Jeg har ikke så mye info å gi... Jeg ba om malt til 10L for to oppskrifter jeg og fikk hjelp til å plukke ut, og det var veldig kjekt. Der står det i den ene at det er totalt 2.79Kg malt, at boil size er 13L, OG er på 1.061 og efficiency er på 70% (American amber ale)
Så står det at man skal ha ca 2.5-3L vann pr Kg malt. Så hvordan tolker jeg boil size da? Det er jo en ganske mye mer tynnere blanding - og den andre oppskrifta sier 2.72Kg for 10L øl (Bakke brygg juleøl).
Så blåser jeg i tommelfingerregelen om 2.5L og kjører på med 13 i gryta? Om 1Kg malt tar til seg 1L vann, skal jeg da skylle til jeg på nytt har 13L, og vil disse tre litrene og være omtrent hva jeg kan forvente at fordamper, så jeg sitter igjen med omtrent 10L som skal gjæres?
Edit: Til å være en såpass upresis vitenskap, er det jaggu mye pirk med desimalene
Menmen. Takk Kvolden og Forvirret for oppklarende svar. Jeg regner ned at selv om jeg kan droppe skylling, så gjør jeg ikke noe galt om jeg allikevel gjør det, regner jeg med. Så dersom jeg ikke øker til 3.5Kg malt, slik Forvirrey sier, så kan jeg begynne med 13L i gryta, slenge oppi malt og la det stå. Så skyller jeg til jeg på nytt har 13L, og satser på at dette og er nær nok det mitt oppsett vil fordampe pluss annet småsvinm. Høres dette ut som en vanlig måte å håndtere ei slik oppskrift på? Hvis ikke så kjøper jeg litt mer malt i morra og følger 2.5L-regelen...