Tråden for dumme spørsmål.

Dumt spm om cold crash. Er det et poeng å senke temperatureb så hurtig som mulig eller bør det skje gradvis ??
 
Gradvis er det som blir anbefalt hvis man vil gjenbruke gjæren.
Tror også det samme gjelder for undergjær.
Flere inkl Gahr har skrevet noe om dette. Søk så finner du hva de som kan noe om dette skriver.
 
Blir ikke lange CC uansett. Grunnet tett program i helgen må jeg flaske i kveld. Ølet har nådd 4 grader og stått i 12 timer.
 
Hvor lav kulde tåler egentlig Cornelius-fatene før de blir ødelagt?
Er det noen fare at ølet fryser i fatet?
 
Det nærmer seg brygg #2, og da dukker det opp flere spørsmål, og de fleste hører sikkert hjemme i denne tråden. :)

Jeg har latt gjæringskaret stå med PBW-løsning over natta, og har skrubba det med svamp. Det er fritt for alle synlige rester, og ser rent ut, men det lukter fortsatt øl/humle. Skal det være luktfritt, eller holder det at det ser rent ut? Første brygg gikk så bra, og jeg har ingen planer om å få dette brygget ødelagt pga for dårlig vask av gjæringskar. :)
 
Det går sikkert fint. Men om du skrubber med svamp, sørg for å bruk den myke siden (dersom du bruker en slik oppvasksvamp med en myk og en "røffere" side vel å merke). Hvis ikke kan du risikere å dra på deg noen riper i karet, og det vil du ikke ha.
 
Har en bøtte som det forsatt lukter nellik av etter julebrygget som ble satt september 2014. Men ingen infeksjon.
 
Det nærmer seg brygg #2, og da dukker det opp flere spørsmål, og de fleste hører sikkert hjemme i denne tråden. :)

Jeg har latt gjæringskaret stå med PBW-løsning over natta, og har skrubba det med svamp. Det er fritt for alle synlige rester, og ser rent ut, men det lukter fortsatt øl/humle. Skal det være luktfritt, eller holder det at det ser rent ut? Første brygg gikk så bra, og jeg har ingen planer om å få dette brygget ødelagt pga for dårlig vask av gjæringskar. :)
Hvis du lar karer stå med litt sterkt klorinvann noen dager så tipper jeg du er kvitt lukt.
Men jeg tror neppe det er nødvendig.
 
@Naxi: hvis du har det fylt med øl med 4 - 6 % skal det ikke mye under 0 før det fryser. Har ikke testet hvor mye is fata tåler, men is er flink til ødelegge så jeg ville ikke prøvd å fryse det.
 
5% alkoholløsning fryser ved -1,67 grader C. Ferskvann utvider seg med omtrent 9% når det går over i fast form. Så kan du jo tenke hva som skjer om fatet er breddfullt av 5% øl ved et par minusgrader eller mer over en lengre periode ;)
 
Prøvde meg på litt WAF og satte fata jeg hadde ute på verandaen, det er ikke minus der, men man veit jo aldri med detta været.
Får finne et bedre lagringssted:p
 
Tilbake
Topp