Tråden for dumme spørsmål.

Hvis gjæren er oppbevart kjølig etc.. Selv om den er en måned over dato og kjørt på 2 liter 1 til 10 starter vil jeg tro den skulle fungere.
Ved tilsetting av for lite gjær gir man uønskede mikrober ett større spillerom ved å gi dem mer av den tilgjengelige næringen.
 
Er det? Bruker ikke smach pack selv. På wlp er det holbarhetsdato oppgitt. Da er det bare å kjøre på. Nesten blodfersk gjær :D
 
Dette er den originale. Men jg har ikke stor bok kolbe til å kjøre en stor nok starter så jeg splitta den opp til to runder.
Vis vedlegget

Så jeg kjører to sånne. Da sitter jeg jo igjen med mer enn nok gjær uansett. I følge mitt (rotete) hode
Vis vedlegget
 
Jeg skal sitte igjen med 528 billions x 2.

Men jeg trenger vel bare 780 billions egentlig... Så jeg er vel godt inne på den safe sida
 
Har satt vårt første biab brygg, og har gjærer med 2 pakker rehydrere US 05 gjær. Gjæringstemperaturen har ligget ganske så stabilt på rundt 18 grader i 4 dager nå. Er det anbefalt å flytte dunken til en litt varmere plass, eller står den fint der den står til den skal flaskes?
 
Slenger innpå med et idiotspørsmål:

Når man skal måle økselgraden med et hydrometer, hvordan gjør dere det da? Slipper man hele hydrometeret oppi gjæringsbøtta eller tar dere ut en del øl for å senke hydrometeret oppi? Bruker man det plastrøret som fulgte med hydrometeret eller bruker man noe annet? Og når man har målt; hva gjør dere evt da med den mengden øl man målte i? slipper det oppi igjen eller slår vekk? Og holder det etterpå å skylle hydrometeret i varmt vann eller må det til med noe flaskerens e.l. etterpå?
 
Når man skal måle økselgraden med et hydrometer, hvordan gjør dere det da? Slipper man hele hydrometeret oppi gjæringsbøtta eller tar dere ut en del øl for å senke hydrometeret oppi?
De fleste tar nok ut en måleprøve og bruker den, selv om du KAN slippe det oppi. Problemet kan være å få lest av korrekt, da øynene dine helst skal være på linje med vørteren som måles..

Bruker man det plastrøret som fulgte med hydrometeret eller bruker man noe annet?
Som regel gjør man det ja, dersom man ikke har en annen sylinder som er mer hensiktsmessig av en eller annen grunn.

Og når man har målt; hva gjør dere evt da med den mengden øl man målte i? slipper det oppi igjen eller slår vekk?
Du skal IKKE helle det tilbake. Ta en god smaksprøve og gjør hva du vil med resten (bare ikke hell det tilbake).

Og holder det etterpå å skylle hydrometeret i varmt vann eller må det til med noe flaskerens e.l. etterpå?
Så lenge det blir rent så holder det. Du må uansett desinfisere det før du bruker det neste gang.
 
Steriliser hydrometeret i Star-san, klorvann etc. og slipp det rett i karret.
Kjøp et høyt måleglass(europris) for å måle SG med under brygging.
 
Vær også litt forsiktig med for varmt vann. Sprekker lett. Jeg spyler av det i lunkent vann, før vørteren får størknet. Blir rent og pent da.
 
Du skal IKKE helle det tilbake. Ta en god smaksprøve og gjør hva du vil med resten (bare ikke hell det tilbake). Så lenge det blir rent så holder det. Du må uansett desinfisere det før du bruker det neste gang.

Litt nysgjerrig; hvorfor ta seg bryet med å desinfisere det når man ikke heller oppi ølet man måler allikevel?
 
Hei, er veeeeldig ny i faget og har lest og lest på dette forumet, men er usikker på: Kan eg avbryte etter skylling og ta koking dagen etterpå???
Ja bruker lengre tid å varme opp, er det flere ulemper?? Hvis det går grei, bør vørteren stå i gjæringskar eller i kokeren?? Har en bb60
 
Har tenkt å teste 2 forskjellige gjær i en batch på 20L, og jeg har kun 30L gjæringskar. Bør jeg kjøpe 2x 10L gjæringskar, eller går det greit å bruke 30L til 10L batcher også? 20L er litt mye headspace...
 
Har tenkt å teste 2 forskjellige gjær i en batch på 20L, og jeg har kun 30L gjæringskar. Bør jeg kjøpe 2x 10L gjæringskar, eller går det greit å bruke 30L til 10L batcher også? 20L er litt mye headspace...

Kjør på, head space blir fylt med CO2 ganske kjapt så har ingen betydning ved vanlig gjærings tid
 
Dumt spørsmål: Jeg diska opp en Ægir IPA klone, BIAB, for litt over to uker siden som skal flaskes i morgen. Brygget har stått i gjæringsskap hele tiden, og skapet har ikke blitt åpna siden jeg tørrhumla på dag 5 (tidsklemme, så det måtte bare bli dag 5). Når jeg åpna skapet for å måle gravity i går og i dag fikk jeg helt sjokk. Av 25 liter er over 5 liter TRUB! Brygget hadde OG på omlag 1.070 (FG 1.015), humlet med totalt 275 gram (kok+tørrhumle), 6.4kg maris otter pale og 600gram div cara-malt.

Hva har jeg gjort galt? Burde jeg vente med å flaske for å se om truben blir mer kompakt? Jeg kan legge til at jeg pitcha gjær på 26 grader på grunn av liten kjølespiral, men brygget sto i kjøleskap stilt på 16 grader de første 12 timene og hevet til 19 grader for resterende. Brukte en enormt overkill gjærstarter. Satte gjærstarer i siste liten, så det ble to ampuller med WLP051 i to liter vørter i 30 timer +en ampull ekstra ved pitch.
 
Dumt spørsmål: Jeg diska opp en Ægir IPA klone, BIAB, for litt over to uker siden som skal flaskes i morgen. Brygget har stått i gjæringsskap hele tiden, og skapet har ikke blitt åpna siden jeg tørrhumla på dag 5 (tidsklemme, så det måtte bare bli dag 5). Når jeg åpna skapet for å måle gravity i går og i dag fikk jeg helt sjokk. Av 25 liter er over 5 liter TRUB! Brygget hadde OG på omlag 1.070 (FG 1.015), humlet med totalt 275 gram (kok+tørrhumle), 6.4kg maris otter pale og 600gram div cara-malt.

Hva har jeg gjort galt? Burde jeg vente med å flaske for å se om truben blir mer kompakt? Jeg kan legge til at jeg pitcha gjær på 26 grader på grunn av liten kjølespiral, men brygget sto i kjøleskap stilt på 16 grader de første 12 timene og hevet til 19 grader for resterende. Brukte en enormt overkill gjærstarter. Satte gjærstarer i siste liten, så det ble to ampuller med WLP051 i to liter vørter i 30 timer +en ampull ekstra ved pitch.
Høres rimelig normalt ut om du har tømt alt oppi karet. Om trubben og humla hadde vært igjen i kokekjelen så hadde det vært mindre enn 25 l i gjæringskaret.
Hvor fikk du ægir oppskriften fra? Kunne tenkt meg å sammenligne den med min, så del gjerne.
 
Tilbake
Topp