Tråden for dumme spørsmål.

Er det noen av dere som har noen tips på muligheter for kjøligere gjæring, evt noe utstyr med temp kontroll? Skjønner at man kan modifisere gammel fryser/kjøleskap, men jeg har rett og slett ikke noe sted å ha den. jeg gjærer på romtemp, ca 22 grader, og de fleste øl har jo godt av å ligge på rundt 18-19. For ikke å snakke om evt lager brygging down the road.
 
Er det noen av dere som har noen tips på muligheter for kjøligere gjæring, evt noe utstyr med temp kontroll? Skjønner at man kan modifisere gammel fryser/kjøleskap, men jeg har rett og slett ikke noe sted å ha den. jeg gjærer på romtemp, ca 22 grader, og de fleste øl har jo godt av å ligge på rundt 18-19. For ikke å snakke om evt lager brygging down the road.
Kanskje håpløs ide, men: Ta varmebelte rundt karet og sette det utendørs i en sovepose? Med stc 1000?
 
Det var iallefall en original ide! den har jeg ikke hørt før. Da er du vel rimelig avhengig av å ha rimelig OCD på sjekkinga, mtp temperaturendringer og slikt ;) Men jeg likte ideen altså
 
STC 1000 vil jo ta seg av temperaturendringene, slik at varmebeltet slår inn om tempen blir for lav. men fungerer selvsagt bare om temperaturen ute er lavere enn den ønskete gjæringstempen.
 
Jeg gjør i prinsippet det samme i et rom i kjelleren nå uten oppvarming. Der står en lager til gjæring med temp. kontroll på STC1000 og varmeelement , funker jo selvfølgelig nydelig sålenge luften er kaldere enn det du skal ha i gjæringskaret, hos meg er det 3 grader diff i ønsket retning, akkurat nok synes jeg. Kjøleskape/øleskapet er opptatt med andre ting, men skulle det bli syden temperatur over lengre tid( probability <0) så har jeg nødplan.
 
Er det noen av dere som har noen tips på muligheter for kjøligere gjæring, evt noe utstyr med temp kontroll? Skjønner at man kan modifisere gammel fryser/kjøleskap, men jeg har rett og slett ikke noe sted å ha den. jeg gjærer på romtemp, ca 22 grader, og de fleste øl har jo godt av å ligge på rundt 18-19. For ikke å snakke om evt lager brygging down the road.
Eller du kan bygge noe slikt, http://www.pbase.com/jas0420/the_fermoire&page=all
Ulempen er at du må bytte kjøling manuelt.
 
Vel, hvis det ikke er plass til et kjøleskap, blir vel alternativet hvis du skal ha "Fermoir" å anse hele rommet som kjølesone hvis jeg skjønner prinsippet. På våre breddegrader er det vel mye mere praktisk å åpne et vindu, sette termostaten(e) på 17 grader og finne fram ullsokker og genser ev. skidressen. DA kan du kalle deg ekte ølnerd tror jeg....
 
STC 1000 vil jo ta seg av temperaturendringene, slik at varmebeltet slår inn om tempen blir for lav. men fungerer selvsagt bare om temperaturen ute er lavere enn den ønskete gjæringstempen.

Jo men det ville jo fungere i noen måneder iallefall, så det er en god ide. Stc 1000 skal jeg jo kjøpe meg til å ha senere uansett, så det er jo greit.
Fermoir ser jo artig ut, og prosjekter er gøy, men tror det kan bli litt heavy. Jeg kan fint sette opp en kasse med noe vifter og vannkjøling, som vel vil gjøre nytten, men å få på plass software til å kontrollere pumpe og vifter og sånn det blir litt heavy og mer enn jeg vil gape over :) og å bytte ut isen hver dag blir jo et styr seff, men ingen deal breaker i seg selv :)
 
kanskje å dra temaet langt, men det er ikke uvanlig å bruke en plastkasse som gjæringskaret står i og fylle med vann. På den måten sikrer du en stabil temperatur pga. termisk masse/treghet i systemet. F.eks undertegnede er veldig fornøyd med å legge en akvarievarmer i vannbadet koplet til en STC1000 for å varme karet/regulere temp. Nå når vann i springen er 9'ish grader her hos meg eller lavere så skulle det jo gå an å sirkulere dette oppi et kar regulert av en STC1000 som styrer en ventil. Mye enklere enn Fermoir løsningen som var basert på is og kjøling av luft.

Ikke at jeg anbefaler dette på noen som helst måte, vil fraråde alle hjemmesnekra lure rørkoplinger med sirkulerende vann ala "Fermoir", pga. fare for lekkasjer og sikkert avkortning i ev. vannskade forsikringsoppgjør.
 
Til utebruk tror jeg jeg ville valgt et kassert kjøleskap foran en sovepose.
Har ett lite stående i carporten (det er i orden) med 40W frostvakt og feilkjøpt STC som kun har en utgang. Fungerer helt greit. "Vannbad" kan jeg ikke se er nødvendig, for varmekilde tar vel ikke skade slik som kompressor om de går av og på ofte.
 
Til utebruk tror jeg jeg ville valgt et kassert kjøleskap foran en sovepose.
Har ett lite stående i carporten (det er i orden) med 40W frostvakt og feilkjøpt STC som kun har en utgang. Fungerer helt greit. "Vannbad" kan jeg ikke se er nødvendig, for varmekilde tar vel ikke skade slik som kompressor om de går av og på ofte.
100% enig. Vannbad er kun nødvendig dersom varmeelementet du hadde for hånden skulle være en akvarievarmer ;)
 
Noen alternativer til humlepose? Rekker ikke å få handlet humleposer før jeg skal brygge tror jeg.
 
Noen alternativer til humlepose? Rekker ikke å få handlet humleposer før jeg skal brygge tror jeg.

Vaskeposer / BH-poser. Finnes på noen dagligvarebutikker og klesbutikker. Maskestørrelsen varierer, så prøv og finn en pose med små masker.
 
Vaskeposer / BH-poser. Finnes på noen dagligvarebutikker og klesbutikker. Maskestørrelsen varierer, så prøv og finn en pose med små masker.
Eller ha i humle uten pose. Best hvis du har kran på gryta, eller bruker hevert. Humla legger seg ganske greit på bunn ved kjøling.
 
Fantastisk at det finnes en slik tråd. De dumme spørsmålene kommer på løpende bånd nå i oppstarten.

Har dere pakningen til gjennomføringen på innsiden eller utsiden av gryta? Regner med den må være food-grade hvis jeg skal ha den på innsiden. Men vil også tro at det er større sjangs for å få det tett ved å ha den på innsiden.
 
Tilbake
Topp