Tråden for dumme spørsmål.

Trenger man forholde seg til alphasyre på humle som tilsettes ved kokeslutt? Eller holder det å forholde seg til gram?
 
Står nå midt i koking (90min) av en Småtøs Blond. Risikoen for strømbrudd er høy.. Så hvordan skal jeg løse dette om jeg mister strømmen?

Om det er kortvarig, så er det beste å bare pause timeren og koke opp igjen?

Men hva om jeg mister strømmen over mange timer?
 
Tror jeg bare hadde dumped i resten av humlen, ventet i noen minutter og begynt nedkjølingen hvis strømbruddet hadde dratt seg over 5-10min..
 
Tror jeg bare hadde dumped i resten av humlen, ventet i noen minutter og begynt nedkjølingen hvis strømbruddet hadde dratt seg over 5-10min..
Strømbruddet er ett faktum. Fått til 50min kok av 90min. Hadde det ikke vært pilsmalt,så tror jeg at det kunne vært en løsning. Men jeg må nok bare krysse fingrene og fortsette kok om strømmen dukker opp?
 
Ok, tenkte det var vanlig pale malt.
Bitterhumlen vil jo fortsatt avgi bitterhet så lenge vørteren er over en viss temperatur. Vil tro du risikerer et litt bitrere øl hvis du gjør det, men ikke sikkert at det er noen krise.
Personlig tror jeg at jeg hadde sett meg fornøyd med 50min kok og hatt i resterende humle i hht humleskjema og kjølt ned, men det er jo opp til deg selv.
 
Strømbruddet er ett faktum. Fått til 50min kok av 90min. Hadde det ikke vært pilsmalt,så tror jeg at det kunne vært en løsning. Men jeg må nok bare krysse fingrene og fortsette kok om strømmen dukker opp?
Du kjenner ikke noen med strømaggregat som du kan låne da?
Det blåser godt på Jæren også. Lysene blinker konstant.o_O
 
Fått strømmen tilbake og fikk kokt ferdig, var 30min uten. Så var 90grd når jeg fikk gass på det igjen.

Har blitt en lang bryggedag dette for en enkel blond. Får trosse stormen og skaffe meg junkfood etterpå!
 
Jeg må bare spørre, selv om flere av dere mer rutinerte nok vil heve øyenbrynene og kanskje dra på smilebåndet. Under gjæring opplever jeg at det blir en hel del bunnfall. Skal dette "røres inn" i ølet før flasking, eller skal dette bare få ligge igjen i gjæringskaret? Blir jo eventuelt ganske mye svin her:)
 
Jeg må bare spørre, selv om flere av dere mer rutinerte nok vil heve øyenbrynene og kanskje dra på smilebåndet. Under gjæring opplever jeg at det blir en hel del bunnfall. Skal dette "røres inn" i ølet før flasking, eller skal dette bare få ligge igjen i gjæringskaret? Blir jo eventuelt ganske mye svin her:)
Bunnfallet er gjær og humlerester. Skal IKKE røres inn. Blir mye svinn, ja.
 
Er det på tide å sette juleøl til jul 2015. Jeg tenkte å prøve god jul 2012 fra nøgne ø. Oppskriften fra "ølbrygging fra hånd til munn". Tåler den lagring i 10 måneder?
 
Er det på tide å sette juleøl til jul 2015. Jeg tenkte å prøve god jul 2012 fra nøgne ø. Oppskriften fra "ølbrygging fra hånd til munn". Tåler den lagring i 10 måneder?

Absolutt. Denne typen øl kan du lagre leeeenge. Vil tippe du får et knallgodt juleøl hvis du klarer å holde finga fra fatet helt til neste jul.
 
Ved varming stilles Ut200 på 0.1C. Ved kjøling mellom 1 og 1.5C. Dette for å spare kompressoren.
Føleren i friluft inne i boksen og en annen føler under isoporkloss mot gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp