oppi kjelen. Når jeg har fått rett mengde i gjæringskaret, så fjerner jeg posen, gir kjelen en rask omgang med StarSan og så heller jeg vørteren tilbake. Er dette teit, med tanke på at det kan bli litt plasking når jeg heller tilbake i kjelen? Kanskje jeg burde bare åpne krana og la det renne gjennom slange heller. Det skal jo rett på kok etterpå, så det kan vel ikke gjøre så mye skade!

Jeg brygger jo bare 10L, men vil eksperimentere meg fram til å få det beste mulige ølet med utstyret mitt - åltså ikke bare godt nok ("Næsj, drit i skylling, det er tungvint og ølet er drikkanes uansett"). Litt arbeid plager meg ikke :)
 
"Unødvendig plasking" er etter at gjæren er tilsatt, ettersom man ikke vil introdusere oksygen i ølet etter at gjæren har fortært det som var der. Litt usikker på om jeg skjønte oppsettet ditt dog: du skal gi kjelen en rask omgang med Starsan FØR kok?? Det henger ikke helt på greip... mulig jeg misforsto hva du mente dog.
 
Gjæringskaret må nok ha seg en omgang starsan etter å midlertidig oppbevart vøreren under skylleprosessen. Kjelen trenger det jo ikke, nei! Jeg måtte bare sikre meg at det ikke foregår en kjemisk prosess som følge av spæsjing i det jeg heller vørteren fra gjæringskaret og oppi kjelen igjen. Selvfølgelig kan jeg unngå det helt ved å tappe med slange, men for å ikke stå og dille unødvendig så snur jeg jo like greit hele stasen opp ned og tømmer det ut toppen. Siden jeg brygger så lite så vil jeg kjøre vorlauf og ordentlig skylling for å få med mest mulig effektivitet og så få tapte dråper som mulig.
 
Tilbake
Topp