Tråden for dumme spørsmål.

Det kommer selvsagt an på headspace, temperatur, alkoholprosent og tid. I dag var det -16 hjemme. Tror ikke et breddfullt fat med øl hadde gjort nytte for fatet ute på verandaen nå, for å si det sånn ;)
 
5% alkoholløsning fryser ved -1,67 grader C. Ferskvann utvider seg med omtrent 9% når det går over i fast form. Så kan du jo tenke hva som skjer om fatet er breddfullt av 5% øl ved et par minusgrader eller mer over en lengre periode ;)
Veldig kjekk info!
Har alarm satt på -1C i lagringskassen ute. Greit å vite at d var innafor!
Har ikke målt kaldere enn 2C inni der ennå, men her i Bergen kommer snøen som regel ferdig måket... :rolleyes:
 
Det har endelig begynt å ploppe i gjærlåsen etter nesten 2 dager. Men til gjengjeld er det enorm aktivitet! Er det slik at man hele tiden må fylle oppi med nytt vann(star san blanding)? C02´en presser jo ut det vannet som allerede ligger der, så nå er hele lokket på bøtta bløt.
 
Høres ganske normalt ut.
Vil du nå når stormen pågar bruke gjærlås så har jeg sett tips om å bruke vodka.
Tror også jeg har lest kokt vann. Har ikke forsøkt noen av delene. Setter bare et "starsaniert" litermål eller noe slikt over hullet og så får det storme ferdig.
 
Høres ganske normalt ut.
Vil du nå når stormen pågar bruke gjærlås så har jeg sett tips om å bruke vodka.
Tror også jeg har lest kokt vann. Har ikke forsøkt noen av delene. Setter bare et "starsaniert" litermål eller noe slikt over hullet og så får det storme ferdig.
Alså tette hullet der gjærlåsen egentlig skal stå? Jeg trodde at co2´en ville gå igjennom vannlåsen, ikke presse ut alt vannet. Men da tok jeg visst feil.
 
Under stomgjæring legger vi bare en kork oppå hullet, og legger lokket litt på gløtt.


Så fyller jeg på Star-San sikkert hver fjerde dag ca. (Etter behov)
 
Sist redigert:
Har et utett lokk på gjæringskaret! Jeg oppdaget det nå netopp 18 timer etter pitching. Jeg ser det er størknet vørter i kanten av plastlokket. Dermed må lokkket ha utvidet seg, og det kommer luft imellom - evt. feil lokk till feil bøtte.

Er bekymra for denne vørteren på utsiden av bøtta. Det blir vel en matvei inn i det hellige?

Hva skal enn gjør tru?
Bør jeg bytte lokk nå og få vekk vørterrestene?
Eller vente til gjæringen er godt i gang?
Eller la det stå til?

Gjæringa har såvidt startet, har et lite skumlag.
Gjærer på et lite rom med stabil temp.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 104
Har et utett lokk på gjæringskaret! Jeg oppdaget det nå netopp 18 timer etter pitching. Jeg ser det er størknet vørter i kanten av plastlokket. Dermed må lokkket ha utvidet seg, og det kommer luft imellom - evt. feil lokk till feil bøtte.

Er bekymra for denne vørteren på utsiden av bøtta. Det blir vel en matvei inn i det hellige?

Hva skal enn gjør tru?
Bør jeg bytte lokk nå og få vekk vørterrestene?
Eller vente til gjæringen er godt i gang?
Eller la det stå til?

Gjæringa har såvidt startet, har et lite skumlag.
Gjærer på et lite rom med stabil temp.

Ingen fare, du kan trygt la det gjære ferdig.
 
Veldig dumt spørsmål og jeg må bare huske å si at det ikke er noe jeg har planer om å gjøre, men:
Kan man lage øl av dette?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 153
Hei. Jeg har noen spørsmål, mange spørsmål, men begynner med et par av dem uten noe form for sammenheng.

Først malt:
Hvordan lagre malt? Jeg har tenkt kjøpe noen kg med uknust malt, nok til at jeg har en 6mnd tid. Tenkt lagre de på et rom jeg bruker til gjærings rom, ca 20 grader hele tiden. DUMT?? grunnen er at der er det tørt og stabilt hele tiden og rommet brukes ikke til noe annet.

Mesking:
Utmesk? Hva? hvorfor? er dette nødvendig? har aldrig stått i noen av oppskriftene på ferdigsettene jeg har kjøpt hos ølbrygging.no men ser det står div andre steder?

Gjæring:
Jeg jobber utenlands så det hender at jeg ikke ikke får tappet om ølet i tide, (en uke over tiden i oppskriften og vel så det) så langt har det bare blitt godt øl, men hva er grensen. Ingen fasitt svar på det vil jeg tro, men noen har sikkert noen meninger om hvor lenge er i lengste laget på gjæringsfat?
 
Veldig dumt spørsmål og jeg må bare huske å si at det ikke er noe jeg har planer om å gjøre, men:
Kan man lage øl av dette?

Når jeg lager startere med Moss maltekstrakt så smaker jeg alltid på det jeg dekanterer (tømmer ut fra ferdiggått starter) for å sjekke at det ikke smaker søtt. Ofte så smaker det faktist som bra øl! Jeg antar at det er fullt mulig å lage godt øl med Moss maltekstrakt.
 
Tilbake
Topp