Trenger man forholde seg til alphasyre på humle som tilsettes ved kokeslutt? Eller holder det å forholde seg til gram?
Strømbruddet er ett faktum. Fått til 50min kok av 90min. Hadde det ikke vært pilsmalt,så tror jeg at det kunne vært en løsning. Men jeg må nok bare krysse fingrene og fortsette kok om strømmen dukker opp?Tror jeg bare hadde dumped i resten av humlen, ventet i noen minutter og begynt nedkjølingen hvis strømbruddet hadde dratt seg over 5-10min..
Du kjenner ikke noen med strømaggregat som du kan låne da?Strømbruddet er ett faktum. Fått til 50min kok av 90min. Hadde det ikke vært pilsmalt,så tror jeg at det kunne vært en løsning. Men jeg må nok bare krysse fingrene og fortsette kok om strømmen dukker opp?
Bunnfallet er gjær og humlerester. Skal IKKE røres inn. Blir mye svinn, ja.Jeg må bare spørre, selv om flere av dere mer rutinerte nok vil heve øyenbrynene og kanskje dra på smilebåndet. Under gjæring opplever jeg at det blir en hel del bunnfall. Skal dette "røres inn" i ølet før flasking, eller skal dette bare få ligge igjen i gjæringskaret? Blir jo eventuelt ganske mye svin her
0.3 pleier jeg å legge meg på.Hvordan stiller dere ut200 deres ? Altså hvor mye mellom inn og ut temperatur? 0.2 C ? 0.1 ?
Er det på tide å sette juleøl til jul 2015. Jeg tenkte å prøve god jul 2012 fra nøgne ø. Oppskriften fra "ølbrygging fra hånd til munn". Tåler den lagring i 10 måneder?
Går helt greit utenhvis jeg skal gjære i kjøleskp, bør jeg ha hull i topp/siden for å få ut co2? Eller går det greit uten?
0.3 pleier jeg å legge meg på.
Supert!Går helt greit uten